
Nagy a baj: szirénáktól hangos a Kossuth Lajos utca
A mentők már a helyszínen vannak.
Karácsonyék úgy döntöttek az áremelésről, hogy nem vették figyelembe a fuvarozói érdekképviseletek javaslatait. A teherforgalmi rendelet januárban lépett hatályba.
A teherforgalmi rendelet január 1-jén lépett hatályba Budapesten. A fuvarozók behajtási díjai 140-200 százalékkal emelkedtek. Mivel a rendelet bevezetése előtt nem volt semmilyen egyeztetés, a Fidesz azt javasolta, hogy a Fővárosi Közgyűlés úgy terjessze be a teherforgalmi rendelet módosítását, hogy hallgassa meg a fuvarozók javaslatait, egyeztessen az érdekképviseletekkel. A szerdai Fővárosi Közgyűlésen a baloldali többség leszavazta a javaslatot.
Amikor bevezették a drasztikus díjemelést, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete nyílt levelet küldött Karácsony Gergelynek. A levélben kifogásolták az egyeztetés hiányát és párbeszédet kezdeményeztek, de választ nem kaptak.
Mint az ismeretes, a Fővárosi Közgyűlés 2024. évi utolsó ülésén, a költségvetési napirendi ponttal összefüggésben fogadta el a képviselő-testület ezt a rendeletet. Az új díjtételekről gyakorlatilag csak a bevezetés után, 2025 első napjaiban szereztek tudomást az érintettek. Az új behajtási rendszerről az érintett szakmai szervezetekkel előzetes egyeztetés nem történt, annak kidolgozásáról és várható bevezetéséről az érdekképviseletek nem kaptak tájékoztatást. Az idő arra sem volt elég, hogy felkészüljenek rá.
A Fővárosi Önkormányzat e döntése nélkülözött minden, a jogállami működésben elvárható kiszámíthatóságot, az új díjtételek bevezetése úgy történt meg, hogy arról gyakorlatilag csak a bevezetést követően, 2025 első napjaiban szerezhettek tudomást az érintettek. Tisztelettel felhívjuk Főpolgármester Úr figyelmét, hogy a közúti fuvarozói alágazatot érintő útdíjak kihirdetésére is legalább 30 napot ír elő a törvény a hatálybalépést megelőzően, a Főváros jogalkotási gyakorlata tehát e tekintetben példa nélküli, és egyben megengedhetetlen a jogállami működés keretei között
- írják a nyílt levélben a fuvarozók.
Megtudtuk: nemcsak áremelés történt. Januártól a telephely kedvezményt kizárólag a mikro- vagy kisvállalkozók vehetik igénybe, ennek mértéke 20%, a kizárólag az éjszakai közlekedést biztosító hozzájárulás-típus megszűnt, a környezetvédelmi felárak mértéke változott; EURO II-es jármű estén +25%, EURO I-es, vagy rosszabb környezetvédelmi besorolású jármű esetén +50%.
A rendelet nemcsak a fuvarozókat érinti, ugyanis a drágulás megjelenik a szolgáltatások és áruk árában. A szerdai Fővárosi Közgyűlésen a Budapestre behajtó közúti árufuvarozókat január 1-je óta sújtó, megemelt díj ellen a Fidesz frakció szót emelt. Szentkirályi Alexandra elmondta: úgy látja, hogy Budapest vezetése ilyen bevételekkel szeretné befoltozni a költségvetés lyukait. Viszont az intézkedés hatásaként a behajtási díj tovább gyűrűzik a fuvarozók által szállított áruk árába, vagyis végső soron a budapestiek drágábban fognak vásárolni. Ezt megerősíti a fuvarozók érdekképviseletének a levele, a váratlan költséget megpróbálják átterhelni a megrendelőikre.
A váratlan és drasztikus mértékű díjemelés komoly gazdasági hátrányt jelent a fuvarozóknak, akik most azért küzdenek, hogy a Fővárosi Közgyűlés előre nem látott döntéséből adódó jelentős többletköltséget át tudják hárítani a megrendelőikre, azonban közel sem biztos, hogy ez sikerül, hiszen az előre megkötött éves keretszerződések erősen korlátozzák a díjemelés lehetőségét. Ez pedig jelentős veszteséget eredményez a fuvarozó számára, mivel a 2024. év végén megkötött megállapodásokban – információk hiányában – nem tudtak előre kalkulálni
- magyarázzák.
A mentők már a helyszínen vannak.
Aki tud, kerüljön.
Pillanatok alatt megtörtént a baj.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre