154 éves Európa legrégebbi jégpályája. Egészen pontosan 1870. január 29-én nyitott meg a főváros legnagyobb még ma is működő szabadtéri jégpályája, a Városligeti Jégpálya. Mutatunk néhány korabeli fotót róla!
Budapest büszkélkedhet Európa legrégebbi és legnagyobb területű, ma is működő szabadtéri jégpályájával. Megalapításának évfordulója alkalmából utánajártunk, kinek is volt az ötlete a Városligetben korcsolyapályát csinálni és, hogy azóta milyen változásokon ment át a ma is közkedvelt jégpálya.
A XIX. század elején rengetegen korcsolyáztak Pesten a Duna jegén, akik biztonsági megfontolásból állóvizet kerestek egy jégpálya létesítésére. Miután 1869. december másodikán Kresz Géza 15 társával megalakította a Pesti Korcsolyázó Egyletet, első feladatának tűzte ki, hogy egy biztonságos jégpályát alakítson ki valahol a korcsolyázni vágyóknak, ezért a városi tanácshoz fordult. A tanács díjtalanul engedélyezte az egyletnek, hogy a Városligeti-tó egy részét korcsolyapályává alakíthassák. Ezután saját költségükön egy kis, fából készült melegedőt építtettek a tó partjára és 1870. január 29-én Rudolf koronaherceg részvételével ünnepélyesen megnyitották a városligeti pályát, a mai Városligeti Műjégpálya elődjét – olvasható a Wikipédián. Majd 1892-ben megalakult a Nemzetközi Korcsolyázó Szövetség is, és nem sokkal ezután (1893. február 8-án) már szabályos gyorskorcsolya-versenyt rendeztek a Városligetben.
Ő volt a műjég kutyája
Már évtizedekkel ezelőtt is kutyabarát munkahely volt a Műjégpálya. Ekkor azonban nem csak a dolgozók saját kutyái boldogították a korcsolyázókat, de a jégpályának is volt egy saját ebe, Edző, aki a jégen is vegyült a korcsolyázó vendégekkel. Edző életének végül a 75-ös trolibusz vetett véget egy baleset folytán.
Budapest ostroma során a Városligeti Műjégpálya nagy károkat szenvedett és teljesen használhatatlanná vált. A Magyar Országos Korcsolyázó Szövetség és a Pesti Korcsolyázó Egylet (későbbi nevén Budapesti Korcsolyázó Egylet) Szalay Sándor irányításával elkezdték a helyreállítást és 1968-ban a jégfelület méretét is megnövelték. A műjégpálya a ma ismert formáját 2008-ban kezdték el kialakítani: a Városliget Kapuja projekt során valósult meg a Városligeti Műjégpálya rekonstrukciója, a főépület felújítása, és a második világháborúban lebombázott szárny is újjáépült. A megújult Városligeti Műjégpálya 2011-ben nyitotta meg újra a kapuit, a teljes felújítási projekt pedig 2015-ben zárult le, miután befejeződött a hűtőrendszer kiegészítő rekonstrukciója.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre