
Váratlan helyről nullázták le Majkát, titokzatos kollégája küldte padlóra
Nem csitul a botrány körülötte.
30 ezer autó araszol naponta egy lezárt sáv miatt, de a főváros még tervezi csak a javítást. A népligeti felüljárót lebontani volt pénz, visszaépíteni már nincs, így Budapest egyik legforgalmasabb csomópontja továbbra is fél gőzzel működik.
A népligeti felüljárót szétbontották, megvizsgálták, majd úgy hagyták. A városközpont felé vezető oldalán 2023. március 4-én zárták le a külső sávot a Pénzverde előtti szakaszon. Akkor azt ígérték, hogy csupán egy részletes műszaki vizsgálat idejére lesz szükség a korlátozásra. Azóta eltelt több mint két év, de a korlátozást a mai napig nem oldották fel. Minden reggel és minden délután ezrek araszolnak Budapest egyik legforgalmasabb csomópontján, ahol az Üllői út és a Könyves Kálmán körút találkozása felett húzódó híd napi forgalma eléri a harmincezret. Ebből tizenötezer jármű a város felé tart, vagyis rengetegen küzdenek a dugóban nap mint nap a sávlezárás miatt.
A 45 éves felüljárót 1978-ban adták át, a műszaki állapotáról pedig már korábban is jeleztek problémákat. 2014-ben terv is készült a rekonstrukcióra, de az megmaradt a fiókban. Végül 2023 tavaszán elindult a híd tényleges vizsgálata: két hossztartó gerendát is kiszereltek, elszállították őket laborvizsgálatra, amelyet a Budapesti Műszaki Egyetem szakemberei végeztek el. Az eredmény pozitív lett, vagyis a híd nem életveszélyes, a szakértők szerint elegendő lenne egy úgynevezett élettartam-hosszabbító felújítás, hogy a szerkezet 2035-ig biztonságosan használható maradjon.
A fővárosi vezetés ennek fényében 2023 októberében azt jelentette be, hogy a felüljárót nem bontják el, hanem felújítják. A beruházás tervezése és engedélyeztetése 2024-re lett beígérve, a kivitelezés kezdete 2025-re. Azóta viszont nem történt semmi. Magyarán: a szétbontásra és vizsgálatra volt pénz, de az annál sokkal többe kerülő tényleges javításra már nincs. A Budapest Közút egy év alatt elkészítette a felújítás terveit, mégis megállt a folyamat. A főváros vezetése, élén Karácsony Gergellyel, ahogy mindig, most is össze-vissza beszél.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője interpellációban kérdezte meg a főpolgármestert, mikor indul végre a felújítás. A válaszban Karácsony azt mondta, hogy a vizsgálatok eredményei még nem elegendők a teljes felújítás elkezdéséhez, és nem látni a forrásokat sem. Sőt, a válaszban már az is elhangzott: szerinte hosszú távon költséghatékonyabb lenne a felüljáró elbontása és egy szintbeli csomópont kialakítása a Népliget „humanizálása” jegyében.
A szakértők szerint azonban ezzel a város csak még nagyobb forgalmi káosz felé sodródna. A BP Műhely szerint lehetetlen lenne ekkora forgalmat jelzőlámpás csomóponttal kezelni. Egy ilyen külön szintű átkelőt nem lehet egy forgalmas főút keresztezésében csak úgy megszüntetni. Az Üllői út és a Könyves Kálmán körút metszéspontja már így is túlterhelt, a lebontás következményei beláthatatlanok lennének. Elismerik, hogy a felüljáró nem szép, de vannak olyan helyzetek a nagyvárosokban, amikor a forgalomtechnika megelőzi az esztétikát.
Miközben a felújításnak műszaki akadálya nincs, pénzügyi akadálya annál inkább. A főváros vezetése szerint a város pénzügyi helyzete nem teszi lehetővé a gyors beavatkozást. A városvezetés tehát inkább lebontaná a hidat, minthogy megjavítsa, és addig semmi más nem marad, csak a torlódás, dugó. Méghozzá óriási dugó.
Nem csitul a botrány körülötte.
Brüsszel Ukrajna érdekében tönkretenné őket.
„Majmok és alkalmatlanok”.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.