
Elhunyt a legendás rockzenész, egy generáció gyászolja a művészt
Gyászolnak a rajongók.
Ritka látott Fortepan-fotókon mutatjuk be, hogyan omlott a mélybe, majd épült újjá modern hídként Budapest egyik ékköve és csomópontja, az Erzsébet híd.
1964. november 21-én újra megindult a forgalom Budapest egyik legfontosabb átkelőjén, az Erzsébet hídon, amely csaknem húsz éven át hiányzott a Duna fölött. A második világháborúban felrobbantott híd romjai sokáig mementóként álltak a pesti oldalon, míg végül megkezdődtek az újjáépítés előkészületei. A főváros lakói pedig lélegzet-visszafojtva követték, hogyan születik újjá a város egyik ikonikus pontja.

Az Erzsébet királyné emlékét őrző híd 1903-as átadásakor a világ legnagyobb, 290 méteres nyílású lánchídjának számított. Mérnöki bravúr volt: középső pillér nélkül ívelt át a Dunán, ami két évtizedig világrekordnak számított. A budai visszavonulás során azonban a német csapatok 1945 januárjában felrobbantották. Elég volt egyetlen detonáció ahhoz, hogy a vázszerkezet a folyóba roskadjon. A pesti pilon sokáig megmaradt, évtizedekig emlékeztetve a fővárosiakat a pusztulásra.

A romok kiemelése 1958-ban kezdődött, és csak 1960-ra fejeződött be. A tervezők komoly dilemmával néztek szembe: más hidaknál az eredeti formát igyekeztek visszaállítani, de az egyre növekvő budapesti forgalom ezt a megoldást az Erzsébet híd esetében már nem tette lehetővé.
Az új hídnak szélesebbnek, erősebbnek és modernebbnek kellett lennie.
Végül visszatértek Julius Kübler eredeti, még a 19. század végén bemutatott elképzeléséhez: az újjáépítés a lánchíd helyett kábelhidas szerkezettel valósult meg.
A tervek elkészítésére Sávoly Pál mérnök kapott megbízást, aki több budapesti híd építésében is részt vett. Az építkezés öt évig tartott, és végül kevesebb mint feleannyi acélt használtak fel, mint az eredeti, sokkal nehezebb láncszerkezethez.

A megnyitást eredetileg 1964. november 7-re – a rendszer egyik ünnepnapjára – tervezték, de a munkálatok csúsztak. Végül november 21-én adták át a forgalomnak az új Erzsébet hidat, előző nap azonban egy különleges alkalom tette felejthetetlenné az eseményt: több tízezer ember gyalogolhatott végig rajta, mielőtt birtokba vették volna az autók és a villamosok. A történelmi pillanatot a televízió is élő adásban közvetítette.

Az új hídon kezdetben hat villamosvonal is közlekedett, ám néhány évtized alatt kiderült, hogy a fémszerkezet nem bírja a terhelést. A síneket 1975-re felszedték, a híd pedig azóta is kizárólag közúti forgalmat szolgál ki.
A mostani évforduló kapcsán összegyűjtöttük a Fortepan ritkán látott felvételeit, amelyek nemcsak a híd építését mutatják be, hanem azt a pillanatot is, amikor a város újra birtokba vehetett egy elveszettnek hitt hidat.

Gyászolnak a rajongók.

A Sárkányok Kabul felett című film szereplői a mi hőseink.

Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.