
Magyar Péter gyermekvédelmi járulékot fizettetne mindenkivel
1,5 százalék minden keresőre.
A Lánchíd már régen megújult, de a Petőfi híd, a Népligeti felüljáró, a Gubacsi híd és a Flórián téri felüljáró ma is borzasztó állapotban van. Budapesten sok időszerű felújítás késik, a Karácsony féle városvezetés csak ígérget.
Budapest több fontos hídja és felüljárója vészesen romló állapotban van. Három közülük már régóta a szakértői figyelmeztetések listáján szerepel, a negyedik pedig mostanra került hasonló helyzetbe. A közös bennük: a főváros tud a problémáról, mégsem tesz semmit.

A Petőfi híd a BP Műhely szakértője szerint még járható, de az állapota rohamosan romlik.
Ha nem kezdik meg azonnal a tervezését, 2030-ig nem is tud elkészülni a felújítása
– mondta korábban lapunknak Almássy Kornél, a BP Műhely kutatási és elemzési vezetője.

A híd szerkezete elöregedett, a szigetelések tönkrementek, a saruk cserére szorulnak, a korrózió pedig egyre terjed, mégis még a tervezés sem indult el. A szakértő emlékeztetett: a Petőfi híd már akkor megérett a felújításra, amikor a Lánchíd felújítása indult.
Akkoriban az volt a kérdés, a Margit híd után a Lánchidat vagy a Petőfit újítsák. Állapotuk alapján egyforma esélyük volt
– mondta Almássy.
A Lánchíd végül 2022-ben megújult. A Petőfi híd azóta is vár. A szakértők szerint ha holnap sem írják ki a tervezési közbeszerzést, a híd felújítása az évtized végére sem valósul meg. És bár a főváros tud a problémáról, konkrét lépés nem történt, ez pedig már most súlyos felelősség Karácsony Gergely részéről.
A Népligeti felüljárón naponta harmincezer autó araszol, mert a városközpont felé vezető sávot 2023. márciusában lezárták – „csak ideiglenesen”. Két és fél év telt el, de a korlátozást azóta sem oldották fel.
A 45 éves felüljáró műszaki vizsgálata kimutatta: nem életveszélyes, elég lenne egy élettartam-hosszabbító felújítás, hogy 2035-ig biztonságosan használható legyen. A főváros mégis halogat: a felújítást 2023-ra, majd 2024-re, végül 2025-re ígérték, de azóta sem történt semmi.

Vitézy Dávid interpellációjára Karácsony Gergely azt válaszolta: nincs elég forrás, és „hosszú távon” olcsóbb lenne a bontás. A szakértők szerint viszont ezzel forgalmi katasztrófát okozna a városvezetés.
A BP Műhely úgy fogalmazott:
A felüljáró nem szép, de szükséges. Nem minden városban előzheti meg az esztétika a forgalmat.
A Gubacsi híd Csepelt és Pesterzsébetet köti össze, a nyáron beszakadt a déli járdája. A Budapest Közút azonnal lezárta, és ígéretet tett a javításra. Azóta három hónap telt el, de a hídhoz senki nem nyúlt. A 2020-as állapotvizsgálat szerint „a korrózió minden ismert formája megjelent” a szerkezeten. Legutóbb 1995-ben végeztek rajta festést, azóta csak toldozták-foltozták.

A szakértők szerint a biztonságos üzemhez legalább 500 millió forintos karbantartásra lenne szükség, a teljes járdafelújítás pedig 800 millióba kerülne. A főváros tud erről, mégis a jövőbeli vasúti hídra hivatkozik, ami 2026 és 2029 között épül majd meg. Addig is a Gubacsi hídon zajlik a Csepeli Szabadkikötő és több nagy gyár forgalma, nap mint nap.
A Flórián téri felüljáró a legfrissebb példa: a bontás során derült ki, hogy még rosszabb állapotban van, mint gondolták.
A BKK szerint a műszaki problémák miatt át kellett ütemezni a felújítást, és többlet-műszaki tartalommal kellett újratervezni az egészet. Ez a felüljáró köti össze az óbudai és a belvárosi közlekedést, ha lezárják, az északi félváros bénul meg. A tervek szerint most október végén kezdődik a második ütem. Azt ígérik, hogy a tél beköszöntéig elindulhat a közúti forgalom a megújult felüljárón Pest irányába, addig is forgalom terelésre lehet számítani.

Mind a négy esetben ugyanaz a forgatókönyv figyelhető meg: először figyelmeztetnek a szakértők, aztán jön egy ideiglenes lezárás, majd évekig nem történik semmi. Stimmel minden esetben a felelősséghárítás, a halogatás és a pénzhiány emlegetése is. Egy biztos: a Petőfi híd, a Népligeti felüljáró, a Gubacsi híd és a Flórián téri átkelő együtt a budapesti közlekedés gerincét képezik, ha ezek bedőlnek, megbénul az egész város.

1,5 százalék minden keresőre.

Egy pillanat alatt meghalhat, ha nem vigyáz.

Az édesanya elhatározta, hogy másokon is segít.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.