Rekord: sok milliárdot dobott ki Karácsony az ablakon a bírságok és pazarlás miatt – Itt a lista!
Újabb 200 milliós bírságot kapott a BKK. Miközben folyamatosan panaszkodik a főpolgármester, hogy nincs pénz, és adósságspirálba hajszolta a várost, sorra fizeti a szabálytalan közbeszerzések miatti bírságokat, nem beszélve az esetlen pazarlásról a Városházán...
Bár Karácsony Gergely a csőd szélére vitte Budapestet, és „jól halad” abban, hogy elérje a Demszky Gábor-féle adósságfelhalmozást, rekordot mégis bírságok kifizetésében döntött eddig. A budapestiek minimum félmilliárdos tételnek mondhattak eddig búcsút a főváros szabálytalan közbeszerzései miatt, és akkor még nem beszéltünk arról a sokmilliárdos veszteségről, amit a pazarlással okozott a Városháza. Mutatjuk a listát!
Karácsonyéknál csak úgy repkednek a százmilliók a szabálytalan közbeszerzések miatt / Fotó: Metropol
A napokban befutott a Közbeszerzési Döntőbizottság elmarasztalása, miszerint a BKK egy tavaly kiírt busztendert törvénysértő módon bonyolított le, de megsértette a versenyegyenlőséget is. Emiatt újabb 200 milliós bírság megfizetésére kötelezték a céget, sőt a testület megsemmisítette az ajánlatkérő BKK döntését is. Az ügy azért is kínos Karácsonynak, mert az összeg éppen annyi, amennyit a napokban prémiumokra szórt el, és amelyből 11,5 milliót pont a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin tehet zsebre... Emlékezzünk, ő az, aki vágásérett pulykának nevezte a budapesti utazókat...
A hatóság döntése nem fellebbezhető, Karácsonyék közigazgatási perre mennek a 200 milliós bírság miatt / Fotó: Metropol
Nem teljes a lista, de így is sok: durva pazarlás és jó néhány bírság
150 milliós bírság a frankfurti villamosok tenderére
Karácsony a Covid miatti rendkívüli jogrend utolsó napján (2021) egy személyben döntött a használt járművek 7 milliárdos beszerzéséről. A közbeszerzést jogszerűtlenül írták ki, valószínűsíthetően „előkészítve a frankfurti villamosok számára az eredményes pályázást”. A leselejtezett villamosokról aztán kiderült, hogy Frankfurtnak már azért nem kellenek, mert nem klimatizálhatóak. A Közbeszerzési Döntőbizottság több súlyos jogsértést is feltárt a villamosmutyival kapcsolatban. Így a 150 milliós bírságon túl, a Készenléti Rendőrség is nyomozást rendelt el „versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban” bűntett gyanúja miatt.
260 milliós bírság, offshore hátterű cég A főváros közlekedési cége szabálytalan közbeszerzést írt ki 2021-ben is, a Blaha Lujza tér felújításakor. A Városháza közlekedésszervezéssel és működtetéssel foglalkozó cégei egyébként 2021 végéig a reklámtenderrel együtt több mint 200 millió forintos bírságot kaptak, amelyet a budapesti adófizetők fizettek meg. Ilyen volt a multifunkciós tehergépjárművek közbeszerzése, ami további 5 millió forintjába került a BKV-nak. Vagy a Tüttő Katalin-féle buszbérléstender is: tévesen árusított reptéri transzferbuszjegyekről és a reklámtender kapcsán elbukott közel egymilliárd forintról lehet beszélni.A BKV használtbusz-bérlési pályázata során olyan céggel szerződtek, amelynek busza sem volt, ráadásul a pályázat során más cég tulajdonában lévő buszokkal pályázott. Karácsonyék azóta sem válaszoltak arra, ki döntötte el, hogy egy offshore hátterű kamucéggel kössenek szerződést, ki a felelős.
Elhibázott reklámtender, sokmilliárdos veszteség A főpolgármesternek a 2019-es választások után csak alá kellett volna írnia a szabályos közbeszerzésen érvényes és nyertes ajánlatot a francia hátterű multinacionális céggel. A szerződés alapján nyolc éven keresztül évi több mint 1,7 milliárd forintot fizetett volna a járműágazathoz, illetve a BKK infrastruktúrájához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért (inflációt követve). De nem ez történt, Karácsony inkább újra kiírta ugyanazt a közbeszerzést. A megismételt eljárás után, belecsúszva a Covid-járvány időszakába, két és félszer kevesebb pénzért vitte el ugyanaz a cég ugyanazt a tendert. A budapestiek vesztesége így naponta nagyjából 2,6 millió forint, havonta mintegy 80 millió, évente pedig csaknem egymilliárd forint. Ez összesen a 4+4 évre mínusz 8 milliárd forint kár. A reklámtender miatt 115+5 millió forint büntetés megfizetésére kötelezte a fővárost a Közbeszerzési Döntőbizottság.
14 millió forint kifizetésre kötelezte a kormányhivatal a fővárost, mert a reptéri buszjegyeket szabálytalanul értékesítette az egyébként nem közlekedő járatokon.
A BKV multifunkciós gépjárműveinek beszerzéséhez kapcsolódó közbeszerzés okán 5 millió forint bírság sújtotta Karácsonyékat.
A BKK hőpapíros (jegypapír) beszerzése miatt 50 millió forint bírságra ítélték a Városházát.
Pesti úti idősek otthona, higiéniai előírások be nem tartása (2020) miatt 1 millió forint bírság.
Karácsony a nagyberuházásokat is drágábban valósította meg az eredeti tervekhez képest, óriási a budapestiek vesztesége az időcsúszások és a magyarázat nélküli új közbeszerzések miatt:
az M3-as metróberuházás 10 milliárd forinttal drágábban zárult.
Az M3-as metró kapcsán szakértői díjakra szép summát, egymilliárdot költött Karácsony.
A Lánchíd 5 milliárddal többe került a tervezettnél, és szerényebb műszaki tartalommal valósult meg, ráadásul a szerződés be nem tartása miatt 6 milliárdot meg sem kapott a kormánytól a főváros.
Tizenkétszer többet költött a baloldali városvezetés a bizottságokra és képviselőcsoportokra, miközben a bizottságok száma csökkent.
A brüsszeli képviselet működtetésére Karácsony évente 96 milliót dobott ki az ablakon. (Tarlós István idejében ez 34 millió forint volt).
Sokadik bírság a BKK-nál, sokadik prémium a cégvezetőknek
A BKV-utasokat vágásérett pulykáknak nevező, és Gyurcsány holdudvarához tartozó Walter Katalin úgy tűnik, nem tud rontani Karácsonynál: megint megdobták 11 millió forint prémiummal. / Fotó: Facebook
Úgy látszik, kevésbé érdekes szempont Karácsonynál, hogy a BKK valójában az elmúlt 4,5 évben az egyik legnagyobb közbeszerzési bírságbegyűjtője volt. A cég vezetőjét –a suttyomban járatritkítást megkísérlő, majd az utasokat lepulykázó – Walter Katalint így is megszórja minden évben prémiummal, a havi 2,8 milliós fizetés mellett.
A BKK vezetésének felróható 200 milliós közbeszerzési bírság után jár-e 11 milliós prémium Walter Katalinnak? / Fotó: Havran Zoltán
A főpolgármester a napokban a fővárosi cégvezetők mindegyikét megjutalmazta 10 millió körüli összeggel. Mint emlékezetes, 200 millió forintot von el ezzel akár más lehetséges fejlesztésektől, miközben 50 milliárdos adósságba verte a várost, immár másodjára.
Azonban Karácsony nem csak Walter miatt vált hiteltelenné rögtön a választásokat követő első intézkedése kapcsán. Kiderült, hogy a Volánbusz és a MÁV Start jelenlegi közös gazdasági vezetőjét szintén kitömte 10,2 millió forint prémiummal, mondván, korábban BKK-s volt. Ez azért is érdekes, mert a lehetséges botrányt elkerülni akaró, előremenekülő főpolgármester éppen a MÁV támadásával védte magát kéretlenül posztjában...
Vitézy Dávid volt főpolgármesterjelölt így reagált a hírre:
Vitézy Dávid a prémiumok kapcsán azt kérte Karácsonytól, hogy az összes jutalmazott cégvezető feladatkiírását és a teljesítési igazolását, a dokumentumokkal együtt, hozza nyilvánosságra. Ha októberig ez nem történik meg, képviselőként fogja kezdeményezni erre az évre nézve, és a jövőre nézve általánosságban is / Fotó: Metropol
Mindez azért különösen pikáns, mert a főpolgármester – előre propagandistának nevezve mindenkit, aki kritizálni meri a 200 milliós pénzosztását –, azt írta a fővárosi cégvezetők prémiumai kapcsán, hogy ők az állami közszolgáltatásokat nyújtó cégek vezetőihez képest lényegesen alacsonyabb javadalmazás mellett dolgoznak. Majd a főpolgármester konkrétan be is szólt a MÁV-nak. Ezek után pedig kiutalta a 10,2 milliót a MÁV Start második emberének
– fogalmazott, hozzátéve: „A prémiumok kapcsán kértem az alátámasztó dokumentumok nyilvánosságra hozását és a BKK-vezérigazgató prémiumának visszavonását, de semmilyen választ nem kaptam a főpolgármestertől. Ez a Népszava által kiszúrt MÁV-os példa inkább azt mutatja, mennyire volt őszinte a főpolgármester kommunikációja így az új Közgyűlés megalakulása előtt…”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.