Az utasok járnak legjobban a miniszter és a főpolgármester megállapodásával.
Közös közleményben jelentette be Lázár János közlekedési miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester, hogy egy teljesen új, átfogó megállapodást kötöttek a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát.
A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is.
A Pest vármegyére váltott havi bérletet (ára: 9450 Ft, diákoknak 945 Ft), illetve a havi országbérletet (18 900 Ft, diákoknak 1890 Ft) 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják.
Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján. A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen.
A Budapest bérlet ára 8950 forint lesz márciustól, és minden városon belüli közösségi közlekedési szolgáltatóra jó lesz.
Lázár János a legnagyobb közösségi oldalon közölte: az új megállapodás egyszerűbb, jobb és igazságosabb, mint a régi. Ez lehet a minta minden vidéki település számára is. Ezzel megnyílt az út a valódi, nemzeti tarifaközösség előtt.
A miniszter arról is írt, hogy kik nyernek a március 1-től érvénybe lépő új tarifarendszerrel Budapesten és agglomerációban:
Az új megállapodás igazságosabb, mint a régi, mert nem ad kevesebbet a közösből azoknak sem, akik vidékről a fővárosba és a fővárosban utaznak.
A Budapest-bérletek körüli vitától volt hangos sokáig a magyar sajtó. A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére. Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, és a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez.
Az ezt szabályozó megállapodás 2023. december 31-én lejárt. 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben 7,4 milliárd forintot kért az állam, amiben a főpolgármester és a kormány meg is állapodott. 2023-ra azonban háromévnyi infláció és energiaár-emelkedés hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca.
Karácsony Gergelyék azonban ezt a teljesen észszerű és méltányos ajánlatot ignorálták, az asztalukon lévő ajánlatot nem írták alá, ehelyett minden felelősséget megpróbáltak a kormányra hárítani. A helyzet egy hónap cirkusz után most rendeződött az új megállapodással.
Az elmúlt évtizedek legjelentősebb bérletreformját tervezi végrehajtani a kormány idén márciustól. A vármegye- és országbérletek elsöprő sikere megmutatta, hogy valóban érdemes leegyszerűsíteni a mostani bérlet- és jegyrendszert a közösségi közlekedésben.
Lázár János építési és közlekedési miniszter a minap arról beszélt, hogy
Magyarországon alkotmányba foglalták, hogy minden magyar állampolgárnak biztosítani kell, hogy tömegközlekedéssel eljusson A pontból B pontba.
Ráadásul az is kijelenthető, hogy márciustól az emberek nagy többségének olcsóbbá válik a közösségi közlekedés. Sőt, a többi közt a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők, a tartós betegek is ingyen vehetik igénybe a MÁV és Volán-csoport járatait.
De mit is kell tudni a változásokról? A Metropol összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat. Nézzük a részleteket:
Nem akar lemaradni a Metropol cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi hetente három alkalommal elküldjük Önnek a legjobb írásokat!
Feliratkozom a hírlevélre