Körbejárta a netet az a felvétel, ahol egy BKK-buszsofőr üvölt egy utassal, aki tőle szeretett volna jegyet vásárolni. A felvételhez írt kommentekből kiderült, hogy általános probléma Budapesten az, hogy az utasok nem tudnak hol jegyet venni a vezetőtől.
Heves indulatokat váltott ki a világhálón az a TikTok-videó, amiben egy utast nem volt hajlandó felengedni a buszra egy BKK-sofőr, mert a fiatalember hiába vásárolt volna jegyet, a sofőrnél nem volt. Az eseménnyel kapcsolatosan sokan kifejtették a véleményüket, többen elmondták, hogy ők is jártak már így és következtethető ki a kommentekből, hogy általános probléma Budapesten, hogy az utasok nem kapnak jegyet a sofőrtől, BKK-automata pedig nincs a közelben.
Az előírás szerint a buszokon is lehet vonaljegyet vásárolni, így az utas joggal számít rá, hogy emelt áron ugyan, de a sofőrtől kap jegyet. Egy kommentelő arra is felhívta a figyelmet, hogy a videón szereplő 5-ös busz éppen az Epres soron állt az eset közben, ahol a közelben nincs BKK-automata.
A probléma úgy tűnik általános: záporoztak a hozzászólások a helyszíneket megjelölve, hol nem lehet jegyhez jutni a fővárosban.
„Én nemrég bérletet akartam venni, két automatát néztem meg, egyik sem működött. A jegypénztár zárva, az alkalmazás esélytelen volt és persze a sofőrnél sem volt jegy. Ilyenkor mit is kéne csinálni?” – írta az egyik hozzászóló, aki be akarja tartani az utazás szabályait.
Aki például vidékéről jön és leszáll Rákosliget vasútállomáson, ott nincs BKK-automata. Jegyet kell vennie a 276E járaton Mátyásföldig. Ilyenkor mit csináljon az ember? Hogyan érjen célba?
– írta egy másik kétségbeesett utazó.
„A 20-as buszra szerettem volna felszállni a Vágány utcánál, a Mol-kútnál, a híd alatt. A Keletibe szerettem volna utazni. Nemcsak abban a megállóban nincs automata, de a szomszéd megállókban sem, az Árpád hídnál van a legközelebb, ami kb. másfél kilométer. Szóval itt tart a mai BKV állapota” – fejtette ki egy férfi.
Az említett TikTok-videón a felszálló utas az 5-ös BKK-buszon szeretett volna jegyet vásárolni a sofőrtől, aki erre közölte, hogy nincs nála. Mivel jegy nélkül nem lehet utazni, ezért a sofőr felszólította a fiatalembert, hogy hagyja el a járművet, aki nem tágított, sőt, a sofőr mögé ült le a buszon. A beszélgetés innentől egyre inkább eldurvult, sőt veszekedésbe, kiabálásba csapott át.
A felvételen jól hallható, hogy nyomdafestéket nem tűrő szavakkal illetik egymást, mivel a sofőr nem volt hajlandó tovább haladni a megállóból, az utas meg nem akart leszállni, mondván ő be akarja tartani a szabályt, de ezt nem biztosítják neki. A konfliktust végül az egyik utazó próbálta megoldani. A biztonsági őrként dolgozó férfi előre ment a sofőrhöz és jelezte, hogy rendőrt hív, ha nem hajlandó tovább menni a busszal.
Induljon el uram, mert szólni fogok a főnökének. Máskor hozzon ki több jegyet, magának ez a dolga
– mondta az utas. Erre a sofőr azonban így reagált: „Nem, az én dolgom az, hogy vezessek.”
A videó második részében már látható, ahogy a fiatalemberrel felszálló hölgy is vitába kezd a sofőrrel, kiemelve, hogy ha nincs a sofőrnél jegy, akkor mégis hogyan utazzanak, hiszen nincs automata a közelben. Miután a sofőr nem tágított, a fiatalember inkább leszállt a buszról, hölgy utastársával együtt.
Feltettük az üggyel kapcsolatos kérdéseinket a közlekedési vállalatnak, kérdéseinket és az arra kapott válaszokat változtatás nélkül közöljük.
Milyen esetekben történhet ez meg, hogy annak ellenére, hogy elvileg drágábban ugyan, de a buszon is lehet jegyet venni a sofőrnél, mégsem volt az utas számára?
Az utasnak lehetősége nyílhat arra, hogy a jegyvásárlási lehetőséget hirdető tájékoztatóval ellátott közösségi közlekedési járműveken 450 forint készpénzért vonaljegyet vásároljon. Ez a lehetőség egy kényelmi jellegű megoldás, kiegészítheti az elővételi lehetőségeket (pénztár, viszonteladó, mobiljegy, BKK-automata). Ám a járművezetőnek nem a jegyértékesítés az elsődleges feladata, és mert előre nem tervezhető vagy fokozott jegyvásárlási szándék miatt elfogyhat a nála lévő jegykészlet, a járművön történő vonaljegyvásárlás lehetősége nem korlátlan.
Mi a teendő ilyen esetben, ha az utast le akarja szállítani a sofőr emiatt, hogy önhibáján kívül nem tud jegyet venni? Megteheti ezt a sofőr?
Az első kérdésre adott válaszunk alapján előfordulhat, hogy a járművezető nem tud jegyet adni, mert például a műszakjában nagyobb csoportok is utaztak, és mindenkinek a járművön váltottak jegyet. Ez esetben – szabályszerű eljárás esetén – a járművezető arra kéri az utast, hogy más módon, a megállóban vagy annak közelében elérhető helyen vásárolja meg a jegyét. A járművezető a jegy nélküli utazást nem javasolhatja.
Sok komment szól arról, hogy néhány buszmegálló közelében nincs automata és máshogy nem tudnak jegyhez jutni, hacsak nem az applikáción keresztül. Tervez-e a BKK több automatát elérhetővé tenni?
A BKK folyamatosan figyeli és elemzi a jegyvásárlási szokásokat, nem reális azonban elvárni, hogy minden megállóban legyen BKK-automata, illetve jegyvásárlási lehetőség. A fővárosban és vonzáskörzetében jelenleg is több száz helyen lehet elővételben vásárolni, a BKK kiterjedt értékesítési hálózatát a BKK Pontkeresőjében, ezen az oldalon lehet megnézni. Emellett bátorítjuk ügyfeleinket, hogy éljenek a modern, bárhol, bármikor elérhető mobiljegyes jegyvásárlás lehetőségével, ráadásul a BudapestGO applikációban már digitális vonaljegyet is lehet vásárolni, ami olcsóbb, mint a járművezetőnél váltott jegy. Tapasztalataink szerint az elmúlt években jelentősen megváltoztak a közösségi közlekedést használók vásárlási szokásai: a technika fejlődése mellett sok egyéb körülmény is szerepet játszik abban, hogy egyre többen keresik az érintés nélküli, otthonról, mobiltelefonról kényelmesen használható értékesítő csatornákat.
A sofőr felemelt hanggal, nem szép szavakkal kommunikált az utassal. Tesz-e valamit a BKK a sofőr előállításáért és a helyzet megvizsgálásáért?
A BKK fontosnak tartja az ügyfelek elégedettségét, ezért vizsgálja az ügyet, annak eredménye később várható. A járművezetők azonban nem a BKK alkalmazottai, így társaságunknak nincs lehetősége arra, hogy közvetlenül elmarasztaljon egy buszvezetőt, ha az esetleg indokolt is lenne. Hogyha a BKK-hoz bejelentés érkezik, társaságunk minden esetben felveszi a kapcsolatot az érintett szolgáltatóval, és kéri az eset kivizsgálását. A BKK szolgáltatói több programmal is hozzájárulnak ahhoz, hogy a vezetőik a megfelelő magatartással nézhessenek szembe az esetlegesen felvetődő konfliktusokkal; kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a munkavállalók az utasközpontú magatartáshoz szükséges ismereteket, készségeket elsajátítsák, illetve fenntartsák.
Függetlenül attól, hogy a videón látható szituációban kinek volt igaza, és kinek nem, a BKK sajnálja a járművezető meggondolatlan, indulatos viselkedését.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre