A Lánchíd részleges és ideiglenes megnyitásának a margójára.
A Magyar Autóklub közleménye - A Lánchíd részleges és ideiglenes megnyitásának a margójára
A Főváros a mai nappal ideiglenesen megnyitja a Lánchidat a buszok, a taxik és a kerékpárosok számára. A klímacélok megvalósítását a Magyar Autóklub támogatja, azonban a Lánchíd funkcióváltásának ügyében a lehetőségek alaposabb átgondolását, és valós szakmai és társadalmi vitát tart szükségesnek. A vita tétje az autósok kitiltása a Lánchídról. Elengedhetetlen a forgalmi igényekkel arányos forgalomtechnikai, illetve alternatív megoldások vizsgálata. A közúti kapacitások megnyirbálásának hatására, új alternatív útvonalak, illetve szolgáltatások nélkül a kerülő utakon megnő a forgalom és növekszik a környezet szennyezése, ami nem szolgálja a klímavédelmi célok megvalósítását. Karácsony Gergely Főpolgármester nem hirdette meg az autósok kitiltását a Lánchídról, ugyanakkor a BKK oldalán megjelent javaslat már ezt célozza. A Főváros határozott ígérete alapján bízunk benne, hogy a végleges döntésre tartalmas és valós szakmai vitát követően, 2023 első felében, jó kompromisszumok alapján kerül sor. A Lánchídtól északra hídkapcsolati hiány van, ezt a hálózati hiányt a Lánchíd kiiktatása csak tovább mélyítené. Egy korábbi tanulmányban leírtakkal egyezően feltesszük a kérdést: "Vajon megengedheti-e magának Budapest, hogy a szívében majd 3 km hosszon a Dunán ne lehessen személyautóval átkelni?" Szakmai álláspontunkat a Magyar Autóklub honlapján közzétettük és a Főpolgármester úrnak közvetlenül is megküldtük.
Kiadó: Magyar Autóklub
Úgy tűnik, Karácsony Gergely komolyan gondolja, hogy kitiltja az autósokat a Pestet és Budát összekötő szimbolikus hídról. Ráadásul épp Pest és Buda egyesülésének 150. évfordulója előtt - számolt be róla a Metropol.
Péntek délutántól szabad a Lánchíd a buszok, a taxik és a kerékpárosok számára!- jelentette be kedden Karácsony Gergely szmájlikkal kiegészítve a Facebookon. A poszthoz mellékelte a felújított két autós sáv képét. Rögtön látni rajta, hogy gépkocsik eddigi sávjai helyén kerékpáros nyomvonal felfestés díszeleg. A főpolgármester úgy tűnik, komolyan gondolja azt a korábban belengetett elhatározását, hogy végleg kitiltja az autósokat a Lánchídról.
KARÁCSONY GERGELY 3 ÉVE TERVSZERŰEN IGYEKSZIK KISZORÍTANI AZ AUTÓSOKAT A BELVÁROSI UTAKRÓL, MERT HELYETTE BICIKLIS PARADICSOMOT ÁLMODOTT A FŐVÁROS HATALMAS ÉPÜLETEI KÖZÉ.
Az láthatóan nem zavarja a főpolgármestert, akinek nincs jogosítványa, hogy a várostervezési szakemberek szerint Budapest adottságai ezt nem teszik lehetővé.
A főpolgármester májusban jelentette ki, hogy szólnak mellette érvek, hogy a felújított Lánchídról tiltsák ki a személyautókat. A felháborodás hatalmas volt, mivel ennek kapcsán egyáltalán nem konzultált a szakmai szervezetekkel, és nem végeztetett reprezentatív közvélemény-kutatást (csakúgy, mint közvetlenül előtte a pesti alsó rakpart kapcsán).
A gépkocsik száműzését májusban azzal indokolta, hogy a Lánchíd forgalma minimális a többi hídhoz képest. Pedig nem kerülhette el a figyelmét, hogy a rosszul időzített hídlezárással az elviselhetetlenségig fokozta az - egyébként általa előidézett - fővárosi gigadugókat.
A LÁNCHÍD LEZÁRÁSA ILLESZKEDIK A TERVSZERŰ AUTÓSÜLDÖZÉSBE.
Karácsony 2021-ben épp a futball Európa-bajnokság idejére időzítette a hídlezárást, amit város a komplett közlekedési ellehetetlenítésével fűszerezett meg. Először jött az értelmetlen és átgondolatlan "emberkísérlet", a körúti biciklisávok felfestése. Majd szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását, miközben a kapkodás miatt gyakran egyszerre zárták le a fő- és elkerülő utakat.
AZ AMÚGY IS ZAJLÓ BELVÁROSI METRÓFELÚJÍTÁS IDEJÉN FOGOTT BELE A PESTI ALSÓ RAKPART ÁTÉPÍTÉSÉBE, MAJD MÁSFÉL ÉVES HALOGATÁS UTÁN CSAK JÚNIUSBAN ZÁRATTA LE A LÁNCHIDAT.
A Lánchíd lezárását a Blaha Lujza tér felújítási munkálatai követték forgalomterelésekkel, betontömbökkel, sávlezárásokkal. Eközben kaotikus „forgalomcsillapítási" ötleteket próbálgatnak Erzsébetvárosban, és - a főútvonalak kivételével - 30 kilométer/órás sebességkorlátozást terveznek a budapesti utcákon. Amikor Karácsony Gergelyt a tarthatatlan közlekedési állapotokkal szembesítették, azt javasolta az autósoknak:szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog.
Ugyancsak nagy felháborodást keltett a budapesti autósok körében, amikor Karácsony Gergely bejelentette:
2023-BAN, A 3-AS METRÓ FELÚJÍTÁSÁNAK VÉGÉTŐL TELJESEN KITILTANÁ AZ AUTÓSOKAT A PESTI ALSÓ RAKPART A LÁNCHÍD ÉS ERZSÉBET HÍD KÖZÖTTI SZAKASZÁRÓL, SŐT MÉG AZ IS LEHET, HOGY A MARGIT HÍDTÓL KEZDŐDNE A LEZÁRÁS.
Úgy tűnik, a főpolgármester teljesen megfeledkezett arról, hogy a rakparti közlekedés legfontosabb célja, hogy tehermentesítse a – pont általa okozott – dugókkal sújtott fővárosi közlekedést.
A tervezet ellen tiltakozott a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és az Országos Taxis Szövetség is. A szakmai érvek ellen a főpolgármester mindössze azt tudta felsorakoztatni indokként, hogyBudapest történelmi belvárosa sokkal több annál, hogy autópályaként tekintsünk rá.
Az áttörés végül idén október végén következett be, amikor a főváros megállapodott az Autóklubbal (és néhány hozzájuk csatlakozott szakmai szervezettel), hogy az érintettek álláspontját szem előtt tartva valósítja meg a pesti alsó rakpart fejlesztését, illetve vállalja, hogy tekintettel lesz a közlekedési hálózat egészének működésére. Az egyeztetéseket követően pedig megígérték, hogy tesztidőszakok is lesznek a végleges lezárás előtt.
A Lánchíd felújítását az előző városvezetés kiemelt beruházásként kezelte. Azonban 2019 miután októberében Tarlós István helyét Karácsony Gergely vette át, a Lánchíd kérdése gyakorlatilag feledésbe merült. Közben a híd szerkezeti állapota folyamatosan romlott, és végül már félő volt, hogy olyan állapotba kerül, hogy egyáltalán nem lehet majd felújítani.
MIRE A FŐPOLGÁRMESTER ÉSZBE KAPOTT, ADDIGRA A BERUHÁZÁS MÁR TÖBB MINT 25%-KAL, AZAZ 5 MILLIÁRD FORINTTAL KERÜLT TÖBBE, MINT AZ A TARLÓS ÁLTAL KORÁBBAN KIIRT PÁLYÁZATBAN SZEREPELT.
Ráadásul úgy, hogy a tendert a korábban is esélyes cég, az A-Híd Zrt. nyerte el – csak éppen 5 milliárddal többért (21,8 milliárd helyett 26,75 milliárdért). Azt, hogy a jelenlegi nehéz helyzetben milyen jól jönne ennyi pénz Budapestnek, talán nem kell részletezni.
Tarlós István novemberben a Metropolnak azt nyilatkozta, egyszerűen nem talál magyarázatot arra, hogy miért csúszott másfél évet a Lánchíd felújítása.
Annak a felújítása úgy elő volt készítve, hogy csak el kellett volna kezdeni. Nem hallottam, hogy erről mondott volna valaki valamit, ami műszaki és gazdasági értelemben értelmezhető lett volna- mondta a volt főpolgármester, hozzátéve, hogy már-már képtelenségnek tűnhet, de az is lehet, hogy Karácsony Gergelyre valamilyen politikai nyomás nehezedett, hogy nem kellene ezeket a beruházásokat olyan gyorsan elkezdenie.
Karácsony Gergely főpolgármester azt akarja elérni, hogy az emberek szálljanak ki az autóikból és gyalog, kerékpárral vagy BKV-val közlekedjenek. Ehhez elrendelte, hogy 60 személyautót irányítsanak a felújított Lánchídra.
A 60 darab személyautó tehát egy „autóellenes kampány miatt hajthat fel a hídra”, Karácsony ugyanis ezzel akarja megmutatni, hogy milyen sok személyautó kell ahhoz, hogy annyian utazhassanak, mint egy autóbuszban.
A mesterségesen létrehozott dugót éppen fotózták, filmezték a főpolgármester propagandastábjának tagjai, elmondásuk szerint azért, hogy minél előbb kitehessék a világhálóra, ez ugyanis Karácsony Gergely személyes utasítása - tudta meg a Metropol.
A lapunk úgy értesült, hogy ez az akció egy újabb autóellenes kampány nyitánya lesz. Karácsony eltökélt szándéka, hogy minél több embert kényszerítsen arra, hogy ne autóval közlekedjen. Ennek jegyében vettek el a Nagykörút csaknem teljes hosszában egy egész sávot az autósoktól, hogy aztán többnyire csak biciklis ételfutárok használják a területet. Ennek a gondolatnak a jegyében lett autóval lényegében megközelíthetetlen a VII. kerület nagy része.
„Péntek délutántól szabad a Lánchíd a buszok, a taxik és a kerékpárosok számára!" - jelentette be kedden a főpolgármester. De azért még ma délelőtt hozzáláttak az autóellenes kampányfilm forgatásának és 60 személyautót irányítottak a hídra.
A főpolgármester még májusban jelentette ki, hogy a felújított Lánchídról kitiltja az autósokat. A felháborodás hatalmas volt, mivel ennek kapcsán egyáltalán nem konzultált a szakmai szervezetekkel, és nem végeztetett reprezentatív közvélemény-kutatást (csakúgy, mint közvetlenül előtte a pesti alsó-rakpart kapcsán sem).
A gépkocsik száműzését Karácsony azzal indokolta, hogy „a Lánchíd forgalma minimális a többi hídhoz képest”. Pedig nem kerülhette el a figyelmét, hogy a rosszul időzített híd lezárással az elviselhetetlenségig fokozta az - egyébként általa előidézett - fővárosi gigadugókat.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre