Történelmi bérletreformot jelentett be a kormány a közösségi közlekedésben.
Az elmúlt évtizedek legjelentősebb bérletreformját tervezi végrehajtani a kormány idén márciustól. A vármegye- és országbérletek elsöprő sikere megmutatta, hogy valóban érdemes leegyszerűsíteni a mostani bérlet- és jegyrendszert a közösségi közlekedésben. Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy soha annyian nem utaztak a MÁV és a Volán járatain, mint 2023-ban, decemberre minden tíz eladott bérletből kilenc már vármegyebérlet volt.
Lázár János építési és közlekedési miniszter a minap arról beszélt, hogy
Magyarországon alkotmányba foglalták, hogy minden magyar állampolgárnak biztosítani kell, hogy tömegközlekedéssel eljusson A pontból B pontba.
Ráadásul az is kijelenthető, hogy márciustól az emberek nagy többségének olcsóbbá válik a közösségi közlekedés. Sőt, a többi közt a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők, a tartós betegek is ingyen vehetik igénybe a MÁV és Volán-csoport járatait.
De mit is kell tudni a változásokról? A Metropol összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat. Nézzük a részleteket:
Óriási huzavona alakult ki a Budapest-bérletek körül, lassan senki nem érti, hogy pontosan miről is szól a vita – miközben a lényeg pofonegyszerű: A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére. Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, és a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez.
Az ezt szabályozó megállapodás 2023. december 31-én lejárt. 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben 7,4 milliárd forintot kért az állam, amiben a főpolgármester és a kormány meg is állapodott. 2023-ra azonban háromévnyi infláció és energiaár-emelkedés hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca.
Karácsony Gergelyék azonban ezt a teljesen észszerű és méltányos ajánlatot ignorálták, az asztalukon lévő ajánlatot nem írták alá, ehelyett minden felelősséget megpróbálnak a kormányra hárítani.
Mindennek ellenére Lázár János újabb ajánlattal állt elő a főpolgármester felé: készen állnak elfogadni a fővárosi bérleteket a Volán- és HÉV-járatokon, amennyiben a főváros minden általa működtetett közösségi eszközön elfogadja a vármegyebérleteket, illetve országbérleteket.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre