Kritikus állapotban a Petőfi híd, a főváros vezetése azonban tudomást sem vesz erről
Miközben a Lánchíd felújítása már évekkel ezelőtt lezajlott, a hasonló állapotban lévő Petőfi híddal évtizedek óta nem történt semmi. A Petőfi híd a Budapest Műhely szakértője szerint még járható, de az állapota rohamosan romlik, és ha nem kezdik meg azonnal a tervezését, 2030-ig nem is tud elkészülni a felújítása. A városvezetés felelőssége évek óta nyilvánvaló, mégsem történik előrelépés.
A Petőfi híd szerkezete elöregedett, a szigetelések élettartama lejárt, a saruk valószínűleg cserére szorulnak, és a korrózió is egyre több elemet érint – mégsem kezdődött meg a felújítás tervezése sem. Erről beszélt lapunknak Almássy Kornél, a BP Műhely kutatási és elemzési vezetője, aki szerint a helyzet komoly, és a halogatás minden nappal csak növeli a majdani költségeket.
A Petőfi híd felújítása sürgető – Fotó: Máté Krisztián
A Petőfi híd már ugyanúgy megérett a felújításra, amikor a Lánchíd felújítását kezdték tervezni. Akkoriban az volt a kérdés, hogy a Margit híd után melyiket kezdjük el: a Lánchidat vagy a Petőfit. Az állapotuk alapján szinte egyenlő volt az esélyük
– mondta Almássy. Végül a Lánchíd újult meg, igaz, „kínkeservvel”, csak 2022 végére adták át a forgalomnak.
Sok elem korrodálódott – Fotó: Máté Krisztián
A Petőfi híd azonban azóta is vár. Nemcsak hogy felújítás nem történt, de még a terveztetés sem indult el. Ez különösen aggasztó annak fényében, hogy a híd 1980 óta nem esett át érdemi szerkezeti beavatkozáson.
Most még biztonságosan használható, nem szakad be, de a szerkezeti elemek korrodálnak, a saruval is vélhetően probléma van. Azonnal be kellene avatkozni. Minél tovább várunk, annál drágább lesz.
– figyelmeztetett a szakértő.
Így néz ki a híd alulról – Fotó: Máté Krisztián
A jelenlegi tempót látva a felújítás az évtized végére sem biztos, hogy megvalósul. Ehhez ugyanis a szakértő szerint már holnap ki kellene írni a tervezési közbeszerzést.
Bizonyos részeinek az állapota borzalmas – Fotó: Máté Krisztián
Ha az év végére lenne egy tervezői szerződés, akkor az engedélyezési és kiviteli tervek 2026–27-re készülnének el. Ez azt jelenti, hogy a kivitelezés legkorábban 2027 végén vagy 2028 elején kezdődhetne, ami még egy vagy másfél év. Tehát, ha 2030-ra szeretnénk egy felújított Petőfi hidat, akkor nincs mire várni.
Egy ilyen tervezési folyamat 1-2 évig tart, és szerinte „bőven bele kellene férnie a fővárosi költségvetésbe”. Ez azonban nem történt meg, ami azt jelenti, hogy a városvezetés tud a problémáról, de nem cselekszik.
A járókelők is észlelhetik a problémákat a hídon sétálva – Fotó: Máté Krisztián
A Petőfi híd állapotromlása és a városvezetés tétlensége sokakban idézi fel a Margit híd esetét: ott is hosszú halogatás után került sor a felújításra, végül 2008–2009-ben indult el a projekt, és 2010-ben adták át az elkészült hidat.
Sok helyen lepattogzott a festék – Fotó: Máté Krisztián
A Margit híd felújítása 15 évvel ezelőtt közel 30 milliárd forintba került. Ha most indulnánk neki, a Petőfi híd biztosan sokkal többe kerülne. Ráadásul, ha tovább romlik az állapota, akár komoly szerkezeti beavatkozásra is szükség lehet, mint annak idején a Margit híd pályalemezénél.
A Petőfi híd felújítása nemcsak műszaki és pénzügyi, hanem közlekedéspolitikai kérdés is. A szakértő szerint, ha a felújítás elindul, ismét előkerül a Lánchíd autós forgalmának problémája, hiszen a híd lezárása jelentős torlódásokat okozhat majd a déli átkelőkön.
Fotó: Máté Krisztián
A Petőfi híd felújításának mielőbbi megkezdése Karácsony felelőssége
A Petőfi híd nem omlik össze holnap, de a szerkezeti problémák valósak, a beavatkozás pedig elkerülhetetlen. A tervezés megkezdése már ma is késésben van, és ezt a fővárosi vezetés is pontosan tudja.
Karácsonyék részéről eddig konkrét lépés sem történt, és ez már önmagában súlyos felelősség. Karácsony Gergely főpolgármesterként egyértelmű felelősséggel bír a budapesti hidak állapotáért, így a Petőfi híd helyzetéért is.
Szebb napokat is megért a Petőfi híd – Fotó: Máté Krisztián
Az ő feladata lenne a tervezési közbeszerzés mielőbbi kiírása, valamint biztosítania kell ennek a fedezetét is a fővárosi költségvetésben. Majd ezt követően az ő feladata az állami és uniós források felkutatása is a kivitelezés finanszírozására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.