Tovább folytatódik Belső-Erzsébetváros autós közlekedésének ellehetetlenítése. Bár az önkormányzat két év után beadta a derekát, és könnyítéseket, ún. „áthajtási pontokat” hoz létre a helyi lakosok számára, ezzel párhuzamosan újabb utcákban rendelte el a forgalom szándékos akadályozását.
„Fejlesztjük a belső-erzsébetvárosi forgalomcsillapítást a lakossági igények felmérése alapján” - közölte az örömhírt a VII. kerületi vezetés. Ezzel gyakorlatilag elismerve, hogy a lakosság életét két éve megkeserítő, az utcákat össze-vissza egyirányúsító „forgalomcsillapítási mintaprojekt” kapcsán mégsem volt légből kapott a helyiek folyamatos panaszáradata.
A kínos beismeréssel felérő bejelentést Niedermüller Péter polgármester nem a saját vagy a kerületi önkormányzat hivatalos Facebook-oldalán tette közzé, hanem diplomatikusan meghagyta azt a VII. kerület vagyongazdálkodásával foglalkozó vállalata, az EVIN Nonprofit Zrt. feladatának. Bár a vállalat a bejegyzésben azzal büszkélkedik, hogy „a fővárosban elsőként a VII. kerület vezette be a belső városrész forgalomcsillapítását”, a következő mondatban azonban már megállapítják, hogy „a forgalmi irányok megváltoztatásával ugyan csökkent az átmenőforgalom, ellenben az itt lakók és a kerületben dolgozók esetenként csak kerülőkkel tudták megközelíteni úticéljukat”.
Az évek tartó lakossági felháborodás eredményeképp az önkormányzat január 2-tól úgynevezett „áthajtási pontokat” alakít ki, amelyekkel megpróbálják orvosolni azokat a gondokat, amivel az Erzsébetvárosban lakó autósok, illetve a gazdasági és egészségügyi tevékenységet végzők nap mint nap szembesülnek.
Nem csak az autósok bosszankodnak a Niedermüller-labirintus miatt
A VII. kerület az elmúlt két évben arról vált hírhedtté, hogy ott folyik a főváros legszélsőségesebb autósüldözése. Niedermüller Péter a „forgalomcsillapítási mintaprojektjének” keretében gyakorlatilag élhetetlen útvesztőt csinált Belső-Erzsébetvárosból. A kulcsfontosságú egyirányú utcák közepét „megfordította”, ami miatt az eddig jól járható, kisebb utcák folyamatos dugóban állnak, a helyiek pedig gyakran saját lakhelyüket is csak nehezen tudják megközelíteni. A Niedermüller-labirintusként elhíresült városrész azóta számtalan egyéb kellemetlenséggel is szembesült, mivel az átláthatatlan közlekedésből fakadó késések miatt sem a taxisok, sem a különböző egyéb szolgáltatók nem szívesen vesznek fel ott címeket.
Az áthajtási pontoktól várják a célforgalom javulását
A január 2-tól élő áthajtási pontokon a kerületrészben lakók és a gazdasági, illetve egészségügyi tevékenységet végzők hajthatnak be és át, így számukra ezeken a helyeken visszaáll az eredeti forgalomirány. A teherforgalmat bonyolítók a Budapest Közút TOBI rendszerén igényelhetnek jogosultságot.
Az áthajtási a pontokon rendszámfelismerő kamerákat helyeznek el, amelyek segítségével bírságolni fogják a szabálytalankodókat. Komoly összegre számíthatnak a büntetésekből, mivel ahogy az a Metropol is megírta, az értelmetlen korlátozások miatt - sokszor mások életét veszélyeztetve - az autósok tömegesen szabálytalankodnak, és hajtanak be a 40-50 méteres egyirányúsított szakaszokba.
A VII. kerületi áthajtási pontokat az önkormányzat ezeken a helyeken hozza létre:
Újabb elemekkel bővül a „Niedermüller-labirintus”
A helyi lakosok közlekedésének könnyítése azonban csak az egyik eleme az intézkedéscsomagnak, a fővárosi autósok számára további szigorításokat tartogat az erzsébetvárosi vezetés. Azaz folytatódik a fontosabb egyirányú utcák kellős közepén a forgalom a megfordítása.
Arról is írtunk korábban, hogy mivel a Nagykörúton a Karácsony-féle biciklisávok miatt az autósoknak nem lehet rendesen haladni, ezért azok folyamatosan keresik a „menekülőutakat”. Ilyen menekülőút lett például a Kertész utca is – az ott lakók nem kis bosszúságára. Ezekben az utcákban ugyanis nem csak a forgalom nőtt meg, de a levegő is rosszabb lett.
A kerületvezetés most megállapította, hogy a legtöbb panasz a Klauzál utca menekülőútként történő használatára érkezett, ennek kiküszöbölőseként az utca forgalmi rendjét megfordítják a Dohány utca és Wesselényi utca között. Ezen kívül:
Tehát összességében a fővárosi autósok számára nem könnyítést, hanem további nehezítéseket tartogatnak január 2-tól a Niedermüller-labirintusként elhíresült „forgalomcsillapítási mintaprojekt” újabb elemei.
Elkerülik a taxisok is Belső-Erzsébetvárost
Belső-Erzsébetváros lakóinak a közlekedési korlátozások bevezetése óta azzal is szembesülniük kellett, hogy a forgalomcsillapítás bevezetése óta jóval nehezebben tudnak taxit rendelni. A Metropolnak egy személyfuvarozó elmondta, hogy ha csak tehetik, elkerülik Belső-Erzsébetvárost. Hiába tudják fejből az összes belvárosi utca rendjét, most rendszeresen be kell kapcsolniuk a GPS-es navigációs alkalmazásokat, ha valahova időre kell érkeznie a VII. kerületi labirintusban. Az esetükben ugyanis büntetéssel járhat, ha elkésnek a címről, vagy nem juttatják el a legrövidebb úton a címre az utast.
„Ha véletlenül a VII. kerületbe kell hoznom egy utast, akkor addig nem kapcsolom fel a szabad jelzést, és addig nem szólok be a központba, amíg el nem hagytam a környéket” – árulta el a lapunknak nyilatkozó taxis.
Parkolók helyett fizetős parkolóházak
Az erzsébetvárosi autósüldözés nem merül ki a forgalom ellehetetlenítésében. A polgármester az elmúlt 3 évben több mint 120 parkolóhelyet szüntetett meg Belső-Erzsébetvárosban, más parkolóhelyeket pedig a behajtás korlátozásával tett elérhetetlenné. Emiatt az erzsébetvárosiak gyakran kénytelenek igénybe venni a parkolóházakat, óránként akár 600 forintért. A parkolók felszámolásának egyetlen haszonélvezője az több parkolóházat is üzemeltető ausztrál cég, amelynek ebből évente 1,5 milliárd forint bevétele származik.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre