A koronavírus radikális változást hozott a munkavégzésben, ugyanis a hirtelen változás sokakat megviselt lelkileg is. Senki nem számított a pandemia első hullámában bekövetkezett világszintű karanténra, gyárleállásokra.

Egy tanulmány, amelyet az Oracle és a Workplace Intelligence készített pedig kimutatta, hogy a járvány növeli a dolgozóknál a stresszt és a szorongást, és a nehéz pillanatokban nem az emberek, hanem a robotok társaságát részesítik előnyben. Az AI@Work 2020 nevű felmérésben több mint 12 ezer embert kérdeztek meg a 22-74 év közötti dolgozók közül, akik 4 kontinens 11 különböző országában élnek – írta a Techrepublic.

A megkérdezettek – menedzsereket is beleértve – 78%-a állította, hogy a járvány nem csupán fizikai hanem mentális nyomokat is hagyott bennük: stresszt, szorongást, érzelmi kimerültséget. Mint kiderült, nehezen tudták összhangba hozni a szakmai és a családi életüket, és rosszul érintette őket a szocializálódás hiánya is.

Fotó: pixabay

Felettesükkel szembeni bizalomvesztés

A megkérdezettek 42%-a érezte, felettesei túlzott nyomást gyakorolnak annak érdekében, hogy a vállalat céljai teljesüljenek. További 41% érezte azt, hogy a szokásosnál nehezebb feladatokat kapott. A megkérdezettek 76%-a pedig úgy vélte, hogy a cégeknek jobban kellene törődniük a munkatársak lelki világával, mentális közérzetével.

Home office-stressz

A rosszul megszervezett otthon végzett munka hatással volt a magánéletre is, nőtt az otthon átélt stressz szintje az emberekben. Ezt a megkérdezettek 85%-a állította, minek következtében 40%-nak álmatlanságot, 35%-nak rossz fizikai állapotot, 30%-nak rossz családi légkört eredményezett.

Fotó: pixabay

A robot sosem pihen

A megkérdezettek több mint fele, 60% azt állította, hogy az átélt stresszéről szívesebben beszélgetne egy robottal, mint egy vezetővel vagy egy terapeutával. Ennek oka pedig igen egyszerű és gyakorlatias, ezek a masinák ugyanis a nap 24 órájában a rendelkezésükre állnának. Például ha hajnali 2 órakor szeretnének választ kapni arra, hogy miként segítsenek alvászavarukon, könnyebb hozzájuk fordulni, mint felverni legszebb álmából egy pszichiátert – aki tegyük hozzá, nyilvánvalóan nem is veszi fel ekkor a telefont.

Kevesen választják az ember

A megkérdezettek mindössze 18%-a nyilatkozott úgy, hogy inkább hús-vér emberhez fordul mentális egészsége ügyében. A válaszolók 34%-a teljesen biztos abban, hogy a robotok mentesek az előítéletektől, 30% szerint bármilyen problémát meg lehet velük osztani, 29% pedig úgy véli, hogy gyors válaszokra képesek egészségügyi kérdésekben.

A munkában hasznos volt a robot, hátha máshol is…

A válaszadók 75% azt mondta, kapott már szakmai támogatást mesterséges intelligenciától és mivel jó hatása volt a munkájára, jókedve, aktivitása is megnőtt. A robotokat sokan azért is kedvelik, mert, mert lerövidítik a munkahetüket és több idejük marad a pihenésre.

Ahol támogatják az otthoni munkavégzést, mindenki elégedettebb

A kutatás arra is rávilágított, hogy néhány vállalat úgy próbál javítani az alkalmazottak helyzetén, hogy ösztönzi őket fizetett szabadság kivételére, miközben segítenek az otthoni munkakörülmények kialakításában is. Éppen ezért a válaszadók 62%-a vonzóbbnak találja ma a távmunkát, mint a világjárvány előtt, 51% bevallotta, hogy most több ideje van a családjára, 31% többet alszik, 30% szerint pedig az egyes munkák elvégzésére is több idő jut, hiszen nyugodtabb ezáltal a munkát is könnyebben, gyorsabban tudja elvégezni.

Fotó: pixabay