RETRO RÁDIÓ

Autó kontra bicikli: Értelmetlen döntések Budapesten, a Lánchíddal megfojtják a város többi részét





A biciklis szervezeteknek nem az autósokat kellene kitiltatniuk a Lánchídról, hanem például azért kellene összefogni, hogy a gyalogosjárdák egyikét ők használhassák az Erzsébet hídon – mondta a Metropolnak dr. Kovács Kázmér ügyvéd. A Magyar Autóklub Jogi Bizottságának elnöke arra reagált, hogy a Magyar Kerékpárosklub petíciót indított azért, hogy a Lánchídon a jelenlegi forgalmi rend maradjon.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2023.01.05.
Lánchíd Kovács Kázmér Autóklub petíció közlekedés

Közlekedéssel és környezetvédelemmel foglalkozó szervezetek támogatásával kezdeményezett aláírásgyűjtést a Magyar Kerékpárklub azért, hogy a Lánchídon jelenleg kialakított forgalmi rend (kizárólag buszok, taxik, motorosok és kerékpárosok vehetik igénybe) a tesztidőszakot követően is így maradjon.  

A Lánchíd végleges forgalmi rendjéről 2023 nyarán fognak dönteni Fotó: Metropol

Dr. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub Jogi Bizottságának elnöke szerint az ötlet bevezetésével Budapest közlekedése nemhogy javulna, hanem összességében romlana. 

Magával a kerékpározás támogatásával minden józan ember egyetért, de reális körülményeket kell ennek biztosítani. A Lánchídon az autósok eltiltása úgy kedvezne a bicikliseknek, hogy a város közlekedését közben még rosszabbá teszi. Abban az esetben, ha a hidat lezárják, több torlódás lesz a gépkocsik tekintetében az elkerülő útvonalakon. Tehát összességében a város közlekedése nem javulni fog, sőt. Abban kellene inkább a kerékpárosoknak is gondolkodniuk, hogy például az Erzsébet hídnak az egyik gyalogjárdáját szabadítsák föl a számukra. Tehát egy kicsit jobb áttekintéssel kellene az egész város közlekedésének szempontjait szem előtt tartani

– mondta el a Metropolnak a szakember, aki szerint Budapesten számtalan értelmetlen intézkedés van érvényben. Ilyen döntés volt például sok helyszínen bevezetni a kerékpárforgalmat abban a formában, amiben a Városháza tette.

Az Autóklub vezetője szerint több más olyan megoldás létezik, amelyik jobb alternatíva a petícióban szereplőnél Fotó: Kovács Kázmér

A Nagykörúton évek óta változatlanok a dugók, mert egy felelőtlen intézkedéssel a biciklisávok javára lekorlátozták a város ütőerének tekinthető utat a felére. A téli hónapokban gyakorlatilag az ételfutároknak biztosítottak előnyöket ezzel, hiszen más nem használja a kerékpársávokat, míg a gépkocsik torlódnak a megmaradt egy sávon.

„Ebben az esetben is az lenne élhető megoldás, ha például nyáron, hétvégenként kedveznének a kerékpárosoknak. De az, hogy télen, illetve egész évben, időjárástól függetlenül egy generáltiltást bevezettek, az nem jó. Ennek a hibáit mi sem bizonyítja jobban, minthogy egy idő után vissza is kellett lépjenek, legalábbis szakaszosan visszaadták az autósoknak a sávokat. Ugyanakkor a Bajcsy-Zsilinszky úton a járdán van kerékpársáv, mégis az úttesten közlekednek a biciklisek” – mondta Kovács Kázmér, aki hozzátette: „a Lánchídon például 30 km/h-val lehet áthaladni. Fogalmam sincs, ezt miért csinálták. Mert ha dugó van, akkor úgysem lehet többel haladni, éjszaka pedig, amikor nincs forgalom, akkor miért tilos mondjuk 40 vagy akár 50 km/h-val átmenni rajta?” 

Teljes a káosz, állandóak az életveszélyes helyzetek a Nagykörúton Fotó: Metropol

Régi probléma a budapesti közlekedés, de a helyzet most válságos, elértünk a falig

A Magyar Kerékpárosklub közleményében hangsúlyozza: „Fontosnak tartjuk a városi személygépjármű-forgalom biztosítását, de ezen rég túlestünk, így ma már fontosabb a közlekedési volumen 60%-át a rendelkezésre álló terület mindössze 10%-án lebonyolító közösségi közlekedés forgalmi terheléstől való zavartalanságának és a város kerékpáros főhálózatának kialakítása” – írja a kezdeményező szervezet, amely szerint „tűzoltásra és pragmatizmusra van szükség, nincs idő ezermilliárdos, részben valóban fontos fejlesztésekre várni, mert a probléma sem vár addig”

Karácsony évek óta igyekszik kiszorítani az autósokat  Fotó: Havran Zoltán / Magyar Nemzet

„Szólnak érvek” az autósok kitiltása mellett

Mint ahogyan a Metropol megírta, Karácsony Gergely is elmélázott a kérdésen. A főpolgármester 3 éve tervszerűen igyekszik kiszorítani az autósokat a belvárosi utakról, mert helyette biciklisparadicsomot álmodott a főváros hatalmas épületei közé. Az láthatóan nem zavarja, hogy a várostervezési szakemberek szerint Budapest adottságai ezt nem teszik lehetővé. A főpolgármester májusban jelentette ki, hogy „szólnak mellette érvek”, hogy a felújított Lánchídról tiltsák ki a személyautókat. A felháborodás hatalmas volt, mivel ennek kapcsán egyáltalán nem konzultált a szakmai szervezetekkel, és nem végeztetett reprezentatív közvélemény-kutatást (csakúgy, mint közvetlenül előtte a pesti alsó-rakpart kapcsán). A gépkocsik száműzését májusban azzal indokolta, hogy „a Lánchíd forgalma minimális a többi hídhoz képest”. Pedig nem kerülhette el a figyelmét, hogy a rosszul időzített hídlezárással az elviselhetetlenségig fokozta a – egyébként általa előidézett – fővárosi gigadugókat. Érdekesség egyébként, hogy a főpolgármester most nem biciklivel, hanem tömegközlekedéssel utazott át a Lánchíd részleges átadásán a hídon. A Metropol szúrta ki, hogy a lelkesedése kamu, illetve átmeneti volt, miután hamar átült a fűtött autójába, és úgy hajtatott el a helyszínről... 





 

 

 





Ezeket olvastad már?
„Nem hiszem el, hogy ez újra megtörténik” – kifakadt a lány, apja után a bátyját is halálra gázolták

„Nem hiszem el, hogy ez újra megtörténik” – kifakadt a lány, apja után a bátyját is halálra gázolták

Megérkezett az első fotó a nagypénteki budapesti robbanás helyszínéről

Megérkezett az első fotó a nagypénteki budapesti robbanás helyszínéről

Szemet vonzó ismertetőjel: őt keresik a magyar rendőrök

Szemet vonzó ismertetőjel: őt keresik a magyar rendőrök

Reggel került fel a körözési listára, hatkor már csattant is a kezén a bilincs

Reggel került fel a körözési listára, hatkor már csattant is a kezén a bilincs

Top hírek





Ezek is érdekelhetik



Hírlevél-feliratkozás