Könnyedén megüthetik a bokájukat azok, akik soha nem cserélik le a jelszavukat.
A Jófogás online kérdőívvel térképezte fel a felhasználók online biztonsághoz való hozzáállását. A több mint 4 ezer fős minta alapján kiderült, hogy a kitöltők több mint egynegyede sosem cserélte le a legfontosabb, egyebek mellett e-mail, közösségi média és bankfiókokhoz tartozó jelszavait. Éppen ezért a Jófogás továbbra is adatvédelmi tippekkel segíti a felhasználókat, többek között az oldalán és hírlevelekben, illetve influenszertartalmakkal is.
A Jófogás kérdőíve szerint a válaszadók kétharmada úgy érzi, hogy hiába figyel, az adathalász csalók rendre új csatornákon és egyre kifinomultabb, sok esetben több élethelyzetre testreszabott módszerekkel próbálkoznak. A jelenség ráadásul jó ideje már nem csak elsősorban a webshopokat és az online apróhirdetési oldalakat érinti: a legnagyobb banki, IT, streaming és telekommunikációs szereplők mellett az energiaszolgáltatói és közműszolgáltatói szektorban is rendszeressé váltak az adathalász-kísérletek. A Jófogás legfrissebb tapasztalatai szerint a kiberbűnözők mostanában leginkább a futár- és csomagküldő cégek nevével élnek vissza.
A felmérésből még kiderül, hogy az érintettek 20 százalékánál egyébként az elmúlt 1-2 hónapban próbálkoztak adathalász csalók e-mail, közösségi média vagy banki fiókok feltörésével, csaknem egyharmaduknál pedig az elmúlt 1 évben. A kifejezetten a legkényesebb banki adatokra vonatkozó kérdésre minden tizedik felhasználó válaszolta, hogy éltek már vissza az adataival és még pénzt is emeltek le a számlájáról, méghozzá túlnyomórészt szintén az elmúlt 1 év során.
A kitöltőink több mint fele úgy gondolja, hogy általánosságban mindent megtesz adatai és fiókjai biztonságáért, ám legtöbben teljesen rendszertelenül változtatják jelszavaikat, és van egy jelentős hányaduk, akik pedig soha. Ez leginkább a 36 évesnél idősebbekre vonatkozik. Mivel ez komoly kockázatot jelenthet számukra, amellett, hogy mérvadó e-kereskedelmi szereplőként minden rendelkezésünkre álló csatornán felhívjuk a figyelmet a tudatos online lét fontosságára, a felhasználóink edukációjára is kiemelt hangsúlyt fektetünk
– emelte ki Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója.
A Jófogás e célból azt is megkérdezte, hogy a látogatók legszívesebben hol látnának adatvédelmi és -biztonsági tanácsokat. A válaszadók reakciójának megfelelően a vállalat a jövőben még több ilyen jellegű tartalmat fog feltüntetni a portálon hirdetések vagy felugró ablakok formájában, valamint saját hírlevelekben és blogcikkekben is.
A Jófogás nem reprezentatív, online felmérését februárban összesen 4100 felhasználó töltötte ki.
A kitöltők között megközelítőleg kétharmad-egyharmad arányban találunk férfiakat és hölgyeket, életkor tekintetében leginkább a 36–50 (30 százalék) és 51–69 éves (46 százalék) korosztályok képviselték magukat. 35 százalékuk főiskolai/egyetemi, 27 százalékuk gimnáziumi, 32 százalékuk pedig szakiskolai végzettséggel rendelkezik, míg lakóhely szempontjából 24,5 százalékuk budapesti, és 19 százalékuk megyeszékhelyen, 34,5 százalékuk városban, 22 százalékuk pedig községben/faluban lakik.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre