Fusson, ki merre lát: Karácsony Gergely „keze” elérte a József körutat, ismételt felfordulást okozva az autósoknak és a biciklisávban közlekedőknek. Bicikliút karókkal, kész a főpolgármester egyik álma. De csak az övé.
Karácsony Gergelyék ismét hozták a formát, a főváros ugyanis csúcsidőben rakatta le az autósok rémálmának is beillő „gerikarókat”. Azok, akik az egyébként is balesetveszélyes kerékpárúton közlekedtek például a Harminckettesek tere magasságában reggel nyolc körül, ki kellett hajtsanak az autósávba, miután a kerékpárúton éppen „gerikarókat” fúrattatott le a Városháza. A váratlanul kisuhanó biciklisekre és e-rolleresekre aztán az autósok akadtak ki, tesszük hozzá: joggal. De kész az újabb veszélyes bicikliút...
Bár a budapestieknek már nem újdonság, hogy Karácsonyék biciklisávjai logikátlanok, sőt a legtöbb esetben komoly gondot okoznak és balesetveszélyesek a közlekedésnél, azon túl, hogy többségük kihasználatlan. Mégis, meghökkentő módon igazi „KariGeris” megoldással találkoztak a napokban a Harminckettesek tere környékén lévő József körúti szakaszon.
A reggeli csúcsban mentem dolgozni, rollerrel, úgy nyolc után valamivel. Nem is értettem először, de akkor láttam, hogy a bicikliút kellős közepén állva fúrták le ezeket az értelmetlen karókat. Megdöbbentett, de más választásom nem volt, gyorsan kikanyarodtam az autós sávba. Nem voltam nyugodt, eléggé veszélyes volt, mert gyorsan haladtak az autók, a sofőrök pedig dudáltak, anyáztak. Próbáltam minél hamarabb visszatérni a bicikliútra, de éppen a karók miatt nehéz volt visszakanyarodnom. Érthetetlen, miért reggel, a legnagyobb forgalomban csinálják ezt, irtó veszélyes. Szerintem Karácsony Gergely csuklott is
– mesélte Csordás Norbert lapunknak, aki csak a fejét fogta az újabb fővárosi közlekedési projekt miatt.
A József körút rendkívül fontos szerepet tölt be a város közlekedésében. Az autóforgalom és a biciklisek száma között még mindig óriási az eltérés. A két, illetve helyenként egy autósáv brutális forgalmat vezet le, míg a biciklisávon alig kóricál valaki. A helyszíni tapasztalatok azt mutatják, hogy a bringások fele továbbra is a járdán jár, a bicikliutat nem használják ki, de az autósok, gyakran a mentősök számára akadályt jelent a lezárt rész. A biciklisáv kialakítása során alkalmazott megoldások is aggodalmat keltenek. A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel szegélyezték, amelyek nem nyújtanak megfelelő védelmet a biciklisek számára, hiszen ha egy autó nagyobb sebességgel nekimegy, azok simán elhajlanak, így a kerékpárost is el tudják ugyanúgy ütni. Az oszlopok tehát hamis biztonságérzetet nyújtanak a bringásoknak, ezzel szemben a mentősöknek, kukásoknak, taxisoknak vagy áruszállítóknak megnehezítik a dolgukat, de még a lerobbant autók félreállítása is problémát okoz.
A legnagyobb felháborodást eddig az Üllői út biciklisávja okozta a fővárosban, miután ez jelentős feszültségeket és veszélyes helyzeteket eredményezett. A probléma gyökerét az adott terület forgalmas, háromsávos útjának kétsávosra csökkentése és a kialakított biciklisáv logikátlan és szakszerűtlen létrehozása jelenti. A környéken rengeteg egészségügyi intézmény van, így a mentők sűrűn járnak az úton. Korábban sikerült egy mentős csapattal beszélnünk, akik elmondták, hogy eddig a buszsávban gyorsan tudtak közlekedni, most a zöld „gerikarók” miatt sokkal nehezebb lesz az életmentés. Ha pedig csúcsidőben beáll az Üllői, csak a szerencsén múlik majd, hogy ne haljon meg a szállított beteg. Miután letették a karókat, több taxist is megkérdeztünk, hiszen nekik az utca a munkahelyük. Minden megkérdezett utasszállító fel van háborodva az értelmetlen intézkedésen. Ők is azt tapasztalják, hogy több taxis használta korábban a sávot, mint ahány biciklis most használja. Ráadásul:
A három és fél méteres biciklisáv előtt még a bringások is értetlenül állnak. Sokan azt vetették Karácsony szemére a főpolgármester közösségi oldalán, hogy az eszetlen autósellenes lépései miatt az autósok megutálják a bicikliseket: „a jogosan felháborodott autósok végül minket köpnek le”, így végül azokon csattan az ostor, akik nem tehetnek semmiről. A városvezetésnek érdemes lenne újraértékelni és átgondolni a biciklisáv kialakításának helyét és módját, hogy az valóban biztonságos és mindenki számára elfogadható legyen.
Korábban készült videónkat az Üllőiről itt nézheted meg:
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre