Rengeteg ember nem köti be magát a hátsó ülésen.
A rendőrség 2022-es felmérése szerint 5-ből 2 gyermek biztonsági öv nélkül, vagy nem megfelelően rögzítve utazik gépjárművekben a magyarországi közutakon. A statisztika szerint a hátsó ülésen utazó emberek közel fele nem szabályszerűen használja a biztonsági övet, vagy egyáltalán nem kapcsolja be magát. A DUE Médiaházózat Nagy Diák KRESZ-tesztje – amit bárki ingyenesen kitölthet – az öv használatára is felhívja a figyelmet, és a biztonságos közlekedéshez nyújt segítséget.
A Nagy Diák KRESZ-teszt alapvetően egy háromfordulós KRESZ-verseny, amit a DUE Médiahálózat indított immáron hetedik alkalommal, és ez idáig közel 100 ezren vettek rajta részt. A 2023-as játék egy ingyenes online teszttel startolt, amit bárki kitölthet a www.nagydiakkreszteszt.hu oldalon. A következő két fordulóban viszont már csak a legügyesebb 14 és 24 év közöttiek vehetnek részt. A szervezők két nyertest hirdetnek, egyikük térítésmentesen szerezhet autós jogosítványt, másikuk egy robogót kap.
Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság 2022-es országos adatai szerint a személygépjárművekben a járművezetők 88,5 százaléka, az anyósülésen utazók 87,3 százaléka, a hátsó utasok 57,1 százaléka használta helyesen a biztonsági övét. Az út menti megfigyelések alapján elmondható, hogy az arra kötelezett gyermekek mindössze 60,9 százaléka utazott gyermekbiztonsági rendszerben megfelelően rögzítve, további 25 százalék ilyen rendszerben ült, de láthatóan nem volt becsatolva, vagy kizárólag felnőtt biztonsági övvel volt rögzítve, a gyermekek 14 százaléka teljesen védtelenül utazott.
A rendőrségi tapasztalatokból kiderült, hogy az ország nyugati részén használják legtöbben helyesen a biztonsági övet, ennél kevesebben az ország közepén, keleten pedig a legkevesebben. Érdekes megfigyelés volt továbbá, hogy az övviselési hajlandóság, és a gyermekbiztonsági rendszerek alkalmazásának aránya is kedvezőbb volt a hétvégi időszakban a hétköznapokhoz képest.
Az elsőbbségi jog megsértése eredményezte a balesetek 26 százalékát, míg a kanyarodásra vonatkozó szabályok meg nem tartása 15 százalékában állt a balesetek hátterében. A halálos balesetek bekövetkezésének további okai az ittas vezetés, a vasúti átjárókban történő közlekedés szabályainak meg nem tartása, valamint a biztonsági öv szabályszerű viselésének elmulasztása volt.
A balesetek 68 százalékát személygépkocsi-vezetők, 7 százalékát tehergépkocsi-vezetők, 4 százalékát motorosok, 8 százalékát kerékpárosok és 4 százalékát gyalogosok okozták tavaly.
A Nagy Diák KRESZ-teszt többek közt azzal a céllal jött létre, hogy a kitöltők ingyenesen juthassanak hozzá közúti közlekedést tartalmazó információkhoz, szabályokhoz. A tesztet május 5-ig bárki kitöltheti. Idén először a játékosok a Nagy Diák Tesztek(C) applikáció segítségével is kipróbálhatják a tudásukat. A felhasználóbarát app ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google Playből. A döntő 2023. május 25-én az újpesti UP Rendezvénytérben lesz. A teszt az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság együttműködésével jött létre.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre