Mutatjuk lépésről lépésre.
Bosszantó dolog a késés, amit nemcsak az értékes időnk, de a tervezett programjaink is bánhatnak. Nem kell annyiban hagynunk a dolgot, jogaink ugyanis az utazás kapcsán is vannak, némi intézkedéssel pedig kompenzációt is kaphatunk - írja a Fanny Magazin.
Jogszabályi háttér
A vonattal közlekedők jogait Uniós rendelkezések szabályozzák. A járatkimaradásra és törlésre vonatkozó előírásokat, valamint az utasok jogait az Európai Parlament és a Tanács a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogairól és kötelezettségeiről szóló rendelet tartalmazza. Uniós tagállamként hazánkban is ez az irányadó dokumentum.
Feltételei vannak
A vonatkésések esetén járó kompenzációt átalány-kártérítésnek nevezik, de nem minden esetben vehető igénybe: időbeli és meghatározott vonatokra való korlátai vannak. Belföldi forgalomban például csak a feláras vonatok késése esetén, mint a pótjegyes, helyjegyes vagy pót- és helyjegyes járatoknál lehetünk jogosultak bizonyos mértékű visszatérítésre, méghozzá az indulási és célállomás között.
Százalékban adják meg
Az, hogy mekkora a kártérítés összege, a késés mértékétől függ: 30 és 119 perc között a menetjegy árának 25%-a, 120 perc felett az 50%-a igényelhető vissza. Fontos tudni, hogy nemzetközi járatoknál a minimum késési idő 60 perc, tehát ettől kezdve kérhető kompenzáció. Ebben az esetben 60 és 119 perc között szintén 25%, 120 perc felett pedig 50% a visszatéríthető összeg.
Mondjunk le róla
Tehát belföldi utazás során 30 perc, míg nemzetközi utazásnál 60 perc alatt nem jár visszatérítés, akárcsak abban az esetben, amikor ugyan számottevő a késés, de nincs érvényes menetjegyünk, illetve helyjegyünk.
Van egy minimum
Hiába késett a vonat, ha a visszatérítési összeg nem haladja meg az 1000 forintot, nemzetközi szinten a 4 eurót, akkor a vasúttársaság nem teljesíti a kifizetést. Amennyiben viszont több kisebb összegű követelésünk is van, azokat visszaigényelhetjük, amint összesítve meghaladják az 1000 forintot.
Kivétel erősíti a szabályt
Akkor sem jár kártérítés, ha a késést olyan esemény okozza, amely nem kapcsolódik a vasút működéséhez. Ilyenek például a szélsőséges időjárási körülmények, természeti katasztrófák, mint az árvíz, vagyis olyan helyzetek, amelyeket a vasúttársaság a legnagyobb gondosság mellett sem tudott volna elkerülni. Kivételt képeznek ez alól a dolgozói sztrájkok, valamint bármilyen okból bekövetkezett járatkimaradások.
Váltsuk vissza a vonatjegyet!
Ha törölnek egy adott járatot, a fel nem használt jegyet tartsuk meg, azt ugyanis a pótlóbuszon, és későbbi járaton is felhasználhatjuk. Ha meglévő jegyünkkel mégsem utaznánk, kérhetünk visszatérítést, amit a vasúttársaság minden esetben kezelési költség nélkül köteles teljesíteni.
Ha szeretnénk érvényesíteni a jogainkat, a Máv Start Zrt. weboldalán minden információt megtalálunk arra vonatkozóan, hogy milyen lehetőségeink vannak, és azt is, hogy a szolgáltatónak mik a kötelezettségei. Az igénylés folyamata és a kifizetés módja attól is függ, hol és milyen formában vásároltuk meg a menetjegyünket.
Igazolni kell a késést is
Ha késik a vonatunk, első lépésként kérjük az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottjánál, vagy a vonatunk jegyvizsgálójánál a késés tényének és időtartamának igazolását. Ezt követően bejelenthetjük a kártérítésre vonatkozó igényünket bármely, a vasúti társasághoz tartozó szervezeti egységnél, amit elbírálásra továbbítanak az illetékes osztályhoz.
14 napos szabály
Ha az állomás pénztárában vásároltunk vonatjegyet, az utazás napjától számított 14 napon belül kérhetünk kifizetést, ezen az időn túl a MÁV Ügyfélszolgálatához nyújthatunk be átalány-kártérítési igényt a máv honlapján.
Csatoljuk hozzá a vonatjegyet
Ha weben vagy applikáción keresztül váltottunk jegyet, kizárólag központi kártérítésre van lehetőség. Igényünket benyújthatjuk az adott állomás pénztárában egy igénybejelentő lap kitöltésével, de online is kezdeményezhetjük a visszatérítést a www.mavcsoport.hu oldalon, vagy az [email protected] e-mail címen. Ebben az esetben csatolni kell a vonatjegyet, valamint meg kell adni a vásárló nevét, a vásárlás időpontját és, ha van, a késési igazolást.
A kifizetés is arányosan jár
Ha bérlettel rendelkezünk, az átalány-kártérítés alapjául az az összeg szolgál, ami az adott viszonylatra érvényes teljes árú, egy útra szóló jegy ára. Diákbérletnél a 90%-os egy útra érvényes menetjegy ára a mérvadó. Ország- és Vármegyebérlet esetén a kártérítés alapja a bérlet árának a bérlet érvényességi időszakában az egy napra eső rész fele. A bejelentés és a visszaigénylés folyamata hasonlóan zajlik, mint jegyvásárlás esetén.
A színek jelentése
Vonatkésés esetén menetközben, a szerelvényen ülve is tájékozódhatunk. Keressük fel az élő térképes vonatinfo.mav-start.hu weboldalt, ahol nyomon követhetjük a járatunkat a következők szerint: a késések idejét zöld (5 perc alatt), sárga (6-14 perc), narancssárga (15-59 perc), illetve piros (60 perc felett) színű mozgó pontok jelölik.
Éjjel-nappal elérhető
A várható érkezési időt a MÁV applikációban is láthatjuk, az aktuális eseményekről és változásokról pedig a MÁVINFORM Facebook-oldalán informálódhatunk, vagy hívhatjuk a napi 24 órában elérhető MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatot.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre