Rekord: sok milliárdot dobott ki Karácsony az ablakon a bírságok és pazarlás miatt – Itt a lista!

Újabb 200 milliós bírságot kapott a BKK. Miközben folyamatosan panaszkodik a főpolgármester, hogy nincs pénz, és adósságspirálba hajszolta a várost, sorra fizeti a szabálytalan közbeszerzések miatti bírságokat, nem beszélve az esetlen pazarlásról a Városházán...



Megosztás
Szerző: E. ZS.
Létrehozva: 2024.07.26.
Módosítva: 2024.07.30.
Karácsony Gergely bkk bírság pazarlás Budapest

Bár Karácsony Gergely a csőd szélére vitte Budapestet, és „jól halad” abban, hogy elérje a Demszky Gábor-féle adósságfelhalmozást, rekordot mégis bírságok kifizetésében döntött eddig. A budapestiek minimum félmilliárdos tételnek mondhattak eddig búcsút a főváros szabálytalan közbeszerzései miatt, és akkor még nem beszéltünk arról a sokmilliárdos veszteségről, amit a pazarlással okozott a Városháza. Mutatjuk a listát!

A család a  9-es buszon utazott, amikor hirtelen egy BMW a járműt meg akarta előzni /
Karácsonyéknál csak úgy repkednek a százmilliók a szabálytalan közbeszerzések miatt / Fotó: Metropol

A napokban befutott a Közbeszerzési Döntőbizottság elmarasztalása, miszerint a BKK egy tavaly kiírt busztendert törvénysértő módon bonyolított le, de megsértette a versenyegyenlőséget is. Emiatt újabb 200 milliós bírság megfizetésére kötelezték a céget, sőt a testület megsemmisítette az ajánlatkérő BKK döntését is. Az ügy azért is kínos Karácsonynak, mert az összeg éppen annyi, amennyit a napokban prémiumokra szórt el, és amelyből 11,5 milliót pont a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin tehet zsebre... Emlékezzünk, ő az, aki vágásérett pulykának nevezte a budapesti utazókat...

A hatóság döntése nem fellebbezhető, Karácsonyék közigazgatási perre mennek a 200 milliós bírság miatt / Fotó: Metropol

Nem teljes a lista, de így is sok: durva pazarlás és jó néhány bírság

  • 150 milliós bírság a frankfurti villamosok tenderére 

Karácsony a Covid miatti rendkívüli jogrend utolsó napján (2021) egy személyben döntött a használt járművek 7 milliárdos beszerzéséről. A közbeszerzést jogszerűtlenül írták ki, valószínűsíthetően „előkészítve a frankfurti villamosok számára az eredményes pályázást”. A leselejtezett villamosokról aztán kiderült, hogy Frankfurtnak már azért nem kellenek, mert nem klimatizálhatóak. A Közbeszerzési Döntőbizottság több súlyos jogsértést is feltárt a villamosmutyival kapcsolatban. Így a 150 milliós bírságon túl, a Készenléti Rendőrség is nyomozást rendelt el „versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban” bűntett gyanúja miatt. 

  • 260 milliós bírság, offshore hátterű cég
    A főváros közlekedési cége szabálytalan közbeszerzést írt ki 2021-ben is, a Blaha Lujza tér felújításakor. A Városháza közlekedésszervezéssel és működtetéssel foglalkozó cégei egyébként 2021 végéig a reklámtenderrel együtt több mint 200 millió forintos bírságot kaptak, amelyet a budapesti adófizetők fizettek meg. Ilyen volt a multifunkciós tehergépjárművek közbeszerzése, ami további 5 millió forintjába került a BKV-nak. Vagy a Tüttő Katalin-féle buszbérléstender is: tévesen árusított reptéri transzferbuszjegyekről és a reklámtender kapcsán elbukott közel egymilliárd forintról lehet beszélni. A BKV használtbusz-bérlési pályázata során olyan céggel szerződtek, amelynek busza sem volt, ráadásul a pályázat során más cég tulajdonában lévő buszokkal pályázott. Karácsonyék azóta sem válaszoltak arra, ki döntötte el, hogy egy offshore hátterű kamucéggel kössenek szerződést, ki a felelős.
  • Elhibázott reklámtender, sokmilliárdos veszteség 
    A főpolgármesternek a 2019-es választások után csak alá kellett volna írnia a szabályos közbeszerzésen érvényes és nyertes ajánlatot a francia hátterű multinacionális céggel. A szerződés alapján nyolc éven keresztül évi több mint 1,7 milliárd forintot fizetett volna a járműágazathoz, illetve a BKK infrastruktúrájához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért (inflációt követve). De nem ez történt, Karácsony inkább újra kiírta ugyanazt a közbeszerzést. A megismételt eljárás után, belecsúszva a Covid-járvány időszakába, két és félszer kevesebb pénzért vitte el ugyanaz a cég ugyanazt a tendert. A budapestiek vesztesége így naponta nagyjából 2,6 millió forint, havonta mintegy 80 millió, évente pedig csaknem egymilliárd forint. Ez összesen a 4+4 évre mínusz 8 milliárd forint kár. A reklámtender miatt 115+5 millió forint büntetés megfizetésére kötelezte a fővárost a Közbeszerzési Döntőbizottság. 
  • 14 millió forint kifizetésre kötelezte a kormányhivatal a fővárost, mert a reptéri buszjegyeket szabálytalanul értékesítette az egyébként nem közlekedő járatokon.
  • A BKV multifunkciós gépjárműveinek beszerzéséhez kapcsolódó közbeszerzés okán 5 millió forint bírság sújtotta Karácsonyékat.
  • A BKK hőpapíros (jegypapír) beszerzése miatt 50 millió forint bírságra ítélték a Városházát.
  • Pesti úti idősek otthona, higiéniai előírások be nem tartása (2020) miatt 1 millió forint bírság.

Karácsony a nagyberuházásokat is drágábban valósította meg az eredeti tervekhez képest, óriási a budapestiek vesztesége az időcsúszások és a magyarázat nélküli új közbeszerzések miatt: 

  • az M3-as metróberuházás 10 milliárd forinttal drágábban zárult.
  • Az M3-as metró kapcsán szakértői díjakra szép summát, egymilliárdot költött Karácsony.
  • A Lánchíd 5 milliárddal többe került a tervezettnél, és szerényebb műszaki tartalommal valósult meg, ráadásul a szerződés be nem tartása miatt 6 milliárdot meg sem kapott a kormánytól a főváros.
  • Tizenkétszer többet költött a baloldali városvezetés a bizottságokra és képviselőcsoportokra, miközben a bizottságok száma csökkent.
  • A brüsszeli képviselet működtetésére Karácsony évente 96 milliót dobott ki az ablakon. (Tarlós István idejében ez 34 millió forint volt). 

 

Sokadik bírság a BKK-nál, sokadik prémium a cégvezetőknek

A BKV-utasokat vágásérett pulykáknak nevező, és Gyurcsány holdudvarához tartozó Walter Katalin úgy tűnik, nem tud rontani Karácsonynál: megint megdobták 11 millió forint prémiummal. / Fotó: Facebook

Úgy látszik, kevésbé érdekes szempont Karácsonynál, hogy a BKK valójában az elmúlt 4,5 évben az egyik legnagyobb  közbeszerzési bírságbegyűjtője volt. A cég vezetőjét –a suttyomban járatritkítást megkísérlő, majd az utasokat lepulykázó – Walter Katalint így is megszórja minden évben prémiummal, a havi 2,8 milliós fizetés mellett. 

Walter Katalin
A BKK vezetésének felróható 200 milliós közbeszerzési bírság után jár-e 11 milliós prémium Walter Katalinnak? / Fotó: Havran Zoltán

 A főpolgármester a napokban a fővárosi cégvezetők mindegyikét megjutalmazta 10 millió körüli összeggel. Mint emlékezetes, 200 millió forintot von el ezzel akár más lehetséges fejlesztésektől, miközben 50 milliárdos adósságba verte a várost, immár másodjára.

Azonban Karácsony nem csak Walter miatt vált hiteltelenné rögtön a választásokat követő első intézkedése kapcsán. Kiderült, hogy a Volánbusz és a MÁV Start jelenlegi közös gazdasági vezetőjét szintén kitömte 10,2 millió forint prémiummal, mondván, korábban BKK-s volt. Ez azért is érdekes, mert a lehetséges botrányt elkerülni akaró, előremenekülő főpolgármester éppen a MÁV támadásával védte magát kéretlenül posztjában...

Vitézy Dávid volt főpolgármesterjelölt így reagált a hírre:

20220526_kozlekedesi muzeum_ 3964_MK_MP
Vitézy Dávid a prémiumok kapcsán azt kérte Karácsonytól, hogy az összes jutalmazott cégvezető feladatkiírását és a teljesítési igazolását, a dokumentumokkal együtt, hozza nyilvánosságra. Ha októberig ez nem történik meg, képviselőként fogja kezdeményezni erre az évre nézve, és a jövőre nézve általánosságban is / Fotó: Metropol

Mindez azért különösen pikáns, mert a főpolgármester – előre propagandistának nevezve mindenkit, aki kritizálni meri a 200 milliós pénzosztását –, azt írta a fővárosi cégvezetők prémiumai kapcsán, hogy ők az állami közszolgáltatásokat nyújtó cégek vezetőihez képest lényegesen alacsonyabb javadalmazás mellett dolgoznak. Majd a főpolgármester konkrétan be is szólt a MÁV-nak. Ezek után pedig kiutalta a 10,2 milliót a MÁV Start második emberének

– fogalmazott, hozzátéve: „A prémiumok kapcsán kértem az alátámasztó dokumentumok nyilvánosságra hozását és a BKK-vezérigazgató prémiumának visszavonását, de semmilyen választ nem kaptam a főpolgármestertől. Ez a Népszava által kiszúrt MÁV-os példa inkább azt mutatja, mennyire volt őszinte a főpolgármester kommunikációja így az új Közgyűlés megalakulása előtt…

 

A dosszié további cikkei








Top hírek





Hírlevél-feliratkozás