Adótartozása van? Nem biztos, hogy azonnal fizetnie kell!

A koronavírus miatt sok kisvállalkozónak és magánszemélynek is problémát jelenthet egy esetleges adótartozás, hiszen ebben a helyzetben többeknek reménytelennek tűnik, hogy többletjövedelmet halmozzanak fel, amiből ezt fedezhetnék. Mit tehetnek?



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2020.11.24.
adókedvezmény adó

 

A NAV a honlapján részletes tájékoztatást nyújt minderről. A legfontosabb tudnivaló ezzel kapcsolatban, hogy ha valaki önhibáján kívül nem tudja a tartozását kifizetni, akkor fizetési kedvezmény, fizetési halasztás vagy részletfizetés iránti kérelmet nyújthatnak be a NAV-hoz. Amennyiben ebben kihangsúlyozzák, hogy fizetési képtelenségüknek elsősorban a koronavírus az oka – a sorozatos megbetegedések vagy más a vírussal magyarázható nehézségek miatt - , akkor az adóhivatalnak ezt fokozottabban figyelembe kell vennie a kérelem elbírálásakor.

Sokan érdeklődnek az adóhivatalnál arról is, hogy be kell-e jelentenie a NAV-hoz egy vállalkozónak, ha a koronavírus miatt bezárja az üzletét. A válasz egyértelműen nem, viszont a pénztárgépek 30 napont túli szüneteltetését a megfelelő nyomtatványon közölni kell az adóhatósággal.

Fotó: Délmagyarország

Hogyan nyújtsuk be a kérelmet?

A kérelmet az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó csak elektronikusan nyújthatja be, az erre nem kötelezett adózó elektronikusan vagy papír alapon. A papíralapú kérelmet célszerű a NAV által rendszeresített nyomtatványon benyújtani. A nyomtatványok megtalálhatók a NAV honlapján, de ez nem jelenti azt, hogy ne nyissunk ügyfélkaput, hiszen ezen keresztül a legtöbb hivatalos ügyünket el tudjuk intézni, ami most sokkal biztonságosabb.

Hogyan nyissunk ügyfélkaput?

Az első lépést mindenképpen személyesen kell megtennünk. Időpontot kell kérnünk bármelyik Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálatára, de elmehetünk a kijelölt postahelyek egyikére, vagy a legközelebbi kormányhivatalban működő NAV- ablakokba. Személyi igazolvány és adókártya szükséges hozzá, valamint egy e-mail cím. Ha ezek megvannak, akkor az ügyintézés már csak néhány percet vesz igénybe és innentől kezdve bármit elintézhetünk elektronikusan.

Fotó: MTVA/Róka László

Mit tudunk elintézni az ügyfélkapun keresztül?

Kitölthetjük szja-bevallásunkat, jóváhagyhatjuk, módosíthatjuk a bevallás tervezetét. Lekérdezhetjük bevallásainkat, adószámlánk egyenlegét, saját vagy vállalkozásunk adatait. Adószámot igényelhetünk, online jelenthetjük be adataink változását, eljuttathatja munkáltatójának adóelőleg-nyilatkozatát. A NAV hivatalos iratait az Értesítési Tárhelyen megnézheti és átveheti. Jövedelemigazolást kérhet, valamint kollégiumi elhelyezéshez, hitelfelvételhez, szociális támogatásokhoz vagy különböző pályázatokhoz is igényelhet igazolást.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás