
„Túl keményen edzettem az edzőteremben, 32 évesen két halálos szívrohamot kaptam”
A férfi figyelmen kívül hagyta a tüneteit.
Volt idő, amikor le akarták húzni a rolót, de ma már újra nélkülözhetetlen tömegközlekedési eszközzé vált. A troli a budapestiek piros kedvence.
A trolibusz először 1933. december 16-án indult el Budapesten, Óbudán. A rövidebb, villamospótló járat csak a kezdet volt, 1949. december 21-én nyílt meg a 70-es trolibuszvonal amely lefektette a mai, folyamatosan működő hálózat alapjait.

Csendes, nem füstöl, és több mint 90 éve része Budapest életének. A piros trolibuszok ma már nem csak természetes látványt nyújtanak, egyenesen nélkülözhetetlenné váltak a belvárosban és Zuglóban. A történetük tele van háborúval, megszűnéssel és újjászületéssel és természetesen politikával is, hiszen az első, modern troli a pesti oldalon Sztálin születésnapja tiszteletére kapta 70-es számot.

Budapesten 1933-ban indult el az első trolibusz. Az óbudai járat akkoriban modern csodának számított, hiszen nem kellett hozzá sín, és villannyal működött. Mégsem tartott sokáig az óbudaiak öröme. Az első vonalat néhány év után megszüntették. A II. világháború pusztítása miatt olyan közlekedési megoldásokra volt szükség a negyvenes évek végén, amelyek megvalósíthatóak voltak a lerombolt Budapesten. 1949 decemberében indult újra a troliforgalom, a mai 70-es troli elődjével. Gyors volt, és olcsóbb is, mint a villamos, és hamar belopta magát az utasok szívébe.
Az ötvenes években a trolibuszok számozása és színe is politikai üzenetet hordozott: a 70-es szám Sztálin 70. születésnapjára utalt. A szocialista rendszer később eltűnt, a piros troli viszont maradt, így lett egy igazi ikonja a modern Budapestnek. A válasz tehát nem csupán dizájnkérdés volt, a piros jelképezte a szocializmust.

A hatvanas-hetvenes években élte fénykorát a troli, majd jöttek a nehéz évtizedek. A nyolcvanas-kilencvenes években több vonalat is megszüntettek, sokan azt hitték, a troli napjai meg vannak számlálva, de a 2000-es évektől aztán fordult a kocka. A környezetvédelem egyre inkább felértékelődött, így a troli újra esélyt kapott a budapesti közlekedésben. Megjelentek a modern, alacsony padlós, klímás járművek, majd az akkumulátoros trolik, amelyek vezeték nélkül is képesek haladni. Ma már több mint egy tucat trolivonalon járnak a piros csodák, főként a XIII., VII. és XIV. kerületben. A piros trolibuszok csendben, károsanyag-kibocsátás nélkül viszik nap mint nap az utasokat. A troli megmenekült, és nagyon valószínű, hogy megéri majd a századik születésnapját is.
A képre kattintva megnyílik a fotógaléria!
A metrók, villamosok, buszok és trolik összesített napi utasszáma több mint több millió, ezen belül a trolibuszokra jutó napi utazások száma kb. 180 000 fő. (BKK)

A férfi figyelmen kívül hagyta a tüneteit.

Erős és fontos részlet a Patrióta interjúból.

A közelgő EU-csúcs kapcsán posztolt a miniszterelnök.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.