A két éve tartó erzsébetvárosi forgalomkorlátozási káosz eredményeképp Niedermüller Péter polgármester beadta a derekát, és „áthajtási pontokkal” könnyítene a helyi lakosok helyzetén. Ezzel párhuzamosan tovább akadályozza a nem kerületi autósok közlekedését – derült ki a VII. kerületi lakossági fórumon.
Január 2-ától ismét változik a belső-erzsébetvárosi forgalom. Erről tartott lakossági fórumot Niedermüller Péter polgármester, Hajzer János, az EVIN parkolási üzletágvezetője és Sedlák Tibor erzsébetvárosi rendészeti igazgató múlt csütörtökön a Király utcai K11-ben.
A VII. kerület az elmúlt 2 évben hírhedtté vált a szélsőséges autósüldözés miatt. Niedermüller Péter „forgalomcsillapítási mintaprojektjének” keretében élhetetlen útvesztőt csinált Belső-Erzsébetvárosból. A Király utca–Nagykörút–Rákóczi út–Károly krt. határolta területen több egyirányú utca közepét megfordította, ami miatt az eddig jól járható, kisebb utcák azóta is folyamatos dugóban állnak. A helyiek 2 éve panaszkodnak arra, hogy a „Niedermüller-labirintus” miatt gyakran a saját lakhelyüket is csak óriási kerülőkkel tudják megközelíteni. Az értelmetlen korlátozások miatt – sokszor mások életét veszélyeztetve – az autósok tömegesen szabálytalankodnak.
Niedermüller a lakossági fórum nyitányaként kiemelte, hogy a kezdeti cél az volt, hogy csökkentsék a kerületen átmenő forgalmat, csillapítsák a „nyomasztó légszennyezést”, és biztonságosabbá tegyék szűk belvárosi utcákat. Ugyanakkor elismerte: bár az átmenőforgalom visszaesett, ez a helyi autósokat is kitérésekre, körökre kényszeríti. Ezért döntöttek úgy – kétévnyi panaszáradat után –, hogy a legproblémásabb helyeken áthajtási pontokat hoznak létre, ahova csak áthajtási engedéllyel lehet behajtani (ami azonos a lakossági parkolási engedéllyel). A belső-erzsébetvárosiak számára így átjárhatóbb lesz a Wesselényi és a Dohány utca. Ezzel párhuzamosan olyan kulcsfontosságú utakon, mint a Dob utca, a Klauzál utca és a Király utca, újabb szakaszokat fordítanak meg, amivel onnan is hatalmas kerülőkre kényszerítik a nem kerületi autósokat.
A fórumon részt vevők közül többen is panaszkodtak az elterelések miatt az utcájukban megnövekedett forgalomra.
„Borzalmas lett a forgalomcsillapítástól a Síp utca” – panaszkodott egy ott lakó hölgy, mire Hajzer János elismerte, hogy a Síp és Holló utcáknak valóban nagy lett „nagy a forgalomterhelése a csillapítás óta”.
Az is kiderült, hogy hiába van valakinek rokkantigazolványa, attól azt a felszerelt kamerák még nem fogják látni, és simán feljelentik, ha behajt.
„Utólagos kezelésre lehet majd a rendőrség felé beadni” - hangzott el a megoldás.
Egy Külső-Erzsébetvárosiban lakó férfi Niedermüller szemére vetette, hogy a Nagykörúton kívül lakók nem kapnak áthajtási engedélyt, holott ők is kerületiek, és használják is a főbb utcákat. Azt a választ kapta, hogy pont ez az az átmenő forgalom, amit csillapítani akarnak.
„Szerintem egy kerületünk van, nem kéne éket verni a lakosság közé. A lakosság több mint fele Külső-Erzsébetvárosban él” – dohogott a férfi.
Arról már korábban írt a Metropol, hogy a közlekedési korlátozások bevezetése óta Belső-Erzsébetváros lakóinak azzal is szembesülniük kellett, hogy jóval nehezebben tudnak taxit rendelni, és a futárok is ha csak tehetik, elkerülik a városrészt. Egy középkorú férfi – feltehetően helyi vállalkozók képviseletében – pont a házhoz szállítás ellehetetlenülését sérelmezte.
„Rengeteget kell kiszállítani a VII. kerületben, el sem tudják képzelni, hogy mennyit. Ha nem lehet normálisan közlekedni, mindenki azt fogja mondani, hogy a VII. kerület belő része meghalt, nem veszünk fel címet, mert nem is tudunk oda szállítani. Mindenki éhes marad, aki nem megy le a sarki boltba – panaszkodott, és elmondta, akár fizetnének is a futárokat alkalmazó cégek a gyors áthajtásért. Utóbbira azonban nem volt vevő a kerület.
Bár a rendelet január 2-ától hatályos, egy hónapos türelmi időt kapnak az autósok. Utána fix 30 ezer forintos bírsággal sújtják azt, akit rajtakapnak. Az áthajtási pontokon február végéig rendszámfelismerő kamerarendszert szerelnek fel, ami automatikusan megírja a feljelentést is. Helyszíni ellenőrzések is lesznek, főként a futárok miatt, akik gyakran segédmotoros kerékpárral közlekednek. Viszont a robogóról leszállva azt szabályosan át lehet tolni a lezárt szakaszokon.
Niedermüller Péter egyik válaszában azt is elkottyantotta, hogy a szomszédos kerületekkel történt egyeztetések közben Pikó András, józsefvárosi polgármester elárulta neki: ő is tervez hasonló forgalomcsillapítást, ami leginkább a Palotanegyedet fogja érinteni.
Megkerestük dr. Kovács Kázmér ügyvédet, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnökét, aki a Metropolnak azt mondta, hogy már korábban is súlyos problémát okozott, az, amikor valaki Budáról kívánt Belső-Erzsébetvárosba menni, mivel csak jókora kerülővel érhette el a célját.
„Ez most feltehetően tovább fog romlani. Arról nem is beszélve, hogy a nagy kerülőutak jelentősen növelhetik a károsanyag-kibocsátást” – hívta fel a figyelmet az elnök, aki szerint a szabályozás nem jogszabálysértő, de értelmetlen, mivel éppen ellentétes hatást fog elérni a rendelet.
„Azt egyelőre nem tudni, hogy a kerületbe igyekvő szállítók milyen elbírálás alá fognak esni, mint ahogy az sem, hogy a taxisok miképp fogják kimagyarázni a külföldiek előtt, hogy miért csak hosszas kerülő után juttatták el az utast úti céljához” – húzta alá a szakember.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre