Szörnyű hírt kapnak az autósok: drágulhat a parkolás Budapesten

Hét szervezet kéri a helyzet rendezését. A dugók csökkentése és a parkolás nehézségeinek felszámolása a cél.



Megosztás
Szerző: E. ZS.
Létrehozva: 2024.10.13.
Módosítva: 2024.10.13.
Fővárosi Közgyűlés parkolási várakozás díj dugó díj

A dugók csökkentését és a parkolási nehézségek felszámolását kéri hét civil szervezet az új Fővárosi Közgyűléstől. A nyílt levelet megfogalmazók sorvezetőt is kínálnak a városvezetőknek, szerintük elsősorban a parkolási díjak differenciált, de jelentős emelésével mindig lenne szabad várakozási hely, persze ez érintené a lakók kedvezményes parkolását is.

parkolás
Parkolás: Nyílt levelet juttatott el a Fővárosi Közgyűléshez hét civil szervezet / Fotó: Bencsik Ádám

A hét civil szervezet nyílt levélben kéri, hogy a közgyűlés kezelje a kaotikus parkolási helyzetet, elsősorban a díjak differenciált, de jelentős áremelésével – szúrta ki a hvg.hu

...Kérjük, fontolják meg javaslatunkat, amelynek megvalósításával jelentősen csökkenthetők a közlekedési dugók, szinte mindig könnyen lehetne szabad parkolóhelyet találni, több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra, a kerékpározásra, valamint a társas kapcsolatok kialakítására és elmélyítésére. Mindez egyre fontosabbá válik a lakosság számára, hiszen a globális felmelegedés érezhető gyorsulása miatt egyre növekszik az igény az élhető közterületek iránt

– írják a szervezetek levelükben.

 

Parkolás: Sok kerületben drágulna a várakozási díj

A szervezetek vonalvezetője és ajánlata persze nem biztos, hogy meg is valósul. Mindenesetre a Fővárosi Közgyűlésnek érdemes volna tárgyalni a jelenleg teljesen kusza parkolási helyzetről, aminek Karácsony Gergely főpolgármester sem tett jót az elmúlt években, ahogyan közlekedési kérdéskörben másnak sem. Emiatt komplexen kellene majd a parkoláshoz is hozzányúlniuk az újonnan megválasztott képviselőknek. Ma kerületenként és zónánként eltérő díjak léteznek, az önkormányzatoktól döntő többségében a helyiek szinte a lakossági várakozási engedély kiállításának áráért kapnak engedélyt. Vannak kivételek, Józsefvárosban például az átlag tízszeresét fizetteti meg az önkormányzat az autótulajdonosokkal, már most is. 

A szervezetek szakmai ajánlatában a következők szerepelnek:

  • Miután a közterületnek értéke van, ezért az eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kötnék az engedély megadását. A parkolási megváltási díj az éves parkolási díj meghatározott százaléka: az egy órai parkolási díj szorozva az éves fizetésre kötelezett órák számával. Kezdetben az első autóra legalább 2 százalékot javasolnak, vagyis 98 százalékos kedvezményt, amivel a parkolási zónákban történő lakossági várakozás díja az első autó esetén a következőképp alakulna kedvezményesen:

A zóna: 2,4 millió Ft/év (100 százalék) – 48 ezer Ft/év 
B zóna: 1,575 millió Ft/év (100 százalék) – 32 ezer Ft/év 
C zóna: 900 ezer Ft/év (100 százalék) – 18 ezer Ft/év 
D zóna: 600 ezer Ft/év (100 százalék) – 12 ezer Ft/év

  • A környezetszennyező autók ne kapjanak lakossági parkolási kedvezményt (például 2026-tól az Euro 1-es motorral rendelkezők és attól rosszabbak, 2028-tól az euró 4-esnél rosszabbak rendelkezők, 2030-tól pedig az euro 5-ösnél rosszabbak sem). 
  • A környezetszennyező autók a védett területekre ne kaphassanak lakossági behajtási engedélyt.
  • A cégautós parkolási kedvezményeket meg kell szüntetni – annál is inkább, mert ezek piactorzítóak.
  • A nagy méretű autók (például 2 tonna feletti össztömegűek) parkolási díja legyen magasabb, legalább 100 százalékkal.
  • Abban a kerületben, ahol több parkolási zóna van, a lakossági kedvezmény csak az adott övezetben legyen érvényes.
  • A parkolási díjakat a kereslet-kínálat alapján kell meghatározni. (A nemzetközi szakmai ajánlás szerint úgy kell megállapítani a parkolási díjat, hogy mindig legyen 15 százaléknyi szabad parkolóhely az adott lakótömb körül.)

 

Indokok, amiért szükség lenne a helyzet rendezésére

A szervezetek levelükben felsorolták, miért van szükség minderre. Mutatjuk:

  • A lakók számára rendelkezésre álló kevés közterületet jelentősen csökkenti a parkolás helyfoglalása.
  • Az autók számára rendelkezésre álló közterületek csaknem kétharmadát gépjárművek tárolására, kisebb részét parkolásra használják.
  • A zöld területek, fák számának növeléséhez szükséges területet, ami jelentősen javítaná a lakóhely minőségét, és előnyösen hatna a lakók egészségi állapotára, elfoglalják az autók.
  • Az álló járművek a kerékpározást is megnehezítik, sok esetben teljesen ellehetetlenítik.
  • A parkolás díja (ha egyáltalán van) a töredékét sem fedezi a járművek által elfoglalt közterület értékének. 
  • Az ingyenesség, illetve az alacsony parkolási díj nagymértékben ösztönzi a gépjárműforgalmat.
  • A parkolási/tárolási bevételek felhasználása nem követhető, nem átlátható annak ellenére, hogy törvény írja elő.

 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás