Sokkot kaptak a tudósok, attól, amit felfedeztek az univerzum peremén

Még a kutatók sem voltak felkészülve arra, amire nemrég rábukkantak. Csupán a feltételezéseikben létezett hasonló.

Szerző: K.B.
Létrehozva: 2023.02.24.
fekete lyuk galaxis felfedezés csillagászat

A csillagászok folyamatosan figyelik az univerzumunkat, hogy tanulmányozzák és megfejtsék a titkait. Nemrég pedig egy olyan hatalmas és szupermasszív fekete lyukra bukkantak, amekkora létezéséről eddig csak feltételezések születtek.

Fotó: Twitter

A kolosszus az univerzum szélén bújik meg, egy szélsőséges galaxis középpontjában. Több mint egymilliárd naptömegnek megfelelő kozmikusport tartalmaz a fekete lyuk, aminek a születését több mint 13 milliárd évvel ezelőttre teszik.

A kutatás vezető szerzője, dr. Ryan Endsley azt is kifejtette, hogy valószínűleg a csillagok születése során keletkező por takarhatta el eddig, azért nem vették észre már hamarabb.

„Bár senki sem számított arra, hogy ilyen objektumot találunk a nagyon korai univerzumban, felfedezése egy lépést jelent afelé, hogy sokkal jobban megértsük, hogyan alakulhattak ki milliárdos naptömegű fekete lyukak az univerzum életének ilyen korai szakaszában, és hogyan fejlődtek ki először a legnagyobb tömegű galaxisok” – közölte dr. Ryan Endsley.

Az új fekete lyukkal kapcsolatban különösen megdöbbentő, hogy az égbolt egy viszonylag kis részén azonosították. Ez arra utal, hogy a nagyon korai világegyetemben több ezer hasonló fekete lyuk létezhet. Ez a korábbi adatok alapján teljesen váratlan volt.

(VIA)

A fekete lyuk a téridő olyan tartománya, ahonnan az erős gravitáció miatt semmi, még a fény sem tud távozni. Félklasszikus szemléltetése szerint olyan égitest, amelynél a felszínre vonatkoztatott szökési sebesség eléri vagy meghaladja a fénysebesség értékét.