Újabb veszélyes kerékpársávval sokkol Karácsony Gergely

Budapest városvezetése ezúttal a XX. kerületben tett csodát.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2023.11.01.
Módosítva: 2023.11.21.
kerékpársáv XX. kerület pesterzsébet veszély Karácsony Gergely

Újabb életveszélyes kerékpársávra figyelt fel a Metropol egyik olvasója, mely minden bizonnyal a főváros baloldali vezetésének köszönhető, hiszen egy főútvonalról van szó.

A XX. kerület egyik kerékpársávja meglehetősen érdekesre sikerült. Fotó: VT / Metropol

A XX. kerületben, azaz Pesterzsébeten hónapok óta tart a kerékpárosok által használható útvonalak kialakítása, felfestése. A közelmúltban lett kész az Árpád-házi Szent Erzsébet templom mögötti útszakasz, melynek közelében emiatt némiképp megváltozott a közlekedés.

A Szent Erzsébet tér és a Szent Imre herceg utca kereszteződéstől egészen a Szent Imre herceg utca és a Kossuth Lajos utca kereszteződésig új kerékpársávot is felfestettek, mely a Szent Erzsébet tér nevű buszmegállón megy keresztül. Ezzel önmagában még nem lenne semmi baj, hiszen a kerékpárosoknak szükségük van olyan útszakaszra, ahol biztonságosan tudnak közlekedni. Annál a megállónál ugyanakkor gyakori, hogy 2-3 busz is feltorlódik. Ha csupán 1 busz áll a megállónál, akkor azt balról biztonságosan ki tudják kerülni az autósok. A kerékpárosoknak viszont erre jóval kevesebb a lehetősége, mert a kerékpársáv a buszmegállón keresztül vezet.

A kerékpársáv azon a szakaszon balról nyitott, azaz 1 busz esetében, ha éppen nem jön autó, akkor azt elhagyhatja a biciklis. A jóval lassabb, ugyanakkor biztonságosabb megoldás az lehet, hogy a biciklis megvárja, míg az előtte lévő 1, esetleg 2 vagy 3 busz megáll a buszmegállóban, utasai leszállnak, felszállnak, majd tovább halad.

A kerékpárosoknak általában legalább egy buszt ki kell előzniük azon a szakaszon. Fotó: VT / Metropol

Egy másik lehetőség, hogy a KRESZ szerint balról kielőzi a buszt, amikor a saját sávjában haladó autósoknak elsőbbséget kell adnia. A kerékpáros ott akkor mehet, ha az érkező autós a saját elsőbbségéről lemond és beengedi a kerékpárost vagy az autósok már elhaladtak.

Mivel abban a megállóban több busz is megáll, nagyon nagy a valószínűsége, hogy a kerékpáros legalább egy busszal találkozik. A kérdés tehát adott: nem lehetett volna jobban megoldani, hogy az arra járó kerékpárosnak ne kelljen az őt balról elhagyó autósok és az előtte jobbról álló busz közé szorulnia?

Megkérdeztük a Budapest Közút Zrt.-t a kerékpársávval kapcsolatban. Ők a kérdésünket a BKK-nak továbbították, akiktől a következő válasz érkezett:

"A Szent Erzsébet téri megállóban álló autóbuszt a kerékpáros is szabályosan kerülheti ki balról. Többek között emiatt nem folyamatos, hanem szaggatott a kerékpársáv az adott szakaszon. A sávváltás szabályai szerint a kerékpárral közlekedő sávot vált balra, majd kikerüli a buszt. A forgalmi sáv 4,65 méter szélességű, azaz olyan széles, hogy abban elfér egymás mellett az autóbuszt kerülő kerékpáros, illetve a kerékpárost kerülő személygépjármű is."

A Metropol korábban beszámolt róla, hogy egyik napról a másikra, minden egyeztetés nélkül, szinte az éj leple alatt festettek fel kerékpársávot a XI. kerületben, a Karolina úton. Az a sáv akkor meglehetősen veszélyes lett: a kerékpáros mellett egy autó is alig fér el, nemhogy a menetrend szerint arra közlekedő busz.

 

A dosszié további cikkei








Top hírek





Hírlevél-feliratkozás