
Belerokkant a gyászba az ukrán katonák által halálra vert magyar férfi családja
Az ukrán hadsereg azt kommunikálja, hogy tüdőembólia végzett vele.
Tudtad, hogy Budapesten is volt olyan súlyos légikatasztrófa, amit az akkori rendszer megpróbált eltitkolni? Augusztus 6-án van a 63. évfordulója a zuglói repülőgép-szerencsétlenségnek, amiben 30 ember vesztette életét. Galériánkban megnézheted a baleset helyszínén készített archív és friss képeket.
Akik a Róna utca 224-ben (akkor Lumumba utca) lévő lakóépületben éltek több mint 60 éve, vélhetően sosem felejtik el 1961. augusztus 6-át, ami egy napfényes, nyugodt vasárnapi napnak indult. Azonban késő délután az idill hamar eltűnt, mert a Malév HA-TSA lajstrom számú repülőgépe az épületbe csapódott. A repülőgépen mindenki meghalt, de a lakóházban tartózkodók között is voltak áldozatok. Összesen harminc személy vesztette életét, ebből négy fő volt a repülőgép személyzete, huszonhárom utas, amiből hatan gyermekek voltak, illetve a zuglói ház kertjében elhunyt három fő, akik közül kettő fiatalkorú volt. A szerencsétlenséget sokan látták, hallották, ám a kor rendszere minimális tájékoztatást adott róla, pedig sokan tudni szerették volna a légi katasztrófa okát.
Közkedvelt volt annak idején a Malév sétarepülése, ami egy különleges városnéző túra volt, melyben az apró utasszállító egy állandó útvonalon, néhány száz méterrel a város felett közlekedett. A túrát naponta többször megtette a gép.
1961. augusztus 6-án a végzetes baleset előtt már aznap az ötödik útjára indult el 15 óra 44-kor Ferihegyről. A tragédia számos ok együtteséből adódott. Elsőként a gép túlzsúfolt volt, nem is jutott mindenkinek ülőhely, mert 20 fizető utas mellett három (két nő és a szerelő szomszédjának a fia) vendég utas is a fedélzeten volt, akik a személyzet ismerősei voltak. Emellett a pilóták az egyik hölgyismerőst beengedték a pilótafülkébe, illetve a vendég fiú és a másik hölgy is a rádiótávírász helyén ült. Azaz a négyfős pilótafülkében, ahol általában a kapitány, a másodpilóta, a szerelő és a rádiótávírász tartózkodott, most egyszerre heten voltak és ebből többen nem a feladatukat látták el. Később az is kiderült, hogy a fizetős utasok sem voltak bekötve. Ezen felül a gép kapitánya és az első tisztje eltértek a menetiránytól, és vélhetően a hölgyvendégeik lenyűgözésére kunsztokat kezdtek a géppel bemutatni. Ez a földről is látszott, sok járókelő mesélte, hogy nagyon furán repült a gép, láthatóan nem megfelelő módon. A gép konkrétan a hátára fordult, és a bekötetlen utasok kiestek az ülésükből, majd 16 óra 56 perckor a repülő becsapódott a Lumumba, ma Róna utca 224. számú emeletes házba.
A gép utasai és teljes személyzete mellett a lakóház áldozatai egy 20, egy 17 és egy 13 éves fiatal volt, akik éppen az egyikük kerékpárját szerelték az udvaron. A ház romjai közül egy súlyosabban sérült felnőttet és egy könnyebben sérült három hónapos csecsemőt is kimentettek. A korabeli lapokban nem voltak helyszíni tudósítások, sem képek a katasztrófáról, pusztán csak egy apró hír, helyette mindenhol a szovjet Tyitov őrnagy űrutazását taglalták oldalakon keresztül. A baleset és annak vizsgálata után megszigorították a belföldi repülési szabályokat.
Lapunk galériájában nemcsak korabeli képeket nézhetsz meg, de frisseket is a zuglói lakóépületről, ahová a repülőgép zuhant.
Az ukrán hadsereg azt kommunikálja, hogy tüdőembólia végzett vele.
A NASA potenciális veszély kategóriába sorolja az objektumot.
A nagyi tudta a megfázás titkát?
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.