Internetes csapdára figyelmeztetnek a hatóságok

Az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok trükkös gyakorlatra hívják fel a figyelmet: úgy vesznek rá, hogy előfizess valamire, hogy észre sem veszed.



Megosztás
Szerző: MZ/X
Létrehozva: 2023.04.04.
internetes csalás Hatósági figyelmeztettés figyelmeztetés

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is találkozott már hasonló csalási módszerrel, mostantól pedig a bankkártya-társaságok is segítik a hatóságokat a csalásfajta elleni fellépésben. Erre figyelj, hogy ne válj áldozattá. 

tolvaj, hacker, számítógép, kibertámadás,
Fotó: Pixabay.com

Minden tizedik embert vertek már így át 

Az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózata (CPC) arra figyelmezteti az internethasználókat, hogy egyes cégek rejtett, manipulatív módon veszik rá a gyanútlan felhasználókat arra, hogy előfizessenek a szolgáltatásaikra. Például egy ingyenes próbaverziót vagy kedvező bevezető ajánlatot ígérnek, cserébe elkérik a bankkártya-adatainkat, valójában pedig észrevétlenül előfizetést köttetnek velünk, amiért havidíjat számítanak fel. A levonások ismétlődéséről a cégek nem tájékoztatják az embereket vagy elrejtik az információt az apróbetűs részekben. Hasonló módszerekkel az uniós fogyasztók körülbelül 10 százalékát vették már rá nem kívánt előfizetésekre.

A magyar hatóság is találkozott már ilyen módszerrel

A GVH 2020-ban 1,6 milliárd forintra bírságolt  egy társkereső oldalakat működtető luxemburgi céget. A magyar hatóság akkor azt állapította meg, hogy a be2.hu és az academicsingles.hu társkereső weboldalak számos módon tisztességtelenül jártak el a fogyasztókkal szemben. Többek között ingyenesként hirdették az oldalak használatát, valójában csak díjfizetés ellenében lehetett például üzenetet küldeni. Ezenkívül nem lehetett pontosan tudni, mennyi időre is szól egy-egy előfizetés, és hogyan lehet azt lemondani.

A hatóságok szerint a módszer a bankok szabályai miatt létezhet

Az európai hatóságok vizsgálata alapján a trükköző cégek kihasználták azt is, hogy a bankkártya-társaságok szabályai nem biztosították megfelelően a rendszeres fizetésekre vonatkozó tranzakciók engedélyezését. A hatóságok ezért felkérték a három nagy szolgáltatót – a Mastercardot, a VISA-t és az American Expresst – hogy működjenek közre az ilyen típusú csalások elleni fellépésben. Mindhárom cég vállalta a szükséges szabályváltoztatásokat, ami az ismétlődő kifizetéseket érinti. Az American Express így többek között előírta a kereskedők számára, hogy ismétlődő fizetés esetén az első levonásról küldjenek emlékeztetőt. A Mastercard és a VISA még tovább ment, ők azt is részletesen előírták, hogy a kereskedőknek hol kell megjeleníteniük a kifizetések ismétlődésével kapcsolatos információkat: ott, ahol a bankkártyaadatokat kell megadni.

Mit tehetünk, hogy ne legyünk ilyen típusú csalás áldozatai?

A trükkös előfizetésektől nehéz megszabadulni, ezért a legjobb, ha véletlenül se kötünk ilyet. Ezt elkerülendő: 

  • mindig olvasd el az általános szerződési feltételeket (ÁSZF);
  • mindig olvasd el az apróbetűs részeket;
  • használj virtuális vagy webkártyát az online vásárlásokhoz, amin csak annyi pénz legyen, amit épp el akarsz költeni;
  • használd a bankod mobilapplikációját, amin érdemes bekapcsolni az ingyenes push értesítés funkciót, így minden pénzmozgásról azonnal tudni fogsz;
  • ha nincs a bankodnak mobilapplikációja, minden hónapban nézd át a számlakivonatod, nincs-e benne ismétlődő utalás, kiadás;
  • ha gondot jelent egy szolgáltatás lemondása – főleg, ha nem is tudtál róla, hogy megrendelted – értesítsd a hatóságokat.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás