A dugók csökkentését és a parkolási nehézségek felszámolását kéri hét civil szervezet az új Fővárosi Közgyűléstől. A nyílt levelet megfogalmazók sorvezetőt is kínálnak a városvezetőknek, szerintük elsősorban a parkolási díjak differenciált, de jelentős emelésével mindig lenne szabad várakozási hely, persze ez érintené a lakók kedvezményes parkolását is.
Parkolás: Nyílt levelet juttatott el a Fővárosi Közgyűléshez hét civil szervezet / Fotó: Bencsik Ádám
A hét civil szervezet nyílt levélben kéri, hogy a közgyűlés kezelje a kaotikus parkolási helyzetet, elsősorban a díjak differenciált, de jelentős áremelésével – szúrta ki a hvg.hu.
...Kérjük, fontolják meg javaslatunkat, amelynek megvalósításával jelentősen csökkenthetők a közlekedési dugók, szinte mindig könnyen lehetne szabad parkolóhelyet találni, több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra, a kerékpározásra, valamint a társas kapcsolatok kialakítására és elmélyítésére. Mindez egyre fontosabbá válik a lakosság számára, hiszen a globális felmelegedés érezhető gyorsulása miatt egyre növekszik az igény az élhető közterületek iránt
– írják a szervezetek levelükben.
Parkolás: Sok kerületben drágulna a várakozási díj
A szervezetek vonalvezetője és ajánlata persze nem biztos, hogy meg is valósul. Mindenesetre a Fővárosi Közgyűlésnek érdemes volna tárgyalni a jelenleg teljesen kusza parkolási helyzetről, aminek Karácsony Gergely főpolgármester sem tett jót az elmúlt években, ahogyan közlekedési kérdéskörben másnak sem. Emiatt komplexen kellene majd a parkoláshoz is hozzányúlniuk az újonnan megválasztott képviselőknek. Ma kerületenként és zónánként eltérő díjak léteznek, az önkormányzatoktól döntő többségében a helyiek szinte a lakossági várakozási engedély kiállításának áráért kapnak engedélyt. Vannak kivételek, Józsefvárosban például az átlag tízszeresét fizetteti meg az önkormányzat az autótulajdonosokkal, már most is.
A szervezetek szakmai ajánlatában a következők szerepelnek:
Miután a közterületnek értéke van, ezért az eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kötnék az engedély megadását. A parkolási megváltási díj az éves parkolási díj meghatározott százaléka: az egy órai parkolási díj szorozva az éves fizetésre kötelezett órák számával. Kezdetben az első autóra legalább 2 százalékot javasolnak, vagyis 98 százalékos kedvezményt, amivel a parkolási zónákban történő lakossági várakozás díja az első autó esetén a következőképp alakulna kedvezményesen:
A zóna: 2,4 millió Ft/év (100 százalék) – 48 ezer Ft/év B zóna: 1,575 millió Ft/év (100 százalék) – 32 ezer Ft/év C zóna: 900 ezer Ft/év (100 százalék) – 18 ezer Ft/év D zóna: 600 ezer Ft/év (100 százalék) – 12 ezer Ft/év
A környezetszennyező autók ne kapjanak lakossági parkolási kedvezményt (például 2026-tól az Euro 1-es motorral rendelkezők és attól rosszabbak, 2028-tól az euró 4-esnél rosszabbak rendelkezők, 2030-tól pedig az euro 5-ösnél rosszabbak sem).
A környezetszennyező autók a védett területekre ne kaphassanak lakossági behajtási engedélyt.
A cégautós parkolási kedvezményeket meg kell szüntetni – annál is inkább, mert ezek piactorzítóak.
A nagy méretű autók (például 2 tonna feletti össztömegűek) parkolási díja legyen magasabb, legalább 100 százalékkal.
Abban a kerületben, ahol több parkolási zóna van, a lakossági kedvezmény csak az adott övezetben legyen érvényes.
A parkolási díjakat a kereslet-kínálat alapján kell meghatározni. (A nemzetközi szakmai ajánlás szerint úgy kell megállapítani a parkolási díjat, hogy mindig legyen 15 százaléknyi szabad parkolóhely az adott lakótömb körül.)
Indokok, amiért szükség lenne a helyzet rendezésére
A szervezetek levelükben felsorolták, miért van szükség minderre. Mutatjuk:
A lakók számára rendelkezésre álló kevés közterületet jelentősen csökkenti a parkolás helyfoglalása.
Az autók számára rendelkezésre álló közterületek csaknem kétharmadát gépjárművek tárolására, kisebb részét parkolásra használják.
A zöld területek, fák számának növeléséhez szükséges területet, ami jelentősen javítaná a lakóhely minőségét, és előnyösen hatna a lakók egészségi állapotára, elfoglalják az autók.
Az álló járművek a kerékpározást is megnehezítik, sok esetben teljesen ellehetetlenítik.
A parkolás díja (ha egyáltalán van) a töredékét sem fedezi a járművek által elfoglalt közterület értékének.
Az ingyenesség, illetve az alacsony parkolási díj nagymértékben ösztönzi a gépjárműforgalmat.
A parkolási/tárolási bevételek felhasználása nem követhető, nem átlátható annak ellenére, hogy törvény írja elő.
Egyes alapvető élelmiszerek árát a kereskedők és az áruházláncok jelentősen megemelték és ezzel persze a profitjukat is. Ezt nem hagyja a kormány, jelentette be Orbán Viktor az évértékelőjén, a Várkert Bazárban.