A fővárosi villamosok menet közben is megváltoztatják az útvonalukat, hogy egy új járatszámmal haladjanak tovább. De miért váltanak útvonalat?
Egyre több budapesti utas vette észre, hogy amikor felszáll egy villamosra, az néhány megállóval később hirtelen új járatszámot és útvonalat kaphat! Nem, ez nem kitaláció, hanem a valóság: a villamosok címkéit menet közben is módosíthatják, ezzel pedig időnként új irányba terelhetik a járműveket. A jelenségre egy Reddit-poszt világított rá, amelyben a felhasználó épp a saját élményét osztotta meg.
A poszt írója szerint a Haller utca/Soroksári útnál felszállt a 23-as villamosra, ami elvileg a Keleti pályaudvarig közlekedik. Viszont két megállóval a végállomás előtt a hangosbemondón bejelentették, hogy a járat mostantól 28A-ként üzemel, és csak a Blaha Lujza térig megy. A posztoló számára ez a hirtelen változtatás enyhén szólva is váratlan volt.
A Redditen záporoztak a hozzászólások. Az egyik kommentelő például arról számolt be, hogy az 1-es villamost is gyakran megváltoztatják, és időnként 14-es járatként folytatja útját a Róka és Lehel utca kereszteződésénél.
Az 1-es villamos pl. néha 14-es lesz a Róka/Lehel kereszteződésnél. Ha pl. Kelenföldről indul, akkor ráadásul egy agyf*sz hosszúságú útról beszélhetünk, valami 20-25 km környéke az a járathossz
– írja a kommentelő, aki szerint egyes villamosok vonalhossza már így is elég terjedelmes.
De még a 4-6-os villamos sem ússza meg a változtatásokat: egy utas az Orczy tér környékén szállt fel, majd vette észre hogy ez a villamos az eredeti útvonalától eltérően haladt.
Egy elmélet szerint, ha egy adott vonal átmenetileg járhatatlanná válik – például egy forgalmi akadály vagy műszaki hiba miatt –, akkor a villamost egyszerűen átcímkézik, és egy alternatív útvonalra terelik. Ez állítólag gyakran előfordul a rakparti járatok esetében, ahol a villamosközlekedés időnként meghiúsul, és ilyenkor a villamos csak egy megállóval beljebb áll meg, mint a végállomás.
Egy másik érdekes magyarázat: előfordulhat, hogy a BKK az ilyen átcímkézésekkel próbálja pótolni a kieső járatokat. Ha például egy 28-as villamos kimarad a forgalomból, akkor egy arra közlekedő másik járat, mondjuk a 23-as villamos, átmenetileg pótolhatja azt. Az ilyen átcsoportosítás elvileg segíthet, de az utasok számára kissé káoszként jelenik meg.
Ez a budapesti közlekedési anomália sokak szerint nem új keletű, hanem a forgalomirányítás „szokványos eszköztára”. Egyes buszjáratok, mint a 7E vagy 182A, szintén megszűnhetnek egy-két órára, ha éppen egy másik járat problémája miatt szükség van az átcsoportosításukra. Ez az átcsoportosítás gyakran némi fejfájással is járhat az utazóközönség számára.
Felkerestük a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) is, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak! Amint választ kapunk a BKK-tól, cikkünket frissítjük!
Addig is vigyázzatok, bárhová is indultok, nehogy a villamos útvonala akár menet közben is megváltozzon!
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre