Az egész országot megrázta annak a tömegbalesetnek a híre, ami szombaton történt az M1-es autópályán Herceghalomnál. A balesetben öt kamion és 37 személygépkocsi ütközött össze a pályán, amikor egy hatalmas porvihar miatt megváltoztak a látási viszonyok.
Összesen 26 ember sérült meg abban a tömegbalesetben, ami március 11-én következett be az M1-es autópályán Herceghalomnál. Egy hatalmas porviharban kerültek bajba az autósok, az internetre felkerült videókon azonban az látszik, hogy a sofőrök nagy része nem változtatta meg sebességét a rossz látási viszonyok ellenére sem. Lapunknak Székely Gyula vezetéstechnikai szakember mondta el, hogy miért lenne szükség a megfelelő követési távolság betartására és a teljes féktávolság figyelembevételére közlekedés közben.
Az internetre számos videó került fel a balesetről, amelyeket kamionok és személygépkocsik fedélzeti kamerája rögzített. A felvételeken jól látható, hogy sokan lassítás nélkül hajtottak bele a hatalmas porviharba, annak ellenére, hogy szinte semmit sem lehetett látni. Néhány felvétel azt is bizonyítja, hogy az autópályán a baleset előtti órákban szinte senki sem tartotta be a megfelelő követési távolságot, pedig már akkor is látni lehetett, hogy veszélyes az útszakaszon haladni. Székely Gyula vezetéstechnikai szakember a baleset napján délelőtt éppen az M1-esen haladt, és már akkor látta, hogy nagy lesz a baj.
Én aznap délelőtt fél 10-kor pontosan ezen a ponton haladtam át. Én visszavettem 60-70 km/h-ra a sebességet, a többi autós pedig úgy ment el mellettem, mintha álltam volna és nem is értettem, hogy ők hogyhogy nem látják a veszélyt
– nyilatkozta a szakember a Metropolnak, aki kiemelte, hogy ilyen esetekben semmilyen agresszivitásnak nincs helye. Az autósok közös célja, hogy átjussanak a veszélyes szakaszon.
„Én lassan mentem ezen a 3-4 km-es szakaszon, de toltak minden irányból, mert én voltam a leglassabb, illetve azok, akik mögöttem jöttek. Ők is belátták végül, hogy ha alig látunk, akkor ne rohanjunk. Nem találtunk rá magyarázatot, hogy hova rohan a többi autós, ha ennyire rosszak a látási viszonyok. Majd órákkal később meg is történt a baj, ami előre látható volt” – mondta el Székely Gyula.
A szakember szerint a magyar közlekedési morálra jellemző, hogy nem megfelelően választják meg a sebességet a sofőrök, valamint a követési távolságot sem tartják be minden esetben. Egy ilyen környezeti elem pedig, mint a porvihar, arra is figyelmezteti a járművezetőt, hogy aszerint közlekedjen, hogy tudatában van teljes féktávolságával.
Ahogy növekszik a sebesség, a fékút négyzetes arányban nő. Tehát nem úgy van, hogy ha 50-nel megyek és megállok mondjuk 14 méteren, akkor majd ha 100-zal megyek, ennek a duplája lesz a féktávolság. Azzal kell számolni, hogy legalább kettő másodperc követési távolság kell ahhoz, hogy biztonságosan meg tudjunk állni, ha az út- és látási viszonyok tökéletesek
– részletezte Székely Gyula a Metropolnak, aki kiemelte azt is, hogy az autósok időkényszerben vannak és állandóan sietnek.
A követési távolságon kívül fontos, hogy tisztában legyünk a teljes féktávolsággal is a megfelelő sebesség megválasztásakor. Annak az autónak, amely 100 km/h sebességgel halad – a veszély észlelésével és a reakcióidővel együtt – 98-122 méter a teljes féktávolsága. Ugyanez a távolság 50 km/h-val 35-41 méter, 110-zel pedig már 113-143 méter is lehet, ami több, mint egy focipálya teljes hossza. Ha ezeket a számokat vesszük figyelembe, nagyon fontos, hogy időben reagáljunk és megfelelően válasszuk meg a sebességet. Természetesen minél újabb az autónk, annál modernebb fékezést elősegítő eszközökkel rendelkezik, így megállni is könnyebb és gyorsabb vele.
„A körülményeket nehezen veszi a mai modern ember. Ugyanúgy megyünk az autónkkal, ha esik, ha fúj, vagy akár ilyen porviharban is. Egyszerűen nem csökkentik az emberek a tempót, mert állandó időkényszerben vannak a telefon és a GPS miatt is részben. Nem figyelünk se az előttünk, se a mögöttünk haladókra. Amikor pedig megtörténik a baj és vészfékezni kell, akkor már nem biztos, hogy van elég helyünk megállni, mert az előttünk haladó is ugyanazt a hibát követte el, mint mi” – tette hozzá a vezetéstechnikai szakember.
„Aki nem volt érintett még balesetben, és nem volt a családjában vagy ismerősi körében sem komolyabb autós baleset, az csak az autójára fókuszál vezetés közben és azt hiszi, hogy sérthetetlen. Imádja, hogy lehet haladni a pályán, és nyomja ezerrel a gázt, aztán jön egy ilyen helyzet, és csak nézünk, mint a moziban, hogy hogy történhetett meg egy ilyen baleset. Hát úgy, hogy sok ember nem vette észre azt a veszélyt, ami a napnál is világosabb volt és nem csökkentette a sebességét ezen a szakaszon a sofőrök nagy része” – árulta el Székely Gyula, aki a szemtanúja is volt annak Győr felé haladva, hogy aznap milyen módon közlekedtek az autósok az M1-esen.
„A kamionsofőrökről azt gondoljuk, hogy vérprofi mindegyik és tudja, hogy mit kell tenni ilyen helyzetben, de a tömegével ő sem tud mit kezdeni. Csodák nincsenek: egy kamion 90-ről nem tud úgy megállni, mint egy átlag személygépkocsi, neki is van egy lassulási értéke. Én is láttam a videót, szerintem nulla volt az esélye ennek a kamionnak, ekkora tempóval, hogy időben megálljon” – árulta el a videóval kapcsolatban a szakember, aki elmondta, hogy a porvihar már egy kilométerrel korábban is látható volt, így át kellett volna gondolnia az autósoknak a sebesség csökkentését.
Székely Gyula szerint a közlekedési szabályok betartása és a józan paraszti gondolkodás lenne a fontos: hogy ha nem látom magam előtt az utat elég hosszan, akkor vegyem vissza a sebességet.
Hihetetlen, hogy Magyarországon, fényes nappal egy porvihar keretében ilyen baleset előfordulhat. Tanulságai vannak, az biztos. Lesz, aki el fog gondolkodni ezek után, hiszen sokaknak hitelre vett, biztosított autója égett szénné, szerettei sérültek meg
– tette hozzá a szakember, aki kiemelte, hogy kész csoda, hogy csak egy halálos áldozata lett a szerencsétlenségnek.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre