Karácsonyék ismét akcióban: közel 50 százalékkal drágulhat a reptéri busz, megszűnhet az átszálló- és a hetijegy

A Karácsony Gergely vezette főváros ismét hozzányúl a BKK-jegyekhez. A 2022 szeptemberében végrehajtott emelés után itt a következő, ha rábólint a közgyűlés.



Megosztás
Szerző: Zs. B. Ö.
Létrehozva: 2023.02.21.
Módosítva: 2023.02.21.
BKK repülőtér Karácsony Gergely jegy

Brutálisan, 47 százalékkal emelkedhet a Deák Ferenc teret a Liszt Ferenc Repülőtérrel összekötő 100E jelzésű busz tarifája 2023. április 1-jétől, ha elfogadja a Fővárosi Közgyűlés az erről szóló határozati javaslatot. A Karácsony Gergely vezette főváros így egy éven belül másodszor emelné a reptéri járat jegyárát: 2200 forintba kerülhet egy út a repülőtérre.

Most még 1500 forintba kerül egy út ára a repülőtéri buszon, ez változhat április 1-jétől 2200 forintra  Fotó: Nyirő Simon

2200 forint lehet egy út a reptérre

„A 100E busz kényelmes, gazdaságos és gyors kapcsolatot teremt a repülőtér és a városközpont között” – fogalmazott a közvetlen járat bevezetésekor a BKK. Nos, ebből egyre inkább eltűnik a gazdaságos jelző, ugyanis egy éven belül ismét drágulhat a járat tarifája.

Az eddigi 1500 forintos jegyet április 1-jétől 46,7 százalékkal 2200 forintra emelné a Fővárosi Közgyűlés.

Karácsony Gergely főpolgármester előterjesztésében azzal indokolta a drágulást, hogy jelentősen megemelkedtek a közösségi közlekedés fenntartási költségei, ezért

célszerű a repülőtéri autóbuszjárat vonaljegyárának emelése, kifejezve a szolgáltatás különleges jellegét, illetve szem előtt tartva a minél gazdaságosabb üzemeltetést.

A speciális jegy tavaly ilyenkor még 900 forintba került, most 2200-ra emelnék fel Fotó: Metropol

144 százalékos drágulás egy év alatt

A főpolgármester előterjesztéséből kiderül: az önkormányzat számol azzal, hogy az emelés után kevesebben utaznak a járaton, mégis többletbevételt várnak a változástól. Ezt érdekes módon azzal támasztották alá, hogy a 100E járat utasainak többsége külföldi. Azt is kiemelték, hogy a budapesti reptéri jegy európai viszonylatban még így is olcsó, átszámítva 5,5 euró, míg Párizsban 6 euró (2400 Ft), Münchenben 7 euró (2800 Ft), Londonban 7,3 euró (2920 Ft), Bécsben és Rómában 12 euró (4800 Ft) a repülőteret a belvárossal összekötő járat ára. Azt viszont nem tette hozzá a főpolgármester, hogy a nyugat-európai fizetésekhez képest ezek a jegyárak nem számítanak drágának.

A reptéri busz bevezetésekor 900 forintba került egy jegy, ezt emelték 2022. júliusában 1500 forintra, most pedig 2200 forintra drágítanák a tarifát. Ez egy év alatt 144 százalékos drágulás, ami csaknem hatszorosa az infláció mértékének.

Karácsony Gergely a tavaly nyári 67 után újabb 47 százalékot dobna a 100E járat díján Fotó: Metropol

Mást is drágítanának Karácsonyék

Az előterjesztés tartalmaz olyan változásokat, amik további kényelmetlenséget okoznának. Ilyen például az átszállójegy megszüntetése. Ennek az a lényege, hogyha például metróról buszra szállunk, akkor elegendő két vonaljegy helyett egy átszállójegyet megvásárolni, amely 530 forintba kerül. Ez a lehetőség is megszűnhet április 1-jétől.

Így ha egyik járatról a másikra szállunk át, két vonaljegyet kell lyukasztanunk, ami 700 forintot kóstál, a drágulás mértéke ezáltal 32 százalék.

A kivezetési javaslatot azzal indokolta Karácsony Gergely, hogy a 30 perces időalapú jegy kiválthatja az átszállójegyet, ám aki nem rendelkezik BudapestGO applikációval, annak jobban a pénztárcájában kell nyúlnia.

Bizonyos, kevésbé népszerű jegytípusok is megszűnhetnek áprilistól Fotó: Máthé Zoltán

Hetijegy sem lesz többé, ha megszavazzák

Kilóg a sorból a Budapest-hetijegy, amit Európában valószínűleg egyedülálló módon megszüntetni kívánnak a fővárosban. Ez a hétnapos konstrukció a tavaly szeptemberi drágulásoknak köszönhetően 200 forinttal drágább lett (6500 Ft), mint a félhavi, 15 napig érvényes bérlet (6300 Ft). A döntést azzal indokolta a főpolgármester, hogy „a turisták által Budapesten töltött vendégéjszakák átlagos számához jobban illeszkedik a Budapest 72 órás jegy”, bár ez is 5500 forint, a havi bérlet árának 58 százalékába kerül, és csak három napig érvényes.

Emellett felvetődik a kérdés, hogy ha a helyközi és távolsági közlekedésben valóban a teljes ár felét kell kifizetni a félhavi bérletért, akkor ez Budapesten miért nincs így. Arányaiban ugyanis a 15 napos bérlet díja a havi bérlet árának 66 százaléka.

Ezenkívül a három megállóra érvényes metrószakaszjegyet, a kiegészítő heti Budapest-bérletet és az 5/30 BKK-napijegy kivezetését javasolta Karácsony Gergely. A változtatásokból csak az idei évben 1,1 milliárdnyi pluszbevételt vár a főváros vezetése. Ugyan az előterjesztés kiemeli, hogy a legnépszerűbb jegyek és bérletek ára nem változik, a számokat és a módosításokat látva csak idő kérdése, hogy ezeket is megemeljék... Az előterjesztésről február 22-én, szerdán szavaz a közgyűlés.

 

A dosszié további cikkei








Top hírek





Hírlevél-feliratkozás