Kezdhetünk gondolkodni a gumicserén, ekkor már mindenképpen ajánlott

Az enyhe tél és a lassan tavasziasra forduló időjárás kapcsán felvetődik a kérdés, hogy a korábban megszokott áprilisi gumicseréket nem érdemes-e már most február végén, március elején elvégezni.



Megosztás
Szerző: Metropol
Létrehozva: 2023.02.25.
gumi tavasz csere

Az országban ma több helyen is 17 fokot mértek, ami azért nem teljesen szokványos, így február vége felé. A koponyeg.hu előrejelzése szerint egy átmeneti lehűlés után február 28-tól már ismét 810 fokos maximumokban bízhatunk. Felmerül a kérdés, hogy elkerülve a sorállást, nem érdemes-e már most nyári- gumira váltanunk. A téli- és a nyárgumik közötti különbség oka, hogy más-más időjárási és útviszonyok között használjuk. 

A nyári guminak akár 50-60 fokos aszfalton is jól kell teljesíteni, a téliguminak pedig nem szabad merevvé válni mínuszokban sem. A téli abroncsok lágyabbak, a nyáriak keményebbek és a mintázatuk is eltérő. Ha beköszönt a jó idő nem érdemes halogatni a cserét téliről nyárira, illetve fordítva. A téliek 7 fok felett veszítenek tapadásukból, a nyáriak hét fok alatt hamar megkeményednek és hamar elhasználódnak. 

Ilyen egy jó állapotú téli gumi Fotó: Pixabay.com

 

A cseréről gondolkodni már mindenképpen érdemes, hiszen a szakirodalom szerint 7 fokos átlaghőmérséklet felett érdemes váltani. Ez jellemzően március közepén jön el, de a jó idő már beköszöntött. Azt is érdemes megfontolni, hogy szükségünk van-e új gumikra, mert annak a beszerzését már ajánlott elindítani, hiszen egy-egy méret vagy típus megrendelése több időt igényelhet

 – mondta Kósa András a Lurdy Házban működő Gumipark Kft. vezetője.

A féktávolságot teszteken mérik többféle abroncson, többféle aszfalton és többféle hőmérsékleten, és azt nézik, hogy melyiknek rövidebb a fékútja ugyanolyan körülmények között. Dönthetünk négy évszakos gumi mellett is, de ezt csak városi használatra, takarított utaknál, viszonylag kevés útra, mondjuk évente 10 ezer kilométer alatt és inkább 2. vagy 3. autónál. Nyári tengerparti, vagy téli síelési útra nem javasolnám

 – mondta Kósa András.

A cserét 7 fokos napi átlaghőmérséklet felett ajánlják

A konkrét hőfok alatti vagy feletti váltásról a jelenlegi általános ajánlásként az átlagos napi 7 fokot szokták megadni, de nagy eltérések is lehetnek, például, ha reggel még fagy, de délután már 20 fok van. A téligumi 7 fok felett sem megy tönkre, amitől sokan tartanak, de ha napokig forró aszfalton használják, az kárt tehet benne. A fékút sokkal hosszabb és az abroncs is jobban kopik. Ezt semmiképpen nem szabad megvárni.

A gumik beszerzését is érdemes elindítani   Fotó: Sipeki Péter/Kelet-Magyarország

A gumis szakemberrel szemben egy autós újság vezetője kicsit más mond.

Én azt ajánlanám, hogy várjunk a gumicserével, mert még lehetnek vicces reggelek, hajnalok. Várjuk meg a március végét. A nyárigumi lehet, hogy száraz hideg aszfalton megközelíti a téligumi fékútját, de jobb nem lesz 

– mondta Szabó Róbert az Autó-Motor főszerkesztője. 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás