
Felfoghatatlan tragédia: hagyta egy borzalmas anya, hogy széttépje gyermekét egy aligátor
Újszülött gyermekének pedig drogot adott.
Ha kétkeréken közlekedünk, készüljünk fel arra, hogy mostantól az elektromos rollerekre is kötelező felelősségbiztosítást kell kötni. Dr. Mezei-Rácz Jánost, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakjogászát kérdeztük a legfontosabb szabályokról.
Az új szabályozás szerint július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kötni azokra az elektromos hajtású járművekre, amelyek tervezett sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy saját tömege több mint 25 kg, és legalább 14 km/h sebességre képesek. Tehát az elektromos rollerek mellett például a segwayekre, e-biciklikre, e-robogókra is kell biztosítást kötni – írja a Fanny magazin.
A kötelező biztosítást mindig az üzembentartónak kell megkötnie. Mivel az e-rollerek nem kapnak forgalmi engedélyt és törzskönyvet, a tulajdonos vagy a használó minősül üzembentartónak, így neki kell megkötnie a biztosítást. Emellett ő felel azért is, hogy rendelkezik-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb).
Mindig legyen nálunk a biztosítótól kapott igazolás, akár papíralapú, akár elektronikus formában. A hatósági nyilvántartásba nem vett eszközök rendszám hiányában nem szerepelnek a központi biztosítási nyilvántartásban, ezért közúti ellenőrzés során a használónak kell igazolnia, hogy a jármű rendelkezik érvényes biztosítással.
Ha az elektromos járműre kötelező a felelősségbiztosítás, de nincs rá biztosítás kötve, közúti ellenőrzés vagy baleset esetén szabálysértési eljárás indulhat a vezető, vagyis az üzembentartó ellen. Nemcsak pénzbírságra számíthat, de károkozás esetén a vezetőtől követelhetik a balesetben okozott kár megtérítését is.
Még kérdéses, hogy a hatóságok a helyszínen hogyan állapítják meg a jármű tervezett sebességét és súlyát. Ha a járműre nem kötelező a biztosítás, érdemes teljesítményigazolást vagy a jármű műszaki leírására vonatkozó papírokat is magunknál tartani, így elkerülhetjük a bírságot a közúti ellenőrzés során.
Sajnos gyakoriak az elektromos járművekkel okozott közúti balesetek, ezért érdemes biztosítást kötni akkor is, ha járművünk nem tartozik a jogszabály hatálya alá. A lakásbiztosítások eddig jellemzően a hagyományos kerékpárokkal és a pedelec kerékpárokkal okozott károkat térítették, ezért ha ilyen járművünk van, nézzünk utána, milyen összegben téríti meg a biztosító a kárt.
A bérrollerekre is vonatkoznak a szabályok, ha a jármű meghaladja az előírt paramétereket. Bár a bérbeadó cégnek kell megkötni a biztosítást, a használó felelőssége, hogy ellenőrizze annak meglétét. Érdemes rákérdezni a cégnél, hogyan tudjuk igazolni a biztosítást a rendőröknek, és kit kell értesíteni baleset esetén.
A kötelező biztosítás díjai változóak: a legolcsóbbak 6 ezer forinttól kezdődnek, míg a legdrágábbak meghaladhatják a 100 ezer forintot is. A legkedvezőbb ajánlatért hasonlítsuk össze egy online kgfb-kalkulátorral a biztosítók elérhető ajánlatait vagy kérjük szakember segítségét – hívta fel a figyelmet Kiss Csaba, a GV Hitelközpont biztosítási szakértője.
A kalkulációhoz szükség lesz a jármű modelljére és egyedi azonosítójára. A modell nevét megtalálhatjuk a számlán, a garancialevélen, online vásárlás esetén a megrendelés visszaigazolásában, valamint a roller dobozán és használati útmutatójában. Az egyedi azonosítót keressük egy matricán, amely a talprész alatt, az akkumulátor borítása közelében, a keréknél vagy a kormánycsövön lehet.
Fontos, hogy pontosan adjuk meg a jármű adatait – a márkát, típust, tervezett sebességet, tömeget és évjáratot –, hiszen a biztosító a megadott adatok alapján kalkulálja ki a díjat, így egy pontatlan adat esetén eltérő árajánlatot kaphatunk.
A díjak mértéke sok tényezőtől függ, például az üzembentartó állandó lakcímétől, hiszen nem azonos a területi kockázat egy kisebb település alacsony forgalmú utcájában és egy nagyváros, például Budapest forgalmas útvonalain. A budapesti ügyfelek például az országos átlagnál magasabb, körülbelül 8500 forintos átlagdíjat fizetnek kötelező biztosításukért.
A díjat az életkor is befolyásolja, ezért egy család esetében érdemes azt is mérlegelni, kit jelölünk meg üzembentartónak. Fiatalabb, 20 év alatti vezetők esetében általában magasabb a balesetek kockázata, így az ő biztosítási díjuk gyakran magasabb. Ezzel szemben az idősebb, tapasztaltabb üzembentartók esetében a kockázat alacsonyabb, ezért kedvezőbb díjakra számíthatnak.
Egy nagyobb teljesítményű roller jelentős, többmilliós károkat okozhat más járművekben, de súlyos sérüléseket is okozhatnak más személyeknek. Éppen ezért fontos, hogy összehasonlítsuk, hogy a biztosítók milyen kártérítési összegeket vállalnak, és milyen kizáró tényezők lehetnek.
Mikromobilitási eszközök esetében nincs együttkötési kedvezmény, de 5–8 százalékot megtakaríthatunk a díjból, ha csekk helyett online fizetjük a számlákat, vagy vállaljuk az e-kommunikációt. Ha utalással fizetünk, tüntessük fel a közlemény rovatban a kötvényszámot, mert enélkül az átutalt díjat nem, vagy csak késedelmesen tudják jóváírni, ami pótdíjakat vagy akár fedezetlenségi díjat vonhat maga után.
A többi biztosítással ellentétben a mikromobilitási eszközökre egy évre előre kell megkötnünk a kötelező biztosítást, és a díjat is egy évre előre kell kifizetnünk. Ha év közben eladjuk a járművet, ne feledkezzünk el írásban felmondani a szerződést, így a fennmaradó hónapokra arányosan visszakapjuk a biztosítási díját.
Újszülött gyermekének pedig drogot adott.
A férfi most teljesen tanácstalan, hogy mi tévő legyen.
Édesanyja ölelgette a kis testét, de már jó ideje nem élt.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélrePortfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.