Nem csitulnak a hullámok a belső-erzsébetvárosi „forgalomcsillapítás” tengerén. Az ott élők láthatóan nem tudnak megbarátkozni a Niedermüller Péter polgármester által a forgalmat szándékosan kaotikussá tevő labirintussal. A napokban egy VII. kerületi csoportban tört ki a panaszvulkán.
Egy erzsébetvárosi Facebook-csoport tulajdonosai inkább szánhatták sikerkommunikációnak, mint vitaindítónak azt a képet, ami a Király utcáról készült még 2013-ban, és az látható rajta, amint az autók szorosan, libasorban haladnak az úttesten. „Ilyen volt a szinte állandó dugóban álló Király utca még a forgalomcsillapítás bevezetése előtt” – írták a kép alá az oldal tulajdonosai. A környéken lakók azonban nem maradtak adósak: keresetlen szavakkal kezdték el ekézni a „forgalomcsillapítási mintaprojektet”, amelynek keretében Niedermüller Péter, a kerület DK-s polgármestere élhetetlen útvesztőt csinált Belső-Erzsébetvárosból. Elvétve ugyan olvasható egy-két helyeslő komment, a többség azonban nem látja értelmét a forgalomcsökkentésnek álcázott autósszívatásnak.
Azóta a környékbeli utcák állnak dugóban
A hozzászólók szerint a kerület vezetése abban elérte a célját, hogy a Király utcát azóta sokan elkerülik, azonban helyette a környékbeli utcák állnak dugóban, azok, amiken eddig remekül lehetett haladni. Eközben néhány forgalmasabb utcaszakaszon, mint a Wesselényi utca Rottenbiller utca és Erzsébet körút közötti részén, moccanni nem lehet csúcsforgalomban. A helyben lakók – akikért elvileg megszületett az ötlet – arról számolnak be, hogy azóta gyakran saját lakhelyüket is csak nehezen tudják megközelíteni. A kaotikussá tett belső-erzsébetvárosi közlekedés kiapadhatatlan témája a kerületi csoportoknak.
Levágtak a takaró egyik végéből és odaragasztották a másikhoz
Összegyűjtöttünk egy tarka csokrot a legfrappánsabb hozzászólásokból: akad, aki bosszankodik, és van, aki az esztelen forgalmi átalakításban is megtalálta a humorforrást.
„Ilyen most a Klauzál utca reggeli/délutáni csúcsidőben a forgalomcsillapítás óta” – villant be azonnal Krisztinának a városvezetés által elkerülőúttá „előléptetett” környékbeli utca képe.
„A forgalomcsillapításnak áldozatul esett néhány keresztutcáról 2022-es fotókat is feltehetnétek. Csak hogy reális képet mutasson ez a kiváló pilot projekt… Lassan két éve változtatás nélkül erőltetnek egy szörnyszülöttet” – üzente a csoport kezelőinek Erzsébet, aki szerint főként a Klauzál, a Síp, a Holló, és a Csányi utcák váltak élhetetlenné.
„Most máshova tették át a dugókat, azt hiszik, hogy ha a takaró egyik végéből levágok és a másik végéhez ragasztom, ugyanaz történik” – szemléltette a helyzetet István.
„Igaz, végül is kerülhetnének Ukrajna–Románia–Szerbia–Horvátország–Szlovénia útvonalon is…” – írta némi akasztófahumorral Attila.
„És most mennyivel jobb? Ugyanolyan dugó van, még talán nagyobb, mert nagyobb köröket kell menni az autóknak. Én személy szerint eddig, ha hazajöttem, 5 km volt a munkahelyem és a lakásom közt, most megyek 8 km-t, míg hazaérek” – osztotta meg saját tapasztalatait György.
Lázadoznak az „egérutak” lakói
A Belső-Erzsébetvárosban lakók szerint az amúgy sem rózsás helyzetet tovább súlyosbítják a lassan legendává nemesülő körúti biciklisávok. Amióta ugyanis nem lehet haladni a Nagykörúton, az autósok lankadatlanul keresik az „egérutakat”. Ilyen egérút lett például a Kertész utca – az ott lakók nem kis bosszúságára. Ezekben az utcákban ráadásul nem csak a forgalom nőtt meg, de a levegő is rosszabb lett.
„Még egy kicsit lassítják a forgalmat, mi a füstbe fulladunk” – szemléltette Éva. A kommentelő azt is elmondta, hogy a legkritikusabb utcákban a helyzet jottányit sem változott: „A Kazinczy utcában ugyanúgy libasorban állnak a taxik éjjel. És ha nem tudnak továbbmenni, akkor dudakoncertet ad 4-5 autó, szűk kis utca, úgyhogy a helyzet nem javult, sőt…”
„Le kell teljesen zárni a Rákóczi utat, a történelmi belváros nem autópálya!” – tett pontot a vita végére Béla, utalva ezzel a főpolgármester rakpartlezárást indokló tanítására, miszerint „Budapest történelmi belvárosa sokkal több annál, hogy autópályaként tekintsünk rá”.
Forgalomcsillapítás = autósszívatás
2020 áprilisában hirdette meg Niedermüller Péter Belső-Erzsébetváros fokozatos autómentesítését. A rövid távú cél az volt, hogy a VII. kerület Nagykörút és Kiskörút közé eső részét elkerülje a városon áthaladó forgalom. A hosszú távú tervként pedig azt jelölték meg, hogy csak az hajthasson be autóval, aki ott lakik. Belső-Erzsébetváros „újratervezése” egyebek mellett érintette a Dohány, a Dob, a Nyár, a Nagy Diófa, a Kis Diófa, a Káldy Gyula, a Király és a Wesselényi utcákat, valamint a Klauzál teret. A „forgalomcsillapítás” a legtöbb helyen azt jelenti, hogy az adott egyirányú utca egy rövid szakaszát ellenkező irányúra fordították. Így akadályozzák az utca forgalmát, amitől azt remélik, hogy az autósoknak elmegy a kedvük az áthaladástól. Az ellehetetlenített utcából az autósforgalom így a környező kisebb utcákba áramlott, ami miatt az ott élők több mint egy éve háborognak, követelve vissza a megszokott nyugalmukat; mások pedig a hatalmas kerülők miatt megnövekedő levegőszennyezés miatt aggódnak. Sokan panaszolják a Facebook-csoportokban, hogy azóta a saját lakásukat sem tudják megközelíteni.
Tömegesen szabálytalankodnak az autósok az értelmetlen forgalomszervezés miatt
A Dohány utcát is megkavarta az erzsébetvárosi önkormányzat: tavaly szeptembertől – több más útszakaszhoz hasonlóan – a Nagy Diófa utca és a Nyár utca közötti szakaszt egyirányúsította az autósok számára, egyedül a 74-es troli és a kerékpárosok hajthatnak be a Nagykörút felé. Április végén kimentünk a Dohány utca és a Nagy Diófa utca kereszteződéséhez, hogy megnézzük, hányan „rövidítik le” az utat, és hajtanak be a tilosba. Megszámoltuk, hány autós dönt úgy, hogy a hatalmas kerülő helyett inkább kockáztat, és hajt be a forgalommal szemben a rövidke útszakaszra. Az eredmény megdöbbentő volt: 15 perc alatt 10 autós hagyta figyelmen kívül a sárga kerettel is kiemelt behajtani tilos táblát. A szabálytalankodók közt volt személyautós, robogós, teherautós és taxis is.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre