Itt a rendkívüli bejelentés: újra magyar kézben a reptér

Történelmi tranzakció, mostantól újra magyar tulajdonban van a Budapest Airport Zrt. A rendkívüli bejelentést ezekben a percekben tette meg a magyar kormány részéről a Nemzetgazdasági Minisztérium. Bemutatjuk, hogyan jutottunk el a ferihegyi repülőtér visszavásárlásáig.



Megosztás
Szerző:
Létrehozva: 2024.06.06.
reptér Liszt Ferenc repülőtéren Ferihegy

Több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően ma, azaz 2024. június 6-án aláírásra került a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződése. Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér.

Az NGM közleményéből a következő részletek derültek ki:

  • több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően ma, azaz 2024. június 6-án aláírták a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződését. 
  • Ezzel a tranzakció lezárult, így közel 20 év után újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér.
  • A tárgyalások a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és VINCI Airports (kontinenseken átívelően több mint 70 helyszínen működtet világszínvonalú reptereket) részéről két körben zajlottak.
  • Az üzletkötés egy nemzetközi eladói körrel történt, amelyet az AviAlliance, a GIC és a CDPQ alkottak.
  • Másfelől a tranzakció zárásához a repteret finanszírozó nemzetközi hitelezői körrel is megállapodást sikerült kötni.
  • Az adásvételi tranzakció közép-európai viszonylatban is rekord méretet képvisel. 
  • Vételár arányosan a Magyar Állam 80 százalékos tulajdonrészt szerez a Budapest Airport Zrt.-ben, a francia társbefektető VINCI pedig 20 százalékot.
  • A vételár 3,1 milliárd euró,
  • a korábbi tulajdonosok által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitelt meghosszabbították.
Airport BUD Hangulat SkyCourt Terminál
Fotó: Forrás: U.A./Baranyi Robert

Hogyan vásárolta vissza a kormány a ferihegyi repülőteret?

Még 2023 februárjában derült ki, hogy a magyar kormány ismételten napirendre vette a Budapest Airport Zrt. visszaszerzését. Akkor azzal lehet számolni, hogy 2023 végéig ez megtörténik, de aztán a szerződés aláírása átcsúszott 2024-re: egészen pontosan volt szó februárról, majd a tavaszról is, legutóbb pedig már azt jelezték, hogy nyárra üthetik le az ügyletet. Most már kijelenthető, hogy ez volt a végső dátum.

Történelmi tranzakció 

A ferihegyi reptér visszavásárlása a rendszerváltás utáni időszak messze legnagyobb üzlete, ebből fakadóan bonyolult és komplex feladat volt. A tulajdonosi kör három, a hitelezői kör pedig már 13 szereplős. Valójában az utóbbival való egyeztetés és megegyezés emésztett fel rengeteg energiát és időt, hiszen alapvetően a hitelezők bizalmát kellett megnyerni. A tárgyalásokat az NGM és minisztere, Nagy Márton vezette. Ő korábban úgy fogalmazott:

a repteret eladni könnyű, visszavásárolni azonban nehéz.

A megjegyzés annak szólt, hogy a cég 75 százalékát 2005-ben egy 75 évre szóló koncesszió keretében privatizálta az akkori Gyurcsány-kormány. A vevő a londoni Heathrow repülőteret is üzemeltető BAA Internacional Lcd. volt, az eladási ár pedig 464,5 milliárd forint. A még állami tulajdonban lévő 25 százaléknyi részvényt 2011-ben értékesítette 37 milliárd forintért a második Orbán-kormány, miután belátta, hogy a kisebbségi részesedés nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport stratégiai működésében - írja a VG.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás