Drágábbak lehetnek a repülőjegyek, mivel a XVIII. kerületi önkormányzat légiutasadót tervez bevezetni január 1-től. De vajon jogszerű-e egy ilyen helyi adó?
A XVIII. kerületi önkormányzat január 1-jétől új adónemet vezetne be: légiutasadóval terhelné a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről induló magánszemélyeket utazásonként 1000 forinttal. Az adó alól mentesülnének a 18 év alattiak és a XVIII. kerületi lakosok - írja a Világgazdaság.
A döntést a kerületvezetés főként az inflációval és az energiaárak emelkedésével indokolja, de azt is felhozza érvként, hogy a kerület egyes részein a lakosság ki van téve a légiközlekedés okozta zaj- és környezetszennyezésnek (ez egyébként eddig is így volt).
A rendalkotással kapcsolatos vita során Kőrös Péter alpolgármester azt állította, a Pénzügyminisztériumban történt szakértői egyeztetés az ügyben, és nem találtak kivetnivalót – ezt a tárca nem erősítette meg a Világgazdaság megkeresésére. Kőrös emellett azt is mondta, hogy a kettős adóztatás nem valósul meg, mert az extraprofitadó alanya a légitársaság, a légiutasadó esetében pedig a magánszemély. Az adót az első verzió szerint a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezetnek kellene beszednie. A képviselő-testület ülésén ezt azzal indokolták, hogy az idegenforgalmi adót is a szállodának fizeti be a vendég. A tervezet ugyanakkor bevonja az adó beszedésébe a légifuvarozó társaságokat, mert „ők találkoznak először az utasokkal”.
Pálffy Miklós, a Niveus Consulting Group együttműködő partnere a VG-nek rávilágított, bizonyos kivételekkel az önkormányzat települési adót bármely adótárgyra megállapíthat, feltéve, hogy arra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya.
„Nyilván mindenkinek beugorhat a légitársaságok extraprofitadója. Kérdés, hogy az intézkedés szabályozott közteher-e? Véleményem szerint nem, mivel ezt rendeletben szabályozták” – mondta a szakértő, hozzátéve, hogy nem állapíthatna meg rendeletben kötelezettséget a földi kiszolgálást végző gazdasági szervezet adóbeszedésére vonatkozóan.
A szakember szerint bizonyos kivételekkel az önkormányzat települési adót bármely adótárgyra megállapíthat, feltéve, hogy arra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya. Hozzátette: jogszerű lehet-e az önkormányzat által kijelölt kivételi kör. Csakhogy a szektorra rálátó forrásunk azt mondta a Világgazdaságnak, teljesen életszerűtlen, hogy utasonként ellenőrizzék, rendelkezik-e XVIII. kerületi lakcímmel, hiszen lakcímkártyát a repülőjegy vásárlása során és az utazás előtt sem kérnek soha…
Még Tarlós István regnálása alatt döntöttek arról, hogy éjfél és reggel öt óra között, a mélyalvási időszakban szinte teljesen megszüntetik a repülőgép-forgalmat Budapest felett. Az akkori intézkedések részeként 1000 eurós zajterhelési díjat is bevezettek a légitársaságoknak. A kiszabott bírságok összegét a Budapest Airport abba az alapba rakja, amelyből a környező házak zajszigetelését pályázat útján végzik. Ugyancsak a zajterhelés visszaszorítása miatt döntött úgy a Tarlós-féle városvezetés, hogy kitiltja Budapestről a Red Bull Air Race versenyeket.
Annak ellenére, hogy 2019 őszétől megszüntették az éjszakai repüléseket Budapest felett, még mindig jelentős zajtól szenvednek a főváros lakosai. A Közösség a Csendesebb Dél-budapesti Légtérért Facebook-csoport képviselőj,e Miskei Gábor lapunk kérdésére elmondta, az elmúlt 4-5 évben számos lakossági megkeresés és panasz ment a Hungarocontrolhoz és a légügyi hatósághoz. Ennek ellenére egyetlen érdemi választ sem kaptak a benyújtók. Ezért a csoport képviselői tárgyalásokat kezdtek a csepeli és a budafoki önkormányzattal, hogy megoldást találjanak a zajterhelés csökkentésére.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre