Szinte 50 méterenként vannak telefonfülkék Budapesten a Nagykörúton, de ezek nagy része működésképtelen. A Metropol utánajárt, hogy az emberek használják-e még egyáltalán a köztéri telefonok nyújtotta lehetőséget, ha pedig nem, akkor minek örülnének a helyükön.
Szinte eggyé vált Budapest látképével a rengeteg használaton kívüli, igénytelen, bűzt árasztó telefonfülke.... A körúton sétálva szinte minden utcasarkon egy, a szebb időkben még rózsaszín árnyalatban burkolózó, fehér kalapú telefonfülke emlékezteti rá az embereket, hogy voltak idők, amikor még nem volt okostelefon. Felmerül a kérdés, hogy most már, hogy szinte mindenkinek van mobil a zsebében, van-e egyáltalán szükség a telefonfülkékre.
Lapunk korábban utánajárt, és megtudta, hogy Magyarországon 2021. decemberében összesen 4850 telefonfülke volt, ennek kevesebb, mint negyede, 1069 pedig a fővárosban volt található. Ez már 2000 darabbal kevesebb, mint amennyi 2015-ben volt.
Most a Magyar Telekom arról tájékoztatta a Metropolt, hogy megint fogyott a távbeszélő-készülékek száma, a 2022. decemberi adatok szerint 4396 db-ot üzemeltetnek, ebből Budapesten 676 darab található. Ez azt jelenti, hogy jó 400-zal kevesebb fülke van, mint alig több mint egy éve, úgyhogy nem is lassan fogy a számuk...
„Sajnos a nyilvános telefonfülkék szennyezéséről, rongálásáról napi gyakorisággal kapjuk a bejelentéseket. A telefonfülkéket havonta ellenőrizzük, takarítjuk, illetve a lakossági bejelentésekre soron kívüli takarítást rendelünk meg, ilyen módon igyekszünk a telefonfülkéket rendben tartani, a szennyezéseket eltávolítani, a rongálásokat javítani annak érdekében, hogy a távbeszélőhelyeket ügyfeleink a jövőben is rendeltetésüknek megfelelően tudják használni” – számolt be lapunknak a Magyar Telekom. Hozzátették: „Sajnos a vandalizmus miatt – főleg a nagyvárosokban, kiemelten Budapest területén – sokszor nem elegendő a rendszeres takarítás és karbantartás. Frekventált területeken a vandálok napi gyakorisággal okoznak kárt.”
De vajon miért is van még mindig ennyi telefonfülke az utcákon? A válasz egyszerű: a Magyar Telekomnak kötelező ezeket a telefonfülkéket működtetnie.
„Jelenleg a Magyar Telekom a fennálló egyetemes kötelezettség miatt nem szerelhet le tömegesen telefonfülkéket. A Magyar Telekom szolgáltatási területén jelenleg is folyik az üzemelő nyilvános távbeszélő-állomások mennyiségének áttekintése, racionalizálása, melynek keretén belül várhatóan több – az egyetemes kötelezettségen túli – telefonkészülék és telefonfülke leszerelésére, illetve típuscseréjére kerül sor” – válaszolta kérdésünkre a telekommunikációs cég, akik hozzátették, hogy az új hírközlési szabályozás alapján felülvizsgálják a telefonállomásokat és a fülkéket, és ha kell, akkor döntenek az esetleges leszerelésükről.
A Nagykörúton kérdeztük meg a járókelőket, hogy mi a véleményük a telefonfülkék állapotáról, arról hogy ők szokták-e használni őket, és hogy ha eltűnnének, akkor mi kerüljön a helyükre. Kreatív ötletek hangoztak el, de volt, aki inkább csak annak örülne, ha eltűnnének, anélkül, hogy bármi a helyükre kerülne. Többen is elmesélték, hogy jó pár évtizeddel ezelőtt, még a tantuszos időkben használtak utoljára nyilvános telefont...
„Nem építi a városképet, szerintem le kell szerelni. Ha majd olyat szerelnek fel, mint amilyenek például Angliában vannak, akkor majd használjuk, és örülünk majd neki. Nekem ez csúnya, rossz látni, tiltakozik ellene testem-lelkem” – mondta lapunknak Mária, majd hozzátette: „10 éve biztos nem használtam telefonfülkét. Amikor én utoljára telefonfülkéből hívtam valakit, akkor még tantusz volt. Amikor még nem volt mobilom, akkor szerettem volna használni, de sajnos nem tudtam: nem működtek. Elmentem a lakhelyemhez közel fekvő harmadik telefonfülkéhez, és egyiket sem tudtam használni. Úgyhogy én telefonfülkét csak a filmekben szeretek látni.”
Ültessenek a helyére virágot, vagy fát esetleg, az hasznos lenne. Csak élő valami legyen itt.
„Már körülbelül 10 éve nem használtam telefonfülkét. Ha nem lennének így összefirkálva, vagy nem hiányoznának az ablakai, akkor elfogadhatóbbak lennének. Talán ha a dizánjuk más lenne, akkor nézhetőek lennének” – számolt be gondolatairól Ibolya a Metropolnak. – „Nem ártana több virágot helyezni a helyére, úgyis arra hajtunk, hogy minél több növény legyen a belvárosban. De szerintem lehetnének szobrok is, van jó pár művészünk akinek a szobra simán elférne itt a belvárosban” – mondta Ibolya.
Egy olyan férfivel is összefutottunk a körúton, aki éppen egy napja használt egy működő telefonfülkét.
„Tegnap használtam utoljára telefonfülkét. Otthon felejtettem a mobilomat, és egy fontos kérdésem volt a testvéremhez, így kénytelen voltam telefonfülkéből felhívni. A Thököly–Dózsa György út sarkán találtam pont egy működő telefont, mert általában kitépik őket, de nekem szerencsém volt. De ezt leszámítva tulajdonképpen nincsen már rájuk szükség, főleg így, ahogy kinéznek: szinte mindegyik meg van rongálva, be van törve. Én még emlékszem, amikor tantusszal kellett telefonálni, jó is volt, otthon még van is emlékbe egy tantuszunk” – mondta el lapunknak Bálint.
Nem kell semmi a helyére, inkább legyen hely a járdán
– mondta Bálint.
Az első telefonfülkét 1928. december 13-án helyezték üzembe a budapesti Váci út elején, a Nyugati pályaudvarral szemben. Ezután sorra telepítették a telefonfülkéket. Az első fülkét az Ibusz és a Magyar Vasúti Forgalmi Rt. közös cége, a Magyar Telefonautomata Rt., a Matart működtette. A temetőkben felállított fülkék színét előírták, annak sötét színűnek kellett lennie.
Míg a 90-es évek végén, a kétezres évek elején havonta fejenként átlagosan több mint tíz órát telefonáltak az emberek egy nyilvános készülékről, addig ez a szám most már lecsökkent kevesebb mint havi fél órára. A Telekom beszámolója szerint azonban havonta egy segélyhívás még mindig indul a nyilvános telefonfülkékből az ingyenes segélyhívó számra.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre