A városi közlekedés hősei – Retró galéria a trolibusz történelméről

Esőben, hóban, szélben és persze a rekkenő nyári hőségben is a trolibusz mindig ott volt velünk. Csendesen, szinte észrevétlenül vált életünk állandó szereplőjévé. Ma már retró közlekedési eszköz, de még mindig napjaink szerves részét képzi a jól bevált troli.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.07.01. 11:00
Módosítva: 2025.07.01. 12:44
retró trolibusz képgaléria

Legyen szó a mindennapi munkába, iskolába járásról vagy hétvégi családi kiruccanásokról, a troli ott volt velünk a város utcáin, összekötve generációkat, városrészeket és emlékeket. Nemcsak közlekedési eszköz volt, hanem egy biztos pont a városi élet ritmusában. A járművek sokáig szovjet típusú ZIU-k voltak, később az Ikarus-szekrényes trolik is forgalomba álltak. Ezek a modellek retró emlékekké váltak.

retró
Retró emlék: nők szállnak fel a trolira a Kodály köröndnél 1955-ben (Fortepan / Barbjerik Ferenc)

Retró emlék a múltból

Akár Szegeden, akár Budapesten járunk, a trolibusz különleges helyet foglal el az emberek szívében. Sokan emlékszünk arra, ahogy nagymamáink gondosan beállított frizurával és kosárral a karjukon felszálltak a piros járműre, hogy elinduljanak a piacra. Régen a troli nem csupán jármű volt, hanem egy kiszámítható, csendes, megbízható társ.

Az évtizedek alatt a város arculata sokat változott, új villamosvonalak és metrók épültek, a forgalom nőtt, a világ felgyorsult. De a troli maradt. Elektromos működésével már akkor is környezetbarát megoldás volt, amikor még alig beszéltünk a fenntarthatóságról. 

A trolibusz több mint városi közlekedés, élő történelem. Egy jármű, amely generációk emlékeit hordozza, és amelynek csilingelő hangja még mindig nosztalgiát ébreszt azokban, akik egykor gyerekként az ablakból lesték, ahogy elhalad a ház előtt.

Kilátás az Ifjúsági Magazin szerkesztőségéből a Dohány utca, Nyár utca és Nagy Diófa utca közötti szakaszára 1984-ben (Fortepan / Urbán Tamás)

Ma, amikor egyre több szó esik fenntarthatóságról, zöld megoldásokról és élhetőbb városokról, talán ideje újra felfedeznünk, mit jelent számunkra a jó öreg troli. Mert lehet, hogy nem a leggyorsabb, nem a legmodernebb, de biztos pontként kísér bennünket továbbra is.

Történelem

Magyarországon az első trolibuszjárat 1933-ban indult Budapesten, de a mai hálózat alapját 1949-ben rakták le, amikor a 70-es vonal elindult a Keleti pályaudvar és a Baross tér között, éppen Sztálin 70. születésnapján, innen ered a járatszám is. A rendszer gyorsan bővült, és a trolibuszok számos budapesti kerület közlekedését segítették. A járművek sokáig szovjet típusú ZIU-k voltak, később Ikarus-szekrényes trolik is forgalomba álltak.

Ma a korszerű trolibuszok, például a Solaris–Škoda modellek,  már akkumulátoros meghajtással is rendelkeznek, így felsővezeték nélküli szakasz nélkül is közlekedhetnek. A trolibusz a múlt és a jövő találkozása nosztalgikus emlék, ugyanakkor modern válasz a környezetbarát városi közlekedés kihívásaira.

Kattints a képre és nézd meg a trolibusz fejlődését!

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.