Történelmi bérletreform: kiderült, kik járnak jól – itt vannak az új árak

Az utasok járnak legjobban a miniszter és a főpolgármester megállapodásával.



Megosztás
Szerző: WM
Létrehozva: 2024.01.30.
Módosítva: 2024.01.31.
megállapodás utazás Lázár János bérlet főpolgármester

Közös közleményben jelentette be Lázár János közlekedési miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester, hogy egy teljesen új, átfogó megállapodást kötöttek a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. A megállapodás utasok százezrei számára teszi olcsóbbá és egyszerűbbé a közösségi közlekedés használatát.

Az új megállapodás igazságosabb, mint a régi, mert nem ad kevesebbet a közösből azoknak sem, akik vidékről a fővárosba és a fővárosban utaznak. / Fotó: Máthé Zoltán

A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. 

A Pest vármegyére váltott havi bérletet (ára: 9450 Ft, diákoknak 945 Ft), illetve a havi országbérletet (18 900 Ft, diákoknak 1890 Ft) 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják.

Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján. A megállapodás technikai részleteit a minisztérium és az önkormányzat a közlekedési vállalatok bevonásával dolgozza ki úgy, hogy az 2024. március 1-jén hatályba léphessen.

A Budapest bérlet ára 8950 forint lesz márciustól, és minden városon belüli közösségi közlekedési szolgáltatóra jó lesz.

Ki nyer vele?

Lázár János a legnagyobb közösségi oldalon közölte: az új megállapodás egyszerűbb, jobb és igazságosabb, mint a régi. Ez lehet a minta minden vidéki település számára is. Ezzel megnyílt az út a valódi, nemzeti tarifaközösség előtt.

A miniszter arról is írt, hogy kik nyernek a március 1-től érvénybe lépő új tarifarendszerrel Budapesten és agglomerációban:

  • a vidékről ingázók, mert országbérlettel is lehet majd utazni a BKK-járatain;
  • az agglomerációból ingázók, mert 75 ezer felnőttnek 10 000 forinttal, 85 ezer nagydiáknak pedig 3500 forinttal kerül majd kevesebbe a közlekedés havonta;
  • az agglomerációban élő kisdiákok, mert 14 év alatt teljesen ingyenesség válik a közlekedésük;
  • 200 ezer budapesti nagydiák, mert 3450 Ft helyett ezentúl 945 forintért utazhatnak havonta;
  • 350 ezer budapesti felnőtt, akik egyetlen vármegyebérlettel ezentúl a városban és annak határain kívül is utazhatnak;

Az új megállapodás igazságosabb, mint a régi, mert nem ad kevesebbet a közösből azoknak sem, akik vidékről a fővárosba és a fővárosban utaznak. 

Karácsonyék korábban nem írták alá a kormány méltányos ajánlatát

A Budapest-bérletek körüli vitától volt hangos sokáig a magyar sajtó. A kormány 2016-ban vállalta át a HÉV és az úgynevezett „kék Volánbuszok” működtetését Tarlós István akkori főpolgármester kezdeményezésére. Mivel ezek a járatok jelentős Budapesten belüli szerepet látnak el, és a csepeli HÉV el sem hagyja a városhatárt, a fővárosnak továbbra is hozzá kellett járulni ezek működtetéséhez. 

Az ezt szabályozó megállapodás 2023. december 31-én lejárt. 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben 7,4 milliárd forintot kért az állam, amiben a főpolgármester és a kormány meg is állapodott. 2023-ra azonban háromévnyi infláció és energiaár-emelkedés hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca. 

Karácsony Gergelyék azonban ezt a teljesen észszerű és méltányos ajánlatot ignorálták, az asztalukon lévő ajánlatot nem írták alá, ehelyett minden felelősséget megpróbáltak a kormányra hárítani. A helyzet egy hónap cirkusz után most rendeződött az új megállapodással.

Márciustól jön az országos történelmi bérletreform is

Az elmúlt évtizedek legjelentősebb bérletreformját tervezi végrehajtani a kormány idén márciustól. A vármegye- és országbérletek elsöprő sikere megmutatta, hogy valóban érdemes leegyszerűsíteni a mostani bérlet- és jegyrendszert a közösségi közlekedésben.

Lázár János építési és közlekedési miniszter a minap arról beszélt, hogy 

Magyarországon alkotmányba foglalták, hogy minden magyar állampolgárnak biztosítani kell, hogy tömegközlekedéssel eljusson A pontból B pontba. 

Ráadásul az is kijelenthető, hogy márciustól az emberek nagy többségének olcsóbbá válik a közösségi közlekedés. Sőt, a többi közt a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők, a tartós betegek is ingyen vehetik igénybe a MÁV és Volán-csoport járatait. 

De mit is kell tudni a változásokról? A Metropol összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat. Nézzük a részleteket:

  • Az országos és a vármegyebérletek kivételével az összes többi jelenlegi bérletfajtát megszüntetik a közösségi közlekedésben;
  • Új napijegytípusok jelennek meg. Ilyen lesz a Vármegye24, amely 999 forintba kerül majd és a Magyarország24, amiért 4999 forintot kell fizetni. A Vármegye24 a vármegyére szóló vármegyebérlet feltételei, a Magyarország24 az országbérlettel megegyező feltételek szerint használható fel 24 órán belül.
  • 14 év alatt és 65 év felett mindenki számára díjmentessé válik a közösségi közlekedés, illetve a 90 százalékos kedvezménykategóriában utazóknak is ingyenessé teszik a tömegközlekedést Magyarországon. Közéjük tartoznak azok a nagycsaládosok, és díjmentességben részesülnek a jövőben, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét. Ez a szülő és a vele együtt utazó legalább 3 gyermek együttes utazására vonatkozik, a személyazonosság és a feltételek igazolására alkalmas okmányok felmutatásával. Az oktatásban és egészségügyben dolgozóknak, valamint a 14 és 25 év közöttieknek korlátlan utazást biztosítanak 50 százalékos kedvezménnyel;
  • A közalkalmazottak számára megszűnik a pecsételős rendszer, egy regisztrációt követően korlátlanul igénybe vehetik a kedvezményes utazás lehetőségét;
  • Szeptembertől már bankkártyával is lehet fizetni az összes sárga Volánbuszon;
  • Ezzel párhuzamosan 2024 nyarától a pénztári és fedélzeti készpénzes fizetés 200 forint adminisztrációs díjjal egészül ki, amennyiben bankkártyás fizetésre is lehetőség van, amely díjmentes lesz;
  • A kutya és kerékpár szállítása bármilyen viszonylatban egységesen 500 forint lesz, a kísérő- és segítőkutyák szállítása továbbra is díjmentes.

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás