Körbenéztünk, milyen állapotban vannak a főbb budapesti felüljárók. A helyzet finoman szólva is siralmas.
A tervek szerint február 20-án kezdődött a népligeti felüljáró műszaki vizsgálata, amitől mindenki káoszt vár, hiszen a városközpont felé csak egy sávot hagynának meg a műszaki vizsgálatok miatt. A Metropol megnézte a főbb fővárosi felüljárók állapotát, amik kivétel nélkül a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában vannak. A helyzet nem túl bíztató, és akkor még nagyon finoman fogalmaztunk.
Régóta szólnak arról a hírek, hogy a Népligetnél, az Üllői út és a Könyves Kálmán körút kereszteződésében lévő felüljáró életveszélyes, elhasználódott, így most megvizsgálja a Budapest Közút, hogy el kell-e bontani a hidat. A műszaki felmérés során megnézik, hogy a felüljáró milyen mértékben terhelhető, az esetleges felújítása során milyen beavatkozásokat kell elvégezni, és ezek elvégezhetők-e a jövőbeni fennmaradása érdekében. A 45 évvel ezelőtt átadott felüljáró megszolgálta a korát, ezért az extrém terhelés és a balesetveszély csökkentése érdekében 2022 nyarán 12 tonnás súlykorlátozást vezettek be, emiatt a BKK-járatoknak a Népligeten át kell kerülniük kifelé és befelé egyaránt, ez pedig jelentős menetidő-növekedést okozott a buszoknál.
Szemre a népligetinél is rosszabb állapotban van a BAH-csomópontban lévő felüljáró, amely a Budaörsi és a Hegyalja utat kapcsolja össze. Ugyan az oszlopokat néhány éve vidám festmények díszítik, egy argentin és egy angol művész munkái jóvoltából, a híd szerkezete borzasztó mértékben leromlott az elmúlt években. A pillérek nemcsak omladoznak, hanem szó szerint rohadnak, és maga a felüljáró szerkezete is rettentő csúnyán néz ki alulnézetben. Ez elsősorban a Karácsony Gergely vezette főváros hanyagságának, másrészt az extrém terhelésnek köszönhető, hiszen ez az egyik olyan csomópont, amely átvezeti a pesti belváros felől érkező forgalmat a Balaton felé.
A Flórián téri felüljáró szintén brutális forgalmat bonyolít le, hiszen ez köti össze a Róbert Károly körutat és a 11-es főutat, tehát fontos Pest–Buda összeköttetésről beszélhetünk. Ennek a hídnak a felújítását a Tarlós István vezette főváros már megtervezte, ám a tervekből egyelőre semmi sem lett. Azóta a felüljáró állaga elképesztő mértékben romlik,
2022 őszén már gyerekfej méretű betondarabok hullottak az aluljáró bejáratánál.
Az életveszély felszámolása csak ideiglenes lett, teljes felújítás azóta sem történt.
A Hungária körúti felüljáró-rendszer is borzasztó, elhanyagolt állapotban van. A kereken 40 éves műtárgyak a Hungária körutat és a Városligetet kapcsolják össze az M3-as autópálya bevezető szakaszával. Nem túlzás azt állítani, hogy ezeken a felüljárókon bonyolódik a fővárosi forgalom legnagyobb része. Aki naponta közlekedik rajta, az tudja, hogy az útburkolat is csapnivaló állapotban van, ám a hidak szerkezete már-már életveszélyes. 2022 decemberében a Mexikói útnál néhány parkolóhelyet lezártak omlásveszély miatt, de ez a javítás csupán tüneti kezelésnek bizonyult. A legkritikusabb helyzet épp az 1-es villamos fölött van.
Bizonyára sem a villamosvezetők, sem a járathoz közlekedő utasok nem örülnének, ha egyszer csak rájuk omlana egy nagyobb betondarab. Felújításnak, javításnak pedig se híre, se hamva a Karácsony-féle városvezetésnél...
A Nyugati téri felüljáró talán egy fokkal jobb állapotú, mint az előbb felsorolt társai. Az 1981 novemberében átadott felüljárót úgy volt, hogy elbontják, ám egyelőre a helyén marad az építmény. Így azonban ennek a karbantartására is szánnia kellene valamennyit a fővárosnak, csak úgy, mint a Váci úti felüljáróra, azért, hogy az esetleges omlásveszély ne váljon valósággá.
Tekintse meg galériánkat a felüljárók állapotáról:
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre