Jön az országos bérletreform! Kik, hogyan és mennyiért utazhatnak? Mutatjuk a részleteket

Történelmi bérletreformot jelentett be a kormány a közösségi közlekedésben.



Megosztás
Szerző: WM
Létrehozva: 2024.01.21.
Módosítva: 2024.01.21.
közösségi közlekedés volán nagycsaládos bérlet MÁV

Az elmúlt évtizedek legjelentősebb bérletreformját tervezi végrehajtani a kormány idén márciustól. A vármegye- és országbérletek elsöprő sikere megmutatta, hogy valóban érdemes leegyszerűsíteni a mostani bérlet- és jegyrendszert a közösségi közlekedésben. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy soha annyian nem utaztak a MÁV és a Volán járatain, mint 2023-ban, decemberre minden tíz eladott bérletből kilenc már vármegyebérlet volt. 

 országbérlet
Kivezetik a bérletek nagy többségét, új napijegyeket jelentettek be, több százezer embernek pedig ingyenessé válik a közösségi közlekedés – Fotó: Vasvári Tamás

Lázár János építési és közlekedési miniszter a minap arról beszélt, hogy 

Magyarországon alkotmányba foglalták, hogy minden magyar állampolgárnak biztosítani kell, hogy tömegközlekedéssel eljusson A pontból B pontba. 

Ráadásul az is kijelenthető, hogy márciustól az emberek nagy többségének olcsóbbá válik a közösségi közlekedés. Sőt, a többi közt a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők, a tartós betegek is ingyen vehetik igénybe a MÁV és Volán-csoport járatait. 

De mit is kell tudni a változásokról? A Metropol összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat. Nézzük a részleteket:

  • Az országos és a vármegyebérletek kivételével az összes többi jelenlegi bérletfajtát megszüntetik a közösségi közlekedésben;
  • Új napijegytípusok jelennek meg. Ilyen lesz a vármegye 24, amely 990 forintba kerül majd és a Magyarország 24, amiért 4990 forintot kell fizetni. A Vármegye24 a vármegyére szóló vármegyebérlet feltételei, a Magyarország24 az országbérlettel megegyező feltételek szerint használható fel 24 órán belül.
  • 14 év alatt és 65 év felett mindenki számára díjmentessé válik a közösségi közlekedés, illetve a 90 százalékos kedvezménykategóriában utazóknak is ingyenessé teszik a tömegközlekedést Magyarországon. Közéjük tartoznak azok a nagycsaládosok, és díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét. Ez a szülő és a vele együtt utazó legalább 3 gyermek együttes utazására vonatkozik, a személyazonosság és a feltételek igazolására alkalmas okmányok felmutatásával. Az oktatásban és egészségügyben dolgozóknak, valamint a 14 és 25 év közöttieknek korlátlan utazást biztosítanak 50 százalékos kedvezménnyel;
  • A közalkalmazottak számára megszűnik a pecsételős rendszer, egy regisztrációt követően korlátlanul igénybe vehetik a kedvezményes utazás lehetőségét;
  • Szeptembertől már bankkártyával is lehet fizetni az összes sárga Volánbuszon;
  • Ezzel párhuzamosan 2024 nyarától a pénztári és fedélzeti készpénzes fizetés 200 forint adminisztrációs díjjal egészül ki, amennyiben bankkártyás fizetésre is lehetőség van, amely díjmentes lesz;
  • A kutya és kerékpár szállítása bármilyen viszonylatban egységesen 500 forint lesz, a kísérő- és segítőkutyák szállítása továbbra is díjmentes.

Karácsonyék nem írták alá a kormány ajánlatát

Óriási huzavona alakult ki a Budapest-bérletek körül, lassan senki nem érti, hogy pontosan miről is szól a vita – miközben a lényeg pofonegyszerű: A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére. Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, és a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez. 

Az ezt szabályozó megállapodás 2023. december 31-én lejárt. 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben 7,4 milliárd forintot kért az állam, amiben a főpolgármester és a kormány meg is állapodott. 2023-ra azonban háromévnyi infláció és energiaár-emelkedés hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca. 

Karácsony Gergelyék azonban ezt a teljesen észszerű és méltányos ajánlatot ignorálták, az asztalukon lévő ajánlatot nem írták alá, ehelyett minden felelősséget megpróbálnak a kormányra hárítani.

Mindennek ellenére Lázár János újabb ajánlattal állt elő a főpolgármester felé: készen állnak elfogadni a fővárosi bérleteket a Volán- és HÉV-járatokon, amennyiben a főváros minden általa működtetett közösségi eszközön elfogadja a vármegyebérleteket, illetve országbérleteket. 

 

 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás