Az utóbbi évek statisztikái alapján egyre jobban kimutatható, hogy milyen veszélyesek a gyorshajtók és mennyi balesetet okoznak. A rendőrség bevezette a SpeedMarathon nevű kezdeményezését, melyhez keresik a javaslatokat. Egy 24 órás sebességmérési akció helyszíneit most ugyanis a közlekedők adhatják meg. A cél nem a büntetés, hanem a balesetek megelőzése.
A rendőrség várja az állampolgárok javaslatait az idei ellenőrzési pontokra, ahol az egész Európát érintő kampányhoz kapcsolódva április 21-én egy napig mérik a Magyarország útjain közlekedők sebességét. Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata, a ROADPOL kezdeményezéséhez csatlakozva a magyar rendőrség 24 órás összeurópai sebességellenőrzést – úgynevezett Speedmarathont – végez.
A korábbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a rendőrség által a 24 órás Speedmarathon alatt ellenőrzött járművezetők 95 százaléka az előírásoknak megfelelően választotta meg haladási sebességét. Ez azért is kiemelten fontos, mert statisztikai adatok bizonyítják, hogy a balesetek mekkora hányada lett volna elkerülhető, ha a baleset résztvevői betartják a sebességkorlátozást.
Időnként az is előfordul, hogy egy-egy budapesti kerületben egyetlen hétvége alatt közel 400 gyorshajtót fog a rendőrség. Például amikor traffipaxos ellenőrzést tartottak a rendőrök az óbudai Szentendrei úton és a Bécsi úton. Egy ilyen hétvége során a bírságok összege elérheti akár a 12 millió forintot is. A rendőrség célja ugyanakkor soha nem a büntetés kiszabása, hanem a balesetek megelőzése.
Az egyik 2022-es sebességmérési akciót a III. kerületben tartották a rendőrök. A végeredménye már csak azért is meghökkentő, mert két helyszínen álltak ki traffipaxszal az egyenruhások, akik hat óra alatt összesen 153 gyorshajtóról készítettek felvételt akkor. A mérés végeredmény pedig az lett, hogy szinte 2 percenként 1 járművezető átlépte a sebességkorlátozást.
A rendőrség statisztikái szerint a balesetek mintegy 28 százaléka, azaz több mint negyede a gyorshajtók miatt következik be. Ezáltal a rendőrök célja nem a büntetés és a bírságok beszedése, hanem a gyorshajtások megelőzése, és ezzel a balesetek kockázatának csökkentése. A balesetek 68 százalékát személygépkocsi-vezetők, 7 százalékát tehergépkocsi-vezetők, 4 százalékát motorosok, 8 százalékát kerékpárosok és 4 százalékát gyalogosok okozták 2022-ben.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre