Ritka kincs lapul egy rákoscsabai garázsban. Laci bácsi 25 éve újította fel féltve őrzött buszát. Az idős úr csodajárgányán számos kalandot élt át.
A 75 éves Laci bácsi féltve őrzött kincse egy Ikarus 311. A leselejtezett járműre az Ikarus gyár udvarán bukkant rá, és meg akarta vásárolni, azonban lecsúszott róla. Hiába írt levelet a gyárnak, a kiszemelt példány a vasban végezte, ám ő nem mondott le arról, hogy egyszer a csodajárgányán száguldozzon.
Először a 311-el a Rákosvölgye TSZ-ben találkoztam, ahol anyagbeszerzőként dolgoztam. Annyira jó konstrukció volt, hogy szinte sosem romlott el, és alkatrészt is alig kellett beszereznem hozzá.
- emlékszik vissza Németh László, akinek annyira megtetszett ez a busz, hogy elhatározta vesz magának is egyet, amit majd felújít.
Erre a buszra Isaszegen egy homokbányában bukkantam rá, ahol irodaként funkcionált. Ki volt szerelve belőle minden. Hiányzott a motorja, és a tetején egy lyuk tátongott, amin a fűtésre használt kályha csöve volt kivezetve. Mégis láttam benne a fantáziát, és elhatároztam megveszem.
- osztotta meg a Metropollal az idős úr, aki eredetileg lakóautónak szerette volna újjá építeni az Ikarust. Végül egy ismerőse addig heccelte, hogy nem tudja eredeti állapotúvá helyreállítani, hogy fogadást kötöttek. A tét nem kevesebb volt, mint hogy a barátja tele(160 liter gázolaj) tankolja a járművet, ha az elkészül.
A felújítást munka mellett végezte Laci bácsi. Szinte mindent egyedül csinált és három évbe tellett mire eredeti fényében tündökölt ismét a patinás busz. Hatalmas munka volt beszerezni hozzá mindent. Sőt még három azonos típusú járgányt is kellett vásárolni a munkálatokhoz, mert így állt össze egy hiánytalan darab.
Ezekhez már nem lehet alkatrészt kapni. Ezért egy részét le kellett gyártatni, illetve vásároltam még három rossz állapotú buszt. Így állt össze végül ez a tökélete muzeális minősítésű Ikarus.
- fejtette ki Laci bácsi a több évig tartó felújítási munkálatok részleteit.
Azóta 25 év telt el és nagy becsben van tartva a busz. Szerepelt filmforgatáson, és szállította a Porsche igazgatóit, sőt még Nobel díjasokat is. A legmesszebb lévő úti cél ahová saját lábán ment el a több, mint ötven éves matuzsálem, az Stuttgart volt. Az 1000 kilométerre fekvő városban egy kiállítást rendeztek, oda volt hivatalos a tulajdonosa. A szervezőknek annyira tetszett a több, mint 50 éves csodamasina, hogy még a prospektusba is bekerült a képe.
A benne található korhű táblák is Németországhoz kötődnek. A fürstenfeldbrucki katonai reptéren készítették őket szita nyomással, egy rúd téliszalámiért cserébe.
- mosolyodik el a 75 éves férfi, aki nagyon büszke az öreg Ikarusra, amin már nagyon sokan utaztak. Köztük a Volkswagen csoport vezetői, akik a világ minden tájáról érkeztek és Domonyvölgybe szállította őket a piros régiség, ami több filmben is szerepelt már. Közülük a leghíresebb a Szabadság szerelem és a Mancs volt.
Tulajdonosa szeretné eredeti állapotában megőrizni az utókor számára a buszát, ezért nagyon vigyáz rá.
Az Ikarus 311-es típust 1954-től 1972-ig gyártották. Leginkább a TSZ-ek és a katonaság használta. Különlegessége, hogy távolsági busz és ezért csak egy ajtaja van. A szíve Csepel motor, ami 5500 cm3 és 100 Le. Fogyasztása a méreteihez képest sem sok: 20 litert. Egyszerre 20 embert tud szállítani, és 70-el elmegy akár a világ végére is.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre