Kiderült, milyen állapotban van a Petőfi híd és a Rákoczi híd

A budapesti Duna-hidak nemcsak a főváros közlekedésének ütőerei, hanem városképi szimbólumok is. A hidak állapotát méri fel a Budapest Műhely, most a legújabb, harmadik elemzésében folytatta a főmeder felett átívelő dunai hidak műszaki állapotának vizsgálatát.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2025.11.10. 15:05
BP Műhely Petőfi híd budapesti híd Rákoczi híd híd

A budapesti hidakat  állapotát a BP Műhely szakértői objektíven, műszaki paraméterek alapján értékelik, és ezzel felhívják a figyelmet arra, milyen sürgető beavatkozásokra van szükség a fővárosi infrastruktúra megóvása érdekében. A hidak állapotát ezúttal is 1-től 10-ig terjedő skálán pontozták, ahol a 10 a kifogástalan, az 1 pedig a súlyosan elhanyagolt állapotot jelzi.

hidak
A budapesti hidak állapota különböző Fotó: Attila Csipe /  Shutterstock

 

Petőfi híd – a 45 éves korrózió elleni védelem már régen lejárt

 

A Petőfi híd a Duna főmedre felett átívelő hidak közül az Árpád híd után a legrosszabb állapotban van. A híd utolsó teljes körű felújítása 1979–80-ban történt, vagyis 45 éve. Az akkor felvitt acélszerkezeti korrózióvédő bevonat már régen meghaladta tervezett élettartamát, ami mára súlyos műszaki kockázatot jelent.

Bizonyos részeinek az állapota borzalmas – Fotó: Máté Krisztián

A BP Műhely szerint mielőbb el kell készíteni a felújítás terveit, hogy a tényleges munkálatok legkésőbb két éven belül elindulhassanak. Ehhez 1,5–2 milliárd forint elkülönítése szükséges már a tervezési szakaszra. A szakértők kiemelik, hogy a felújítás során fontos kérdés lesz, szélesíteni kell-e a járdát, és kialakítható-e biztonságos kerékpárút. A mostani hídfőkön ugyanis a gyalogos–kerékpáros közlekedés életveszélyes módon keveredik. A műhely esztétikai szempontból azt is felveti, hogy a budai hídfőnél egykor álló, a háborúban elpusztult Haditengerészeti hősi emlékmű korhű visszaállítása várostörténeti szempontból is méltó lenne. 

A Petőfi híd jelenlegi műszaki állapotát a BP Műhely szakértői 4/10-esre értékelték.

 

Rákóczi híd – 30 éves, de máris felújításra szorul

 

A Rákóczi híd (korábbi nevén Lágymányosi híd) története önmagában is különleges. Eredetileg az 1996-os világkiállításra épült volna, amelyet végül lemondtak, a híd azonban megvalósult, hogy tehermentesítse a Petőfi hidat és összekösse a Hungária körgyűrű déli szakaszát a budai oldallal. Az építkezés 1992-ben kezdődött, és a hidat 1995 októberében adták át. Az azóta eltelt három évtized alatt nem volt teljes körű felújítás. Már az építéskor problémák adódtak: a hídon alkalmazott festék minőségi hibás volt, már a kezdetektől hámlott és lepattogzott. Bár 2011-ben a pilonokat és a korlátokat újrafestették, a híd alján az eredeti, foltos bevonatot meghagyták.

Rakoczi,Bridge,Of,Budapest,(former,Lagymanyosi,Bridge)
Az egyes villamos nem mindig ment át ezen a hídon Fotó: Adam Hajnal /  Shutterstock


 

A híd világítását 2014-ben korszerűsítették, ekkor történt meg az 1-es villamos átvezetésének megépítése is a hídon. Mindezek ellenére a BP Műhely szerint mára szükségessé vált a pályaszerkezet teljes cseréje: új szigetelésre, új aszfaltrétegre és az alsó korrózióvédelmi bevonat felújítására is szükség van.

A Rákóczi híd jelenlegi állapota a szakértői értékelés szerint 6/10.


A hidak állapota biztonsági szempontból is fontos

 A BP Műhely értékelése rámutat: a Petőfi és Rákóczi hidak már nemcsak forgalmi, hanem biztonsági kockázatot is jelentenek, ha nem kezdődnek meg időben a felújítások. A műhely szerint az is stratégiai kérdés, hogy az Árpád híd után melyik átkelő kerüljön előre a felújítási sorrendben,  mivel a munkálatok hosszú évekre kihatnak majd a városi közlekedésre. A szakértők szerint a fővárosnak hidanként külön tartalékkeretet kellene képeznie, hogy a legkritikusabb műtárgyaknál ne maradjanak el a karbantartások.



 

 









Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Metropol Google News oldalán is!

Top hírek





Hírlevél-feliratkozás

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.