Miközben a kormány megye- és országbérletekkel segíti a családok tömegközlekedését, Karácsony Gergely tavalyi ígérete ellenére megemelte a budapesti tömegközlekedés jegyárait.
„Nem emeljük a vonaljegyek és a bérletek árát, mert nincs olyan áremelés, ami megoldaná a budapesti közösségi közlekedés finanszírozási problémáit” – jelentette ki Karácsony Gergely főpolgármester a saját Facebook-oldalán 2022 júniusában. Most viszont szeptember 1-jétől csaknem 30 százalékkal emelte a fővárosi tömegközlekedési eszközökre vásárolható jegyek árát: a vonaljegy most 350 forintba kerül, szeptembertől 450 forintba, a buszon, villamoson megváltott jegy ára 450 forintról 600 forintra nő, míg a tízdarabos gyűjtőjegy ára egy ezressel, 3000-ről 4000-re növekszik.
A BKK közleményében azzal indokolja az áremelést, hogy a budapesti közösségi közlekedés iránti igény és használat folyamatosan nőtt az elmúlt években. Azt írják, a BKK a válságok ellenére próbálta tartani a lépést, hiszen új buszok és trolik érkeztek a flottába és befejezték az M3-as metróvonal felújítását. Tegyük hozzá: ezeket a fejlesztéseket még a Tarlós István által irányított városvezetés készítette elő és rendelte meg.
Azt írják továbbá, hogy „a BKK fenntartójaként a fővárosnak is komoly anyagi terhet jelentett a közösségi közlekedés támogatása, hiszen a szolgáltatások fejlesztése és működtetése jelentős összegeket igényelt”. Ennek ellentmond a főpolgármester tavalyi bejegyzése, miszerint a közlekedési vállalat fenntartásában aligha segít egy jegyáremelés. Amivel egyébként nem is mindenki ért egyet a Városházán.
„Nézze, szerintem erről azért kérdezze a főpolgármestert, mert én nem értettem ezzel egyet. Szerintem nem kellett volna megemelni a jegyárakat” – mondta Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a Hír TV-nek. Hozzátette: a jegyek ugyan csaknem 30 százalékkal drágulnak szeptembertől, de a bérletek árához egyelőre nem nyúlnak.
Vonaljeggyel nemcsak a turisták közlekednek gyakran, hanem az autósok is, amikor nem akarnak a fővárosban kocsival közlekedni. A parkolás költségei is nagyon megemelkedtek, a rosszul kialakított biciklisávok és a rakpart lezárása miatt már nyáron is dugó van – és most majd a vonaljegyért is többet kell fizetni. Ráadásul fizetőssé tették a P+R parkolókat is. Így az ember nem tud másra gondolni: a jegyáremelés is az autósok egyfajta sarcolása. Ha ösztönözni akarnák az autósokat a tömegközlekedésre, akkor a P+R parkolójegy érvényes volna a tömegközlekedésre is, ahogyan például Párizsban.
A Metropol megkérdezte az utasokat, mi a véleményük a jegyáremelésről. Sokan járnak bérlettel, őket az áremelés most nem érinti, de úgy vélekedtek, a mai infláció mellett ez a lépés nem lepte meg őket. Azt már jobban zokon vennék, ha a havi rendszeres kiadást jelentő bérletek árához nyúlna hozzá a főváros. A 30 százalékos árnövekedést azonban többen is arcpirítóan soknak találták, úgy vélték, 15-20 százalék lett volna reális. Különösen azokat érinti érzékenyen az áremelkedés, akik nem gyakran, de rendszeresen utaznak Budapesten tömegközlekedéssel és gyűjtőjegyet szoktak vásárolni, illetve a vidékieket, akiknek nem érdemes megvenniük a bérletet, de amikor a fővárosba látogatnak, így többet kell majd fizetniük a tömegközlekedésért.
Miután a járművön megváltott jegy sokkal drágább – szeptembertől már 600 forint –, érdemes előre megváltani a menetjegyet. A BKK által folyamatosan fejlesztett BudapestGO applikáció elősegítheti a bérletvásárlást és a közösségi közlekedés használatát. Az applikáció számos kényelmi funkciót kínál az utasoknak, például az útvonaltervezést, a járatkövetést és online jegyvásárlási lehetőséget. Ezáltal az utasok egyszerűbben és gyorsabban juthatnak hozzá a jegyekhez és bérletekhez.
Íme videónk az emelésről:
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre