Nyáron jóval népszerűbbek a különböző jegeskávék a forró eszpresszóknál, de a lényegen a hőmérséklet nem változtat: a magyarok rajonganak a jó feketéért.
A magyar kávékedvelők 56 százaléka rendszeresen, illetve alkalmanként fogyaszt jegeskávét – derül ki a Costa Coffee és a GKID 2022 júliusában készült közös reprezentatív kutatásából, amely arra is rávilágít, hogy a legtöbben ezt otthon készítik el, ugyanis a túlnyomó többség nem szívesen fizet ezer forintnál magasabb összeget a jegeskávéért. A kutatásból az is megtudható, hogy az időjárás nemigen befolyásolja a szokásokat, az emberek 68 százaléka nyáron sem nagyon változtat a tradícióin, a kávét ilyenkor is melegen issza.
A kutatásban megkérdezett legfiatalabb korcsoport tér el az általános mintától, a 18 és a 24 év közötti fiatal felnőttek több mint fele a nyári időszakban változtat kávézási szokásain, míg a 60 év felettiek 70 százaléka ugyanúgy kávézik nyáron, mint a hűvösebb évszakokban. A kutatás készítői közölték, aki mégis változtat, az jellemzően kevesebb kávét iszik a nyári szabadsága, pihenése alatt (7 százalék), különösen igaz ez a legfiatalabbakra (14 százalék). A napi hőmérséklet nem befolyásolja különösebben a kávéválasztást: csak a válaszadók 3 százaléka teszi az időjárástól függővé, hogy milyen hőmérsékletű kávét iszik. Úgy tűnik, a legfiatalabb válaszadók hajlamosak kánikulában változtatni bevett szokásaikon – 8 százalékuk változtat –, és minél idősebb a válaszadó, ez annál kevésbé jellemző rá – derült ki az MTI-hez eljuttatott felmérésből.
Bár a megkérdezettek több mint fele alkalmanként vagy rendszeresen fogyaszt jeges koffeinitalt, a hűsítő kávék a fiatalok körében a legnépszerűbbek: míg a 18–24 évesek csupán 15 százaléka nem fogyaszt jegeskávét, addig ugyanez az arány a 60 év fölöttieknél már 43 százalék. A fiatalok ráadásul nemcsak többet fogyasztanak, de többféle hideg kávéitalt is kipróbálnak, és nyitottabbak az édesebb verziók, például a fagylaltkávé iránt.
A Costa Coffee kutatása alapján a legnépszerűbb ital a jeges cappuccino, ezt minden ötödik válaszadó kortyolgatja, közel ugyanennyien választják a fagylaltkávét (19 százalék) és a jeges eszpresszót is (18 százalék). A fiatalabbak körében is a jeges cappuccino a legnépszerűbb, a 30 év alattiak közül minden harmadik válaszadó ezt issza legszívesebben.
Nemek közötti megoszlás is megfigyelhető az elemzés szerint: a férfiak 36 százaléka nem fogyaszt jeges kávéitalt, de ha mégis, akkor is a tejmentes verziót választják, míg a jeges cappuccinót, a frappét és a fagylaltkávét inkább a nők részesítik előnyben. A válaszadók 76 százaléka otthon készíti el jeges italát, de kávézóban is szívesen fogyasztja 43 százalékuk, strandon 15 százalékuk, míg munkahelyen viszonylag kevesebben, a válaszadók 12 százaléka él ezzel.
A Costa Coffee és a GKID közös kutatásából kiderült az is, a jegeskávét fogyasztók meglehetősen árérzékenyek – 78 százalékuk maximum ezer forintot hajlandó fizetni érte. A válaszadók 14 százaléka fizetne ezer forint feletti összeget egy jeges italért, míg 7 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy nem számít az ár, ha a jegeskávé valóban finom.
A kutatást a GKID Research Consulting a Coca-Cola HBC Magyarország megbízásából 2022 júliusában mintegy 4600 fogyasztó megkérdezésével készítette.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre