Újabb életveszélyes kerékpársávra figyelt fel a Metropol egyik olvasója, mely minden bizonnyal a főváros baloldali vezetésének köszönhető, hiszen egy főútvonalról van szó.
A XX. kerület egyik kerékpársávja meglehetősen érdekesre sikerült. Fotó: VT / Metropol
A XX. kerületben, azaz Pesterzsébeten hónapok óta tart a kerékpárosok által használható útvonalak kialakítása, felfestése. A közelmúltban lett kész az Árpád-házi Szent Erzsébet templom mögötti útszakasz, melynek közelében emiatt némiképp megváltozott a közlekedés.
A Szent Erzsébet tér és a Szent Imre herceg utca kereszteződéstől egészen a Szent Imre herceg utca és a Kossuth Lajos utca kereszteződésig új kerékpársávot is felfestettek, mely a Szent Erzsébet tér nevű buszmegállón megy keresztül. Ezzel önmagában még nem lenne semmi baj, hiszen a kerékpárosoknak szükségük van olyan útszakaszra, ahol biztonságosan tudnak közlekedni. Annál a megállónál ugyanakkor gyakori, hogy 2-3 busz is feltorlódik. Ha csupán 1 busz áll a megállónál, akkor azt balról biztonságosan ki tudják kerülni az autósok. A kerékpárosoknak viszont erre jóval kevesebb a lehetősége, mert a kerékpársáv a buszmegállón keresztül vezet.
A kerékpársáv azon a szakaszon balról nyitott, azaz 1 busz esetében, ha éppen nem jön autó, akkor azt elhagyhatja a biciklis. A jóval lassabb, ugyanakkor biztonságosabb megoldás az lehet, hogy a biciklis megvárja, míg az előtte lévő 1, esetleg 2 vagy 3 busz megáll a buszmegállóban, utasai leszállnak, felszállnak, majd tovább halad.
A kerékpárosoknak általában legalább egy buszt ki kell előzniük azon a szakaszon. Fotó: VT / Metropol
Egy másik lehetőség, hogy a KRESZ szerint balról kielőzi a buszt, amikor a saját sávjában haladó autósoknak elsőbbséget kell adnia. A kerékpáros ott akkor mehet, ha az érkező autós a saját elsőbbségéről lemond és beengedi a kerékpárost vagy az autósok már elhaladtak.
Mivel abban a megállóban több busz is megáll, nagyon nagy a valószínűsége, hogy a kerékpáros legalább egy busszal találkozik. A kérdés tehát adott: nem lehetett volna jobban megoldani, hogy az arra járó kerékpárosnak ne kelljen az őt balról elhagyó autósok és az előtte jobbról álló busz közé szorulnia?
Megkérdeztük a Budapest Közút Zrt.-t a kerékpársávval kapcsolatban. Ők a kérdésünket a BKK-nak továbbították, akiktől a következő válasz érkezett:
"A Szent Erzsébet téri megállóban álló autóbuszt a kerékpáros is szabályosan kerülheti ki balról. Többek között emiatt nem folyamatos, hanem szaggatott a kerékpársáv az adott szakaszon. A sávváltás szabályai szerint a kerékpárral közlekedő sávot vált balra, majd kikerüli a buszt. A forgalmi sáv 4,65 méter szélességű, azaz olyan széles, hogy abban elfér egymás mellett az autóbuszt kerülő kerékpáros, illetve a kerékpárost kerülő személygépjármű is."
A Metropol korábban beszámolt róla, hogy egyik napról a másikra, minden egyeztetés nélkül, szinte az éj leple alatt festettek fel kerékpársávot a XI. kerületben, a Karolina úton. Az a sáv akkor meglehetősen veszélyes lett: a kerékpáros mellett egy autó is alig fér el, nemhogy a menetrend szerint arra közlekedő busz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.