Csúcson az autósüldözés Erzsébetvárosban: parkolni nem lehet, haladni még annyira sem

Döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés: újabb utcákat alakítanak át sétálóutcává, és ugyanakkor parkolóhelyek tűnnek el a belváros szívében a trolifelszabadítás miatt. Az autósüldözés miatt kiborultak a helyiek, már most sem lehet megállni a lakás közelében, gyerekkel és csomagokkal már kilátástalan helyzetbe kerülnek.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.05.04. 05:00
autósüldözés autó Niedermüller Péter Podmaniczky Mozgalom bicikli VII. kerület Vitézy Dávid közlekedés Budapest belváros

Autósüldözés tombol Erzsébetvárosban - és  a java még hátra van. A Fővárosi Közgyűlés  szerdán döntött arról, hogy több utcát is teljesen átalakítanak: sétálóövezetek jönnek létre, és a helyieknek marad a bosszankodás. Ugyanakkor parkolóhelyek szűnnek meg a kerületben: a Dohány utcában már biciklisávot csináltak az egyik oldali parkolósávból és a Nefelejcs utcában is kevesebb lesz a parkolóhely a trolifelszabadítás miatt.

autósüldözés
Autósüldözés Erzsébetvárosban: a parkoló helyek helyett biciklisáv lett, de azt a biciklisek többsége nem használja Fotó: MATE KRISZTIAN

Az autósüldözés már elkezdődött, a helyszíni tapasztalatok alapján a helyzet már most kritikus:

  • A Dohány utcában felfestették a vadonatúj kerékpársávot, de a biciklisek ennek ellenére továbbra is az autóforgalomban cikáznak, veszélyeztetve saját magukat és az autósokat is.
  • A környező Nyár, Klauzál és Akácfa utcákban gyakorlatilag esélytelen parkolóhelyet találni,  még nappal is, nemhogy este.
  • A Wesselényi és a Nefelejcs utcákban már kint vannak a május 5-től érvényes új forgalmi rendet hirdető táblák. Parkolás? Felejtsd el! Az ott parkoló lakók pedig oldják meg, ahogy tudják… Hogy kifizettek 38 ezer forintot a kerületi parkolásért, az senkit nem érdekel.

Az autósüldözés miatt kiakadt Deutsch Tamás is:

Az autósok üldözése csúcsra járatva Erzsébetvárosban! A helyiek igényeit teljesen figyelmen kívül hagyják!

Deutsch Tamás arra szólította fel Vitézy Dávidot, hogy „hagyja abba a kísérletezgetést az erzsébetvárosiakkal”, vonja vissza a javaslatot.  

Ezekben az utcákban erzsébetvárosiak élnek, budapesti emberek. Itt laknak, innen indulnak el dolgozni, ide térnek haza, itt járnak iskolába a gyerekeik, itt gondoskodnak az idős szüleikről. Ha már foglalkozik velük egy képviselő, azt várnák el, hogy élhetőbbek legyenek az utcáik, hogy ne legyen kosz, hogy végre tisztaság legyen, hogy járhatóak legyenek az utcák biciklivel, rollerrel, autóval is. Szóval tisztaságot, rendet és útfelújításokat Erzsébetvárosnak, nem pedig progresszív jóemberkedést, élőszereplős videójátékot, ahol az itt élőkkel szórakoznak

 – fogalmazott a fideszes politikus, komoly bírálattal illetve a Vitézy javaslatát.

Mint ismeretes, a Fővárosi Közgyűlés szerdán tárgyalta  meg az erzsébetvárosi sétálóutcákról szóló javaslatról, miután a testület márciusban levette a napirendről. A tervet Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője és Karácsony Gergely főpolgármester nyújtotta be. Az ügyben a frakcióvezető Niedermüller Péter erzsébetvárosi polgármesterrel is egyeztettek korábban. A tervet ezúttal véghez vitték Vitézyék, a Fővárosi Közgyűlés megszavazta a javaslatot a Niedernüller-labirintus kiterjesztéséről.

A lila eddig is sétáló utca volt, a pirosat most szavazták meg Forrás: Podmaniczky Mozgalom

Kőrösi Koppány városfejlesztési szakértő pedig szakmai szemmel is rávilágított, amikor a Dohány utcai parkolósáv megszüntetéséről kérdeztük.

 Az  autósok nem hibásak a helyzetért. A városvezetés felelőssége, hogy megfelelő alternatívát kínáljon a parkolásra, mielőtt megszünteti a parkolóhelyeket

 – mondta korábban lapunknak a szakember. 

Szerinte nemcsak a közlekedési káosz, hanem az élhetőség is romlik Erzsébetvárosban ezeknek a változtatásoknak a hatására. 

Budapesten a városon belüli autós forgalom a teljes forgalomnak kevesebb mint 32 százalékát adja. A dugók nem attól vannak, hogy a budapestiek használják a várost, hanem attól, hogy vidékről jönnek be, és aki bejön, az le is teszi az autóját. 

A belvárosban lakók jellemzően nem autóval közlekednek, hanem csak hétvégén vagy nagy bevásárláskor használják a kocsit. Csakhogy ők sem tudják már letenni az autójukat a házuk közelében – mert a felszíni helyeket fokozatosan megszüntetik.  Kőrösi szerint a valódi megoldás parkolóházak, mélygarázsok és ezekben  kedvezményes lakossági parkolás lenne – de ezek helyett büntetés, korlátozás és hergelés jut az autósoknak.

A szakember arra is rámutat, hogy a meglévő parkolóházak sokszor túl drágák, így nem vonzóak sem a helyiek, sem a vidéki bejárók számára:

A  helyiek teljesen kiborultak, sokan az autójukat nem tudják máshol letenni, és attól tartanak, hogy ezután még reménytelenebb lesz a parkolás a belső Erzsébetvárosban. 

Én két kisgyerekkel élek itt. Ha a ház előtt nem lehet megállni, hova pakoljak ki? Hova vigyem a gyereket?

– panaszkodott  a kerületi Facebook csoportban egy Dohány utcai édesanya.

Miért nem a lakók érdekeit nézik először? Mi lesz, ha idős szüleimet kellene autóval szállítani? 6 utcával odébb parkoljak?

 – fakadt ki egy lakó, akinek az édesanyja már nem tud sokat mozogni.

A szabad parkolóhely nagy kincs belső Erzsébetvárosban. Terepszemlénk során szemtanúi voltunk  egy olyan jelenetnek, ahol két fiatal dobozon ülve vigyázott a parkolóhelyre. 

Vigyáznak a szabad parkoló helyre Fotó: MATE KRISZTIAN

A helyiek már most kétségbe vannak esve, hiszen már most sem lehet megállni sehol, a gyerekekkel, csomagokkal közlekedő lakók pedig kilátástalan helyzetbe kerülnek. Mi lesz, ha  a most megszavazott többi korlátozást is megvalósítják?

Sokan attól félnek, hogy a kiszorított forgalom a mellékutcákat bénítja majd meg, és az eddig is szűk járdákon lesz életveszély közlekedni. De a hosszútávú hatásoktól is tartanak a helyiek: elköltöznek a családosok, megszűnnek a kis üzletek, a kocsmaturizmus fellendülésével pedig még élhetetlenebb lehet a kerület.









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás