Ha kétkeréken közlekedünk, készüljünk fel arra, hogy mostantól az elektromos rollerekre is kötelező felelősségbiztosítást kell kötni. Dr. Mezei-Rácz Jánost, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakjogászát kérdeztük a legfontosabb szabályokról.
Az új szabályozás szerint július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kötni azokra az elektromos hajtású járművekre, amelyek tervezett sebessége meghaladja a 25 km/h-t, vagy saját tömege több mint 25 kg, és legalább 14 km/h sebességre képesek. Tehát az elektromos rollerek mellett például a segwayekre, e-biciklikre, e-robogókra is kell biztosítást kötni – írja a Fanny magazin.
A kötelező biztosítást mindig az üzembentartónak kell megkötnie. Mivel az e-rollerek nem kapnak forgalmi engedélyt és törzskönyvet, a tulajdonos vagy a használó minősül üzembentartónak, így neki kell megkötnie a biztosítást. Emellett ő felel azért is, hogy rendelkezik-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb).
Mindig legyen nálunk a biztosítótól kapott igazolás, akár papíralapú, akár elektronikus formában. A hatósági nyilvántartásba nem vett eszközök rendszám hiányában nem szerepelnek a központi biztosítási nyilvántartásban, ezért közúti ellenőrzés során a használónak kell igazolnia, hogy a jármű rendelkezik érvényes biztosítással.
Ha az elektromos járműre kötelező a felelősségbiztosítás, de nincs rá biztosítás kötve, közúti ellenőrzés vagy baleset esetén szabálysértési eljárás indulhat a vezető, vagyis az üzembentartó ellen. Nemcsak pénzbírságra számíthat, de károkozás esetén a vezetőtől követelhetik a balesetben okozott kár megtérítését is.
Még kérdéses, hogy a hatóságok a helyszínen hogyan állapítják meg a jármű tervezett sebességét és súlyát. Ha a járműre nem kötelező a biztosítás, érdemes teljesítményigazolást vagy a jármű műszaki leírására vonatkozó papírokat is magunknál tartani, így elkerülhetjük a bírságot a közúti ellenőrzés során.
Sajnos gyakoriak az elektromos járművekkel okozott közúti balesetek, ezért érdemes biztosítást kötni akkor is, ha járművünk nem tartozik a jogszabály hatálya alá. A lakásbiztosítások eddig jellemzően a hagyományos kerékpárokkal és a pedelec kerékpárokkal okozott károkat térítették, ezért ha ilyen járművünk van, nézzünk utána, milyen összegben téríti meg a biztosító a kárt.
A bérrollerekre is vonatkoznak a szabályok, ha a jármű meghaladja az előírt paramétereket. Bár a bérbeadó cégnek kell megkötni a biztosítást, a használó felelőssége, hogy ellenőrizze annak meglétét. Érdemes rákérdezni a cégnél, hogyan tudjuk igazolni a biztosítást a rendőröknek, és kit kell értesíteni baleset esetén.
A kötelező biztosítás díjai változóak: a legolcsóbbak 6 ezer forinttól kezdődnek, míg a legdrágábbak meghaladhatják a 100 ezer forintot is. A legkedvezőbb ajánlatért hasonlítsuk össze egy online kgfb-kalkulátorral a biztosítók elérhető ajánlatait vagy kérjük szakember segítségét – hívta fel a figyelmet Kiss Csaba, a GV Hitelközpont biztosítási szakértője.
A kalkulációhoz szükség lesz a jármű modelljére és egyedi azonosítójára. A modell nevét megtalálhatjuk a számlán, a garancialevélen, online vásárlás esetén a megrendelés visszaigazolásában, valamint a roller dobozán és használati útmutatójában. Az egyedi azonosítót keressük egy matricán, amely a talprész alatt, az akkumulátor borítása közelében, a keréknél vagy a kormánycsövön lehet.
Fontos, hogy pontosan adjuk meg a jármű adatait – a márkát, típust, tervezett sebességet, tömeget és évjáratot –, hiszen a biztosító a megadott adatok alapján kalkulálja ki a díjat, így egy pontatlan adat esetén eltérő árajánlatot kaphatunk.
A díjak mértéke sok tényezőtől függ, például az üzembentartó állandó lakcímétől, hiszen nem azonos a területi kockázat egy kisebb település alacsony forgalmú utcájában és egy nagyváros, például Budapest forgalmas útvonalain. A budapesti ügyfelek például az országos átlagnál magasabb, körülbelül 8500 forintos átlagdíjat fizetnek kötelező biztosításukért.
A díjat az életkor is befolyásolja, ezért egy család esetében érdemes azt is mérlegelni, kit jelölünk meg üzembentartónak. Fiatalabb, 20 év alatti vezetők esetében általában magasabb a balesetek kockázata, így az ő biztosítási díjuk gyakran magasabb. Ezzel szemben az idősebb, tapasztaltabb üzembentartók esetében a kockázat alacsonyabb, ezért kedvezőbb díjakra számíthatnak.
Egy nagyobb teljesítményű roller jelentős, többmilliós károkat okozhat más járművekben, de súlyos sérüléseket is okozhatnak más személyeknek. Éppen ezért fontos, hogy összehasonlítsuk, hogy a biztosítók milyen kártérítési összegeket vállalnak, és milyen kizáró tényezők lehetnek.
Mikromobilitási eszközök esetében nincs együttkötési kedvezmény, de 5–8 százalékot megtakaríthatunk a díjból, ha csekk helyett online fizetjük a számlákat, vagy vállaljuk az e-kommunikációt. Ha utalással fizetünk, tüntessük fel a közlemény rovatban a kötvényszámot, mert enélkül az átutalt díjat nem, vagy csak késedelmesen tudják jóváírni, ami pótdíjakat vagy akár fedezetlenségi díjat vonhat maga után.
A többi biztosítással ellentétben a mikromobilitási eszközökre egy évre előre kell megkötnünk a kötelező biztosítást, és a díjat is egy évre előre kell kifizetnünk. Ha év közben eladjuk a járművet, ne feledkezzünk el írásban felmondani a szerződést, így a fennmaradó hónapokra arányosan visszakapjuk a biztosítási díját.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre