Együttműködési megállapodást kötött az V. kerület a Bird rollermegosztóval azért, hogy a városrészben rendezzék a szolgáltató elektromos eszközeinek használatát – közölte Belváros-Lipótváros Önkormányzata csütörtökön.
A kerület közleménye szerint a megállapodás lehetővé teszi az alternatív és környezetkímélő közlekedési mód használatát, a rendezett városképet biztosító eszköztárolást és a szolgáltató szabályos működését a belvárosban.
A kerületi szabályozás szerint 18 év alattiak nem használhatják a Bird e-rollerjeit, azokkal tilos a járdán haladni, valamint a sebességük a Behajtani tilos! zónáknál (gyalogos zóna, sétálóutca) fokozatosan csökken, majd az eszköz leáll és az utazás csak az adott zóna elhagyása után válik újra lehetővé.
Az e-rollereket menet közben is leolvasható méretű, három oldalról látható azonosítószámmal látják el, azokra felelősségbiztosítást köt a szolgáltató, továbbá az eszközöket csak a kijelölt területeken lehet felvenni, illetve letenni – olvasható a közleményben.
Közölték azt is, hogy egyórás türelmi idő áll rendelkezésre a tiltott helyen lerakott eszköz elszállítására, azt követően e-rollerenként 50 ezer forint kötbér terheli a szolgáltatót.
„Belváros Önkormányzata 2018 óta dolgozik azon, hogy mindenki számára ideális és biztonságos megállapodás szülessen arról, hogyan használhatók a Belvárosban az elektromos közlekedési eszközök. Az elsődleges cél mindig is az volt, hogy a gyalogosok biztonsága ne kerüljön veszélybe. Ezért is volt olyan fontos, hogy megállapodjunk az eszközök üzemeltetőjével a keretekről” – mondta el Szentgyörgyvölgyi Péter Belváros polgármestere.
Az új mobilitási eszközök magasabb szintű jogszabályi besorolása, valamint a közlekedésben történő részvételük, a közlekedést követő parkolásuk/tárolásuk szabályozása egyelőre még nem történt meg, ugyanakkor használatukra jelentős igény mutatkozik, és így részvételük a közlekedésben elkerülhetetlen, az önkormányzat szükségesnek tartja a szolgáltatóval való együttműködést, ezáltal a gyalogosok és rollerezők békés együttélési feltételeinek megteremtését.
A Belváros Önkormányzata által megtett intézkedések sikerét mutatja az is, hogy a napokban bejelentett elektromos eszközöket érintő fővárosi szabályozás és gyakorlat kialakítása nagymértékben az V. kerületi feltételrendszeren alapul. Belváros Önkormányzatának sok javaslatát átvették többéves késedelemmel, hiszen annak ellenére, hogy az V. kerületben már évek óta szankcionálva van a tiltott helyen való parkolás, a főváros még csak idén nyáron, június 1-től vezeti be a szankciókat és jóval kisebb mértékben (5000 Ft/eszköz), mindezek mellett a Főváros nem tartja be a saját tervezési útmutatóját a mikromobilitási pontok esetében. Tekintet nélkül arra, hogy világörökségi helyszínen vagy egyéb helyszínen alakítja ki a főváros a fővárosi területeken a mikromobilitási pontokat, mindenhol egységesen zöld színnel festik fel a pontok kerületét. Tette ezt a főváros annak ellenére, hogy a teljes V. kerület világörökségi szempontból kiemelt terület és erre vonatkozóan a főváros által készített útmutató is más módon rendelkezik: ilyen területeken városarculati szempontból kizárólag fehér felfestést lehet alkalmazni, zöldet nem. A fővárosi területeken már kialakított mikromobilitási pontok mielőbbi javítását (azaz az útmutató szerinti kialakítását) kérte az V. kerület a fővárostól, remélve, hogy sikerül mielőbb korrigálni a nemtörődömséget. A költségvetési kereteinek szűkösségére rendszeresen hivatkozó főváros így kétszer, tehát dupla anyagi ráfordítással végzi el azt a munkát, amit egy kis figyelemmel egyszer is elegendő lett volna.
Emellett a mikromobiltási pontok kialakításának ügyét a Főváros Önkormányzata a politikai kettős mérce mintapéldájává tette. A főváros elutasította az V. kerület polgármesterének javaslatát a kizárólagos lakossági gépjármű-parkolóhelyek kialakítására. Utólagos feltételként azt jelölték meg, hogy ki kell alakítani mikromobilitási pontokat. Miközben a Belvárosban 2000 kerékpár számára kialakított mikromobilitási pont érhető el kerületszerte, melyek megfelelnek a világörökségi helyszín szabályozásainak, azt a főváros vezetése nem fogadja el és csak azon ellenzéki vezetésű kerületek számára (VI., VII.) adtak ki engedélyt kizárólagos lakossági parkolóhelyek létesítésére, akiket egy közös pilotprojektbe bevontak. A kizárólagos lakossági parkolóhelyek engedélyezése érdekében a Belváros Önkormányzata is mikromobilitási pontok ütemezett kialakításába kezdett, amelynek első üteme a napokban készült el. Az V. kerület úgy kívánja kialakítani ezeket a pontokat, hogy főként MOL Bubi-állomások mellé, illetve már meglévő közterületi kerékpártámaszok mellé kerüljenek, és semmiképp sem a parkolósávba, mivel az önkormányzat nem szeretne elvenni újabb területet sem a gépjárművektől, sem a gyalogosoktól a békés egymás mellett élés jegyében. Tapasztalataik szerint ezzel ellentétben a főváros nincs tekintettel a közlekedés résztvevőinek békés egymás mellett élésére, hanem egymás rovására alakítanák ki a mikromobiltási pontokat.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre