Életveszélyes manőverek és szabálytalankodó E-rolleresek - Fotók!

Bukósisak nélküli rolleresek, ketten egy eszközön, vagy éppen járdán és a zebrán is hajtó külföldi turisták. A fővárosban már tarthatatlan a rollerhelyzet, lépéseket kell tenni a szabályozására.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2022.05.30.
kiakasztó közlekedés

2019-ben Pintér Sándor belügyminiszter bejelentette, hogy amíg nem készül el egy jogszabály az elektromos rollerekre vonatkozólag, addig segédmotor-kerékpárként kell kezelniük a jog szerint az e-rollereket. Amennyiben ilyen járműként tekintünk az e-rollerekre, akkor sem a járdán, sem a zebrán nem szabadna közlekedni velük, ráadásul az utazóknak bukósisakot kellene hordaniuk az eszközön és rendelkezniük kellene jogosítvánnyal. A jelenleg érvényben lévő KRESZ szabályozás szerint, az e-rollerek joghézagba tartoznak, ugyanis nincs még konkrét szabályozás a használatukra.

Sisak nélkül a járdán a gyalogosok között hajt ez a rolleres férfi, magát semmitől sem zavartatva Fotó: Metropol/MK

Akár 100 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak e-rollerezőkre

A LIME elektromos roller bérlő applikáció megkérdezi az alkalmazás elindítása előtt, hogy elmúlt-e 18 éves a használója, és van-e jogosítványa. Ezek után, hogyha valakit ittasan, vagy jogosítvány nélkül állítanak meg rendőrök az e-rolleren, jogosan büntetik meg segédmotoros-kerékpárokra vonatkozó szabályok miatt, és nem védekezhet azzal sem az eszközhasználó, hogy nem tudta, hogy kell jogosítvány a járgányhoz.

A Metropol tavaly beszámolt róla, hogy egy férfit a rendőrök 100 ezer forintos bírsággal sújtottak, ugyanis szabálytalanul használt egy e-rollert. A férfit a Deák téren kapták el, megszondáztatták, a vizsgálat pedig pozitív volt. Miután a jogosítványát is kérték, amivel nem rendelkezett a férfi, 100 ezer forintos csekket kapott, amit 30 napon belül kellett kifizetnie.

Egy összehasonlítás, itt a körút biciklisávjában halad egy e-rolleres futár, természetesen sisak nélkül, miközben „valódi” segédmotoros kerékpáros kollégája ugyanott hajt, de rá szigorú szabályok vonatkoznak, és bukósisakot is hordania kell Fotó: Metropol/MK

Elsőként a rollerparkolók kérdésével foglalkoztak Budapesten

Idén májusban jelentette be a Fővárosi Önkormányzat, hogy az elharapódzódó rollerhelyzet, a széthagyott és eldobált e-rollerek miatt mikromobilitási pontokat hoznak létre, több száz helyen a belvárosban, hogy ezeken tárolják az eszközöket. Aki nem ilyen rollerparkolóban helyezi el a járgányát, az többezres bírságra számíthat majd. A rollerparkolók létrehozása után pedig a főváros és a BKK az érintett kerületekkel együttműködve KRESZ-módosítást nyújt be, hogy tisztázva legyenek a roller használók jogai és kötelességei. Így a KRESZ következő módosítása során rögzíthetik, hogy jogosítványhoz legyen-e kötve az e-rollerek használata.

Sok rolleres úgy döntött, hogy ő nem fogja magát a biciklisávban bármilyen veszélynek is kitenni, inkább a zebrán áthaladó, és a járdán sétáló gyalogosokat veszélyezteti ő a járgányával Fotó: Metropol/MK
Fotó: Metropol/MK

Halálos balesetet is történt már e-rolleren

2020-ban történt tragédiáról a Metropol is beszámolt, amikor egy 20 éves férfit halára gázolt egy busz a XI. kerületben, a fiatal egy közösségi használatú e-rollerrel közlekedett. A 20 éves távol-keleti férfi életét vesztette a helyszínen. A turistabusz és az elektromos rollerrel közlekedő férfi is párhuzamosan haladt egymással a Fehérvári úton a belváros felé. Az ütközés akkor történt, amikor a busz jobbra kanyarodott a Hauszmann Alajos utcába, az egyenesen haladó rolleres pedig nem tudott megállni, és a jármű alá csúszott.

Az V. kerületben szigorú szabályok léptek életbe

Hétfőn együttműködési megállapodást kötött Budapest belvárosi kerülete a két legnagyobb rollermegosztóval is. A Belváros-Lipótváros Önkormányzatának közleménye szerint az alábbi szabályok lesznek érvényesek a kerületben az elektromos rollerek használatára.

  • 18 év alattiak nem használhatják a Lime és a BIRD e-rollerjeit.
  • Azokkal tilos a járdán haladni.
  • Sebességük a Behajtani tilos! zónáknál (gyalogoszóna, sétálóutca) fokozatosan csökken, majd az eszköz leáll és az utazás csak az adott zóna elhagyása után válik újra lehetővé.
  • A Metropol fotósorozatban megmutatja meg, mennyire lazán kezelik az e-rolleresek a fővárosi közlekedési etikettet

     

    A legveszélyesebb taktika az e-rolleresek világában, amikor szerelmespárok a járművükön imitálnak Titanic jelenetet. A nő elől áll kapaszkodás nélkül, telefonnal a kezében, a férfi pedig mögötte átkarolva őt...és így utaznak kilométereken keresztül a fő utak szélén, miközben autók cikáznak el mellettük Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol
    Elektromos roller használók Budapest Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol
    A Deák tér egy igazi e-roller veszélyzóna, itt ha a kocsiknak van zöld, akkor az úton haladnak, ha a zebrán van zöld, azon folytatják útjukat a főként külföldi eszközhasználók. De nem ritka az sem, hogy valaki lógó fülhallgatóval zenét hallgatva rója a Károly körúton a kilométereket, így legalább kevésbé hallja, hogy ha egy-egy autós rádudál Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol
    Károly körút Fotó: Máté Krisztián (MK) Metropol

     









    Top hírek





    Hírlevél-feliratkozás