Budapestet a saját vezetése bénítja meg – hogyan lehetne azonnal javítani a helyzeten?

A főváros közlekedése a nyári felújításokkal a tűréshatárig feszült. Budapesten nem a munkálatokkal van baj, azok szükségesek, hanem azzal, hogy a főváros vezetése adatok nélkül, ötletszerűen hoz döntéseket és párhuzamosan több munkálat zajlik – mondta Kőrösi Koppány városfejlesztési szakértő.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.06.27. 05:00
Budapest városfejlesztés Kőrösi Koppány Almássy Kornél Karácsony Gergely dugó közlekedés

Budapest közlekedése hétfő óta úgy omlik össze nap mint nap, mint egy rosszul összerakott dominó. Ez nem csak érzés,  hanem egy komoly városfejlesztési probléma, amit még mindig nem előz meg valódi tervezés.

Budapest
Budapest közlekedése összeomlott Fotó: Metropol

Hiányzik két híd, északon az Aquincumi, délen a Galvani. Hiányzik egy körút. Hiányzik az M0 befejezése

– sorolja Kőrösi Koppány, a BP Műhely alapítója, városfejlesztési szakértő az okokat, amik miatt könnyen dugó alakul ki a magyar fővárosban. Elmondta: Budapest útszerkezete eleve alulfejlett, és a meglévő rendszer már egy kisebb felújítástól is megbénul. Tehát egy olyan közlekedési infrastruktúrával állunk szembe, ami rendkívül kifeszített.

Ha elesik az egyik híd vagy történik egy baleset, egy órán belül áll a város. Ez önmagában is gond, de a helyzetet most a rosszul időzített, párhuzamos lezárások teszik végképp tarthatatlanná.

Kőrösi szerint nem az a baj, hogy felújítanak – hanem az, hogy egyszerre, koordináció nélkül, előrelátás és modellezés nélkül:

A Szent István körút 2x1 sávra szűkült, úgy, hogy a síneken kanyarog az autós forgalom. A Flórián téren az Árpád híd felhajtóját javítják, közben megy a Mozaik utcai felüljáró is, és a Rákóczi hídon is szűkület van. Ez így már önmagában is sok.

Ehhez jön az, amit Kőrösi az egész rendszer legnagyobb hibájának tart:

Nem használják a forgalmi adatokat. Máshol a világon ilyenkor forgalommodellezést végeznek: megnézik, hol mennyi autó jár, és egy algoritmus kiszámolja, mi fér bele. Itt viszont: ’jó lesz az úgy, majd meglátjuk’ – és most mindenki látja, mi lett belőle.

A legnagyobb hiba a szakértő szerint a pesti alsó rakpart éjjel-nappali lezárása. Kőrösi itt is a józan ész hiányát emeli ki:

32–35 fokos kánikulában 60 fokra hevül az aszfalt. Oda napközben senki nem megy le, még a kutya sem, mert leég a tappancsa. Akkor minek zárjuk le ilyenkor teljesen?

 – teszi fel a kérdést jogosan.

Almássy Kornél, a BP Műhely kutatási és elemzési vezetője videóban mondta el a véleményét a budapesti közlekedési káoszról.

Ideje lenne végre hozzáértéssel irányítani ezt a várost, nem csak túlélni benne

– hívta fel a figyelmet a szakértő.

 

Kőrösi Koppány  konkrét javaslatokat is megfogalmazott, van, amivel lehetne javítani Budapesten a most kialakult helyzetet

  1. „A pesti alsó rakpartot legalább nappal nyissák meg újra az autósok előtt. Reggel 7 és este 8 között hadd használják, ha már úgysem megy oda senki gyalog.”
  2.  „A Lánchidat is vissza kellene adni a közlekedésnek. Most, hogy a Margit híd is csökkentett kapacitáson működik, ez logikus lépés lenne.”
  3.  „ Be lehetne vezetni a három műszakos munkarendet. Ne hónapokig tartson egy-egy szakasz lezárása, hanem legyen kész, mielőtt megőrül a város.”

 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás