A biciklis szervezeteknek nem az autósokat kellene kitiltatniuk a Lánchídról, hanem például azért kellene összefogni, hogy a gyalogosjárdák egyikét ők használhassák az Erzsébet hídon – mondta a Metropolnak dr. Kovács Kázmér ügyvéd. A Magyar Autóklub Jogi Bizottságának elnöke arra reagált, hogy a Magyar Kerékpárosklub petíciót indított azért, hogy a Lánchídon a jelenlegi forgalmi rend maradjon.
Közlekedéssel és környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek támogatásával kezdeményezett aláírásgyűjtést a Magyar Kerékpárklub azért, hogy a Lánchídon jelenleg kialakított forgalmi rend (kizárólag buszok, taxik, motorosok és kerékpárosok vehetik igénybe) a tesztidőszakot követően is így maradjon.
Dr. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub Jogi Bizottságának elnöke szerint az ötlet bevezetésével Budapest közlekedése nemhogy javulna, hanem összességében romlana.
Magával a kerékpározás támogatásával minden józan ember egyetért, de reális körülményeket kell ennek biztosítani. A Lánchídon az autósok eltiltása úgy kedvezne a bicikliseknek, hogy a város közlekedését közben még rosszabbá teszi. Abban az esetben, ha a hidat lezárják, több torlódás lesz a gépkocsik tekintetében az elkerülő útvonalakon. Tehát összességében a város közlekedése nem javulni fog, sőt. Abban kellene inkább a kerékpárosoknak is gondolkodniuk, hogy például az Erzsébet hídnak az egyik gyalogjárdáját szabadítsák föl a számukra. Tehát egy kicsit jobb áttekintéssel kellene az egész város közlekedésének szempontjait szem előtt tartani
– mondta el a Metropolnak a szakember, aki szerint Budapesten számtalan értelmetlen intézkedés van érvényben. Ilyen döntés volt például sok helyszínen bevezetni a kerékpárforgalmat abban a formában, amiben a Városháza tette.
A Nagykörúton évek óta változatlanok a dugók, mert egy felelőtlen intézkedéssel a biciklisávok javára lekorlátozták a város ütőerének tekinthető utat a felére. A téli hónapokban gyakorlatilag az ételfutároknak biztosítottak előnyöket ezzel, hiszen más nem használja a kerékpársávokat, míg a gépkocsik torlódnak a megmaradt egy sávon.
„Ebben az esetben is az lenne élhető megoldás, ha például nyáron, hétvégenként kedveznének a kerékpárosoknak. De az, hogy télen, illetve egész évben, időjárástól függetlenül egy generáltiltást bevezettek, az nem jó. Ennek a hibáit mi sem bizonyítja jobban, minthogy egy idő után vissza is kellett lépjenek, legalábbis szakaszosan visszaadták az autósoknak a sávokat. Ugyanakkor a Bajcsy-Zsilinszky úton a járdán van kerékpársáv, mégis az úttesten közlekednek a biciklisek” – mondta Kovács Kázmér, aki hozzátette: „a Lánchídon például 30 km/h-val lehet áthaladni. Fogalmam sincs, ezt miért csinálták. Mert ha dugó van, akkor úgysem lehet többel haladni, éjszaka pedig, amikor nincs forgalom, akkor miért tilos mondjuk 40 vagy akár 50 km/h-val átmenni rajta?”
A Magyar Kerékpárosklub közleményében hangsúlyozza: „Fontosnak tartjuk a városi személygépjármű-forgalom biztosítását, de ezen rég túlestünk, így ma már fontosabb a közlekedési volumen 60%-át a rendelkezésre álló terület mindössze 10%-án lebonyolító közösségi közlekedés forgalmi terheléstől való zavartalanságának és a város kerékpáros főhálózatának kialakítása” – írja a kezdeményező szervezet, amely szerint „tűzoltásra és pragmatizmusra van szükség, nincs idő ezermilliárdos, részben valóban fontos fejlesztésekre várni, mert a probléma sem vár addig”.
Mint ahogyan a Metropol megírta, Karácsony Gergely is elmélázott a kérdésen. A főpolgármester 3 éve tervszerűen igyekszik kiszorítani az autósokat a belvárosi utakról, mert helyette biciklisparadicsomot álmodott a főváros hatalmas épületei közé. Az láthatóan nem zavarja, hogy a várostervezési szakemberek szerint Budapest adottságai ezt nem teszik lehetővé. A főpolgármester májusban jelentette ki, hogy „szólnak mellette érvek”, hogy a felújított Lánchídról tiltsák ki a személyautókat. A felháborodás hatalmas volt, mivel ennek kapcsán egyáltalán nem konzultált a szakmai szervezetekkel, és nem végeztetett reprezentatív közvélemény-kutatást (csakúgy, mint közvetlenül előtte a pesti alsó-rakpart kapcsán). A gépkocsik száműzését májusban azzal indokolta, hogy „a Lánchíd forgalma minimális a többi hídhoz képest”. Pedig nem kerülhette el a figyelmét, hogy a rosszul időzített hídlezárással az elviselhetetlenségig fokozta a – egyébként általa előidézett – fővárosi gigadugókat. Érdekesség egyébként, hogy a főpolgármester most nem biciklivel, hanem tömegközlekedéssel utazott át a Lánchíd részleges átadásán a hídon. A Metropol szúrta ki, hogy a lelkesedése kamu, illetve átmeneti volt, miután hamar átült a fűtött autójába, és úgy hajtatott el a helyszínről...
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre