
"Kedden mentünk volna báli ruháért" - Anyukája talált rá az elhunyt diáklányra
Az anya csak néhány óráig nem tartózkodott az otthonukban.
Nagy Márton miniszter sokakat érintő kérdésről beszélt.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy pénteki sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a kormány vizsgálja a benzinárat, mert a Magyar Ásványolaj Szövetség, köztük a Mol, nem tartja be a vállalását. Mint mondta, jövő héten a kormány vizsgálni fogja az üzemanyagárakat, mivel régiós összehasonlításban felfelé lógnak ki a magyarországi benzin- és gázolajárak. A miniszter szerint a kormány el fog gondolkodni azon, hogy szükséges-e beavatkozni a piaci szereplőkkel korábban kötött megállapodás erőteljesebb érvényesítése érdekében. Nincs kizárva a benzinárstop újbóli bevezetése sem.
A korábbi egyeztetéseken, amiket Nagy Márton a Mollal és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőivel folytatott, az volt a kormány igénye, hogy a hazai üzemanyagárak a régiós középmezőnyben legyenek, ez azonban nem teljesült. A KSH pénteki kísérleti statisztikája szerint jelenleg a magyarországi benzinár 3,2 százalékkal, a dízelár 5 százalékkal van a régiós átlag fölött.
A nemzetgazdasági miniszter múlt hét csütörtökön már behívatta a hivatalába a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ), köztük a Mol képviselőit a belföldi piacon kialakult magas üzemanyagárak miatt.
A tárgyaláson a felek áttekintették a belföldi üzemanyag-ellátásra és az üzemanyagok árára ható nemzetközi eseményeket és gazdasági folyamatokat. A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb. A közlemény szerint jelenleg a benzin 644 forintba, a gázolaj 658 forintba kerül literenként, vagyis a régiós átlagnál mintegy 7-9 százalékkal drágább mindkettő.
A miniszter felhívta a figyelmet arra a korábbi megállapodásra, miszerint az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük. Ennek alapján figyelmeztette az ágazati szereplőket arra, hogy nem tartják be a vállalásaikat. Hangsúlyozta: határozott elvárás, hogy az üzemanyagáraknak – teljesítve a megállapodást – a lehető leghamarabb a régiós középmezőnybe kell kerülniük.
Nagy Márton tájékoztatta a feleket, hogy ennek érdekében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a közeljövőben olyan nyilvános, a regionális üzemanyagárakat monitorozó rendszert alakít ki, amely rendszeresen bemutatja az árkülönbségeket, így referenciapontként fog szolgálni a megállapodás betartására, nyomon követésére és ellenőrzésére vonatkozólag – olvasható a közleményben.
Tavaly szeptemberben abban állapodott meg Nagy Márton és a Mol képviselője, hogy a kereskedők legalább a régiós középmezőny szintjére csökkentik az üzemanyagárakat, ám az utóbbi időben elcsúsztak innen az árak. A Világgazdaságnak adott interjújában Nagy Márton úgy fogalmazott, hogy a kormány türelme is kezd elfogyni, de hogy ne legyen vita arról, hogy pontosan mi is a régiós átlag, a KSH-t bízták meg mint független, objektív szervezetet, hogy alakítsa ki ennek módszertanát.
A KSH most közölt adatai alapján jogos volt a kormány aggodalma, ugyanis a benzin esetében 3, míg a gázolaj esetében 5 százalékkal vannak magasabban a magyar árak a régiós átlaghoz képest.
Előzőleg 7-9 százalékos eltérésről beszélt a miniszter, így nagy kérdés, hogy végül visszahozza-e a kormány a benzinárstopot. Nagy Márton nem zárta ki ennek lehetőségét, de jelezte, hogy számtalan beavatkozási mód van a kormány birtokában, akár az árrés terhére is.
Időközben közzétette a régiós üzemanyagárakat a Központi Statisztikai Hivatal (KSH), ettől tette függővé korábban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, hogy a kormány belenyúl-e az üzemanyagárakba. Az adatok egyelőre igazolják a kormány állítását, miszerint a régiós átlaghoz képest elcsúszott a benzin és a gázolaj ára – írja a Világgazdaság.
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt. A magyarországi átlagár 3,2 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél. A dízel heti átlagos ára Magyarországon 654 forint volt, ami 31 forinttal, öt százalékkal haladta meg a régiós 623 forintos átlagárat – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból.
Jövő szerdán fogja megvizsgálni a kormány, be kell-e avatkoznia amiatt, hogy a hazai üzemanyagárak 20-30 forinttal magasabbak az uniós átlagnál – mondta egy más témában tartott sajtótájékoztatón Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a statisztika közzétételét követően pénteken.
Múlt csütörtökön találkozott Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőivel, miután az elmúlt hetekben jelentősen emelkedtek az üzemanyagárak. A tavaly szeptemberi megállapodásban a felek abban állapodtak meg, hogy a régiós középmezőnybe húzzák le az üzemanyagárakat a kereskedők, azonban a kormány megítélése szerint az utóbbi időben elcsúszás történt. Emiatt is mondta a Világgazdaságnak adott interjújában a tárcavezető múlt pénteken, hogy a kormány türelme kezd elfogyni, ugyanakkor a félreértések elkerülése végett a KSH-t bízták meg a régiós üzemanyagárak követésével, amelyek alapján később a kormány dönthet arról, hogy belenyúl-e az üzemanyagárakba.
A KSH azt írja, hogy a hatósági üzemanyagár 2022. decemberi kivezetése után Magyarországon a régiós átlag fölé emelkedett az üzemanyagok ára. A 95-ös benzin esetében a 2023-as év során jelentős áringadozást tapasztalhattak a fogyasztók a benzinkutakon, a legmagasabb árakat szeptemberben regisztrálták, ekkor 650 forint körül mozgott a benzin átlagára. A legalacsonyabb árak májusban és decemberben voltak, amikor átlagosan 540 és 570 forint közötti összeget kellett fizetni egy liter 95-ös oktánszámú benzinért. 2024 eleje óta az üzemanyagárakban folyamatos növekedés figyelhető meg.
A régiós adatokkal összehasonlítva a 95-ös benzin magyarországi átlagára két hét kivételével mindig meghaladta a régiós átlagárat.
2023 első két hónapjában a heti eltérés 10–17 százalék közötti volt, majd ez az év folyamán mérséklődött. Idén újra nyílt az olló, áprilisban már öt százalékkal haladta meg a hazai benzinár a régiós átlagot. A legfrissebb adatok alapján 2024. április 15-én ez az érték 3,2 százalék volt.
A dízel esetében a benzinnél is jelentősebb volt az ingadozás az átlagárakban 2023-ban. Januárban a havi átlagár még meghaladta a hétszáz forintot, májusban pedig a legalacsonyabb átlagárat regisztrálták, 545–570 forintot. A benzinhez hasonlóan 2024 elejétől a gázolaj esetében is folyamatosan növekedtek az átlagárak.
Tavaly a dízelolaj magyarországi átlagára minden héten meghaladta a régiós átlagárat, az év első hónapjában 8–13 százalékkal múlta felül. Az év további részében a benzin árához hasonló tendencia volt tapasztalható. Az idei első negyedévben havi szinten 5,4 százalékkal haladta meg a magyarországi dízelár a régiós átlagot. Április 15-én ez az érték öt százalék volt.
A legfrissebb adatok alapján Magyarországhoz képest a régiós országok közül Ausztriában, Szerbiában és Szlovákiában volt kissé magasabb a benzin átlagára.
Csehország, Horvátország, Lengyelország, Románia és Szlovénia esetében a 95-ös oktánszámú benzin átlagára kevesebb mint tíz százalékkal, míg Bulgáriában több mint tíz százalékkal maradt el a magyar ártól.
A dízelolaj esetében Ausztria és Szerbia heti átlagára meghaladta a magyar értéket, ugyanakkor Bulgáriában az átlagár több mint tíz százalékkal kisebb volt a magyar dízel üzemanyag átlagárához képest.
Az anya csak néhány óráig nem tartózkodott az otthonukban.
Napról napra változik az aszteroida becsapódásának esélye.
A tudósok régóta vizsgálják a megmagyarázhatatlan lényeket.
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre