Új fizetős parkolózónával üldözik be a belvárosba az autósokat – egymásnak estek a pestiek
Több száz autós szorulhat ki hamarosan Zuglóból. Az új szabályozásra a főváros is rábólintott, dacára annak, hogy ezzel nem a belváros forgalmát csillapítja, épp ellenkezőleg: oda tereli az autósokat! A pestiek körében a döntés vitát váltott ki: a helyiek több parkolóhelyet remélnek, az ingázók viszont így nem tudják letenni az autót.
Hiába kampányolnak Karácsony Gergelyék folyamatosan az autómentes Budapestért, a jelek szerint nem csökken, hanem egyre nő az autósforgalom. Ékes példája ennek Zugló, ahol újabb fizetős parkolóhelyet kívánnak kialakítani a Pillangó utcánál, így május 1-jétől munkanapokon 8 és 18 óra között kell majd fizetni a parkolásért. Az eddig ingyenes parkolóként üzemelő hely afféle P+R parkolóként működött, nagyon sok pesti vagy Pest környéki autós ott tette le egész napra az autóját és metróval utazott tovább. Ha ezt a részt fizetőssé teszik, akkor félő, inkább úgy döntenek, hogy beautóznak a városközpontba – tovább növelve a forgalmat. Ez éppen ellentétes azzal, amit Karácsony Gergely városvezetése meghirdetett.
A kerület baloldali vezetése azonban úgy döntött, hogy ezentúl majd mindenkinek fizetnie kell. A kerület a Fogarasi út – Nagy Lajos király útja – Bánki Donát utca – Padlizsán utca – Kerepesi út – Fogarasi út által határolt területre kívánja kialakítani ki 1141-es zónát, ahol 300 forintos óránkénti díjat kell majd fizetni.
A bevezetés utáni egy hétben, azaz május 8-a üzemzárásig még pótdíjazási türelmi időszak lesz, ekkor az ellenőrök nem büntetnek, csak figyelmeztetést helyeznek el a jeggyel nem rendelkező járműre, ám utána már mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki egész napra ott hagyná az autóját. Ahogy a többi zónában, úgy a helyi lakosok itt is kérhetik a lakossági várakozási hozzájárulást, ez számukra díjmentességet biztosít. A többi zuglói pedig ebben az övezetben is igénybe veheti a napi egyszeri díjmentes várakozási lehetőséget.
Ez a lépés indulatokat váltott ki: kedvez ugyan a helyben lakóknak, de bosszúságot és költséget okoz azoknak, akik a környéken akarják letenni a járművüket. Nagyon sokan vannak ugyanis, akik reggel munkába menet a Pillangó parknál állnak le és metróval utaznak tovább.
A döntés azért is húsbavágó, mivel Zugló területének nagy részén már most is fizetős a parkolás. A kerület a díjtarifa szempontjából 2-es parkolási övezet: 300 és 450 forintos óradíjjal.
Megkerestük a zuglói önkormányzatot, hogy megtudjuk, egyeztettek-e előzetesen a lakosokkal, nem gondolják-e, hogy ezzel a lépéssel éppen ellenkező célt érnek el, mint amit a főváros vezetése szeretne: beterelik a forgalmat a belvárosba. „A Pillangó park és környékén élő zuglói lakosoktól számos konkrét megkeresést kapott önkormányzatunk és parkolás üzemeltető társaságunk, amelyben az áldatlan parkolási állapotokat panaszolták, egyben kérték a fizető parkolási övezetbe sorolást. Azok az autósok, akik az agglomerációból vagy a külső kerületekből érkezve P+R parkolónak használják a területet, a zuglói lakosokat szorítják ki a lakóhelyük közelében parkolás lehetőségéből... A szükséges parkolásvizsgálat elkészült, és önkormányzatunk kezdeményezte az övezet kijelöléséhez szükséges fővárosi közgyűlési rendelet módosítását is, amely megtörtént...”
Vagyis a főváros nem ért egyet saját magával, és néhány zuglói utca lakosainak kényelmét előbbre sorolja, mint a fővárosi forgalomcsillapítást.
A Metropol megkérdezte a pestieket, mi a véleményük az új szabályozásról: