Budapesti parkolás: így emelik az egekbe a díjakat az ott lakóknak a baloldali kerületek

Rossz hírt kaptak az Erzsébetvárosban lakó autósok: szinte nulláról rögtön 36 ezer forintra ugrik az éves lakossági parkolás díja az első autó esetén, a második autónál ez 72 ezer, extrém esetben már 150 ezer is lehet! A lakóknak is egyre drágább a budapesti parkolás, a baloldali kerületek díjemelést terveznek: Ferencváros, valamint a XIII. kerület is hasonló lépésre készül.



Megosztás
Szerző: E. ZS.
Létrehozva: 2024.10.21.
Módosítva: 2024.10.21.
Erzsébetváros autósüldözés parkolóhely budapesti parkolási díj

Folytatódik a fővárosi „autósüldözés”, tovább drágul a budapesti parkolás: januártól Erzsébetváros keményít be egyoldalúan. Az éves parkolási díj első autó akár 36 ezer forint is lehet, a második 72 ezer, extrém esetben már 150 ezernél kocog... Niedermüller Péter baloldali polgármester szerint a kerület „megtelt”, ezért szigorítanak és rántják le pénzzel a lakosságot annak reményében, hogy kevesebb parkoló autó marad az általa vezetett városrészben. Arról nem beszél, hogy mennyi parkolóhelyet szüntettek meg az elmúlt 5 évben...

budapesti parkolás
Budapesti parkolás: Erzsébetváros „megtelt”, a balos vezetés lehúzza a rolót. Arról  nem szól a fáma, hogy az elmúlt 5 évben hány parkolóhelyet számoltak fel Niedermüllerék Fotó: Metropol

Az már eddig is sejthető volt, hogy a budapesti autósüldözés jobb nem, csak rosszabb lesz Karácsony Gergely és a szivárványkoalíciós polgármesterek irányítása alatt. Erzsébetváros  baloldali vezetése a lakossági éves parkolási díjak drágításával csökkentené az erzsébetvárosiak lehetőségeit, ugyanakkor alternatív megoldást nem kínálnak számukra az autóik tárolására. Egyszerűen csak elvesznek és elvárják, hogy mindenki oldja meg valahogy a helyzetet és kész. Mert bár üdvözlendő, hogy a gyalogosoknak visszaadják a járdákat és zöldítenek – amiket ezután sajnos többnyire nem tartanak rendben –, de a parkolást is biztosítaniuk kellene a lakosság és a helyben adót fizető kereskedők számára. 

Niedermüller Péter szerint a VII. kerület betelt, azt az eddigi gyakorlatot pedig, hogy több engedélyt adnak ki, mint ahány hely van a lakosság számára, meg fogják szüntetni. Azt csak halkan jegyezzük meg, hogy a polgármester azt már nem reklámozza, hogy az elmúlt öt évben, hány parkolóhelyet szüntettek meg, és hányat hoztak létre... A balliberális polgármester inkább Józsefváros példáját hozta fel, szerinte ott a drasztikus emelésnek köszönhetően csökkent 30 százalékkal a lakossági parkoló autók száma. Az ottani balos városvezetés ugyanis már korábban az átlag tízszeresére emelte az éves díjakat, nem foglalkozva a lakosság anyagi helyzetével. Vélhetően ez a magyarázat a ritkulásra.

Niedermüller Péter baloldali testülete hamarosan szavaz az előterjesztésről Fotó: Facebook

A szomszédos Józsefvárosban 1440 autó tűnt el az utcákról, amikor módosították a parkolási rendeletüket. Itt Erzsébetvárosban pedig, amikor 2023 elején a háztartásonként kiadható engedélyek számát kettőre korlátoztuk, és a második autó esetében differenciáltuk a kedvezmény mértékét, 1142-ről 610-re csökkent a második autóra kért kedvezményes parkolási engedélyek száma. Mindezek figyelembevételével a javaslat értelmében háztartásonként az első gépjárműre 2025. január 1-jétől 36 ezer, a második autóra 72 ezer forint parkolási hozzájárulást kell majd fizetni az adminisztrációs díjon túl. Az autósok továbbra is részesülni fognak kedvezményben. Az intézkedés az intézményeket és cégeket is érinti

– jelentette be közösségi oldalán a balos polgármester, aki a levegő tisztaságára és a zöldítésre hivatkozott. Igaz arról sem szólt semmit, hogy a levegőminőség kimutathatóan romlott az elmúlt években, amikor ésszerűtlen forgalmirend-változásokat vezettek be a városrészben, ami miatt nőtt a dugó.

Budapesti parkolás: Baranyi is az egekbe emeli a díjakat

Autósüldözés felső fokon: óriási bevétele lesz az önkormányzatoknak a drága éves parkolási díjból, ezt nevezik sarcnak a budapestiek Fotó: Metropol

A baloldali Ferencváros se gatyázik már, a héten ott is szavaznak a durva emelésről, azt írják, hogy a 2021 óta kiesett gépjárműadó-bevételt pótolja ebből majd az önkormányzat. Az előterjesztésből nem derül ki, hogy a bevételt mire költik majd. Az csak sejthető, hogy nem parkolóhelyek létesítésére... A ferencvárosi tervek szerint évi 20 ezer forinttal rántják majd le az autósokat, függetlenül az övezetektől, egységesen. A második autó, szintén egységesen 72 ezerbe fáj majd a lakosságnak, illetve a intézményeknek, cégeknek. A lakásonkénti második autóra nem jár többé kedvezmény, így a várakozási engedély éves díja az adott zónába tartozó óránkénti parkolási díj 250-szerese lesz. A IX. kerületi önkormányzat sem fejleszt, csak elvesz. Ahogy Erzsébetváros és Józsefváros szintén. Utóbbi már egy éve irgalmatlan bevételhez jut a intézkedés következtében, de ott sem érhető tetten, hogy a pénzt visszaforgatnák a parkolásba vagy az utak állapotának javításába, vagy egyáltalán bármibe...    

A baloldali XIII. kerületben sem marad ingyenes a parkolás

Az új rendszer így árazza majd be a lakossági parkolást:

  • A lakásonkénti első autóra évi 30 000 forint az „A” zónában, évi 22 500 forint a „B” zónában, évi 15 000 forint a „C” zónában. 
  • A második autóra igényelt parkolási engedély díja nem változik a jelenlegihez képest, marad a az óránkénti várakozási díj kétszázszorosa.
  • A 2024. december 1. után használatbavételi engedélyt kapott ingatlanokhoz, mivel ezekhez előírás szerint kötelezően tartozik lakásonként legalább 1 saját kocsibeálló telken belül, az „A” zónában évi 120 000 forint, a „B” zónában évi 
    90 000 forint, a „C” zónában évi 60 000 forint lesz az engedély ára.
  • A fizetendő díjakból 50 százalékos kedvezményt kapnak majd a nagycsaládosok és nyugdíjasok, és 100 százalékos kedvezményt a tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos személy felügyeletét ellátók.

 

Karácsonyéknál ötlet sincs, nemhogy valódi megoldás

MK__8008
A közelmúltban hét civil szervezet kérte a parkolási problémák felszámolását a Fővárosi Közgyűléstől, a járdák felszabadításával, a parkolás megdrágításával Fotó: MK

A régóta fennálló probléma valós rendezésével a főpolgármester egyáltalán nem foglalkozott öt éven át, pedig a megoldórecept nyílt titok: a fővárosi autósforgalom csökkentésével és a kizárólagos lakossági parkolóhelyek létesítésével kezelhető a helyzet. Amíg Karácsonyék semmit sem csináltak, még ötlettel sem álltak elő, csak elvettek, addig az állam az elővárosi kötött pályás útvonalak és a P+R-parkolók létesítésének programját már évekkel ezelőtt megkezdte. Ezek csökkenthetik ugyanis az agglomerációból napi szinten érkező és jelentős átmeneti forgalmat, ennek következtében a parkolási gondok, továbbá a Karácsony-féle dugók csökkentését. 

Ennek lesz köszönhető például az agglomeráció közlekedését is érintő fejlesztés: az M2 és a H8-as/H9-es HÉV összekötésének, illetve a vonal Csömörig való meghosszabbításának megvalósítása. A projekt lényege, hogy autókat, kerékpárokat le lehet majd tenni a parkolókban, és átszállás nélkül el lehet majd jutni a Déli pályaudvarig. Körülbelül 2-3 év múlva indulhat el maga a kivitelezés, jelenleg a projekt közbeszerzése és környezeti tanulmánya készül.

Karácsonyék tehát a valós megoldástól mindig is olyan távol voltak, mint Makó Jeruzsálemtől. A Városháza semmit nem fejlesztett, csak balesetveszélyes bicikliutakat festegetett, ésszerűtlen forgalmirend- változtatásokba fogott, ami dugókhoz vezetett, a parkoló lakosságtól pedig csak elvett, a baloldali polgármesterekkel együtt. 

A balos polgármesterek kerületenként több száz parkolóhelyet számoltak fel az elmúlt években. Karácsony Gergely a többi között Újpesten suttyomban szüntetett meg 40 parkolóhelyet egy bicikliút-létesítés miatt, ami taccsra vágta a környéket. Videónkat itt nézheted meg:

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás