Karácsony Gergelyék korábban támogatták, ma már perre mennének a Déli Körvasút miatt

Súlyos pénzügyi veszteség érheti Magyarországot, ha nem valósul meg a projekt, aminél éppen a zöldszempontok a legfontosabbak...



Megosztás
Szerző:
Létrehozva: 2023.02.22.
Budapest vasút Karácsony Gergely Fejlesztés

Továbbra is áll a bál a Déli Körvasút ügyében, mivel egyre több a kérdés vetődik a beruházás körül. A projekt környezetvédelmi engedélyét a bíróság még 2022 februárjában civil szervezetek kezdeményezésére megsemmisítette. Ám  2022 novemberében  újból megkapta az engedélyt a projekt. Igaz, az már számos szigorítást írt viszont elő a korábbihoz képest. Többek között több helyszínen zajgátló elemek építését, és több helyen rezgésmérő berendezések felállítását. 

Több tízmilliárd forint a tét Fotó: Bencsik Ádám

Mindezek ellenére a környezetvédelmi engedélyt a civilek az Újbudai Önkormányzattal karöltve újra megtámadták, így ismét a bíróság térfelén pattog a labda a másodfokú ítéletére várva.

Érdekesség, hogy nemrég még a főváros is csatlakozott a perhez a felperesek oldalán. Karácsonyékat ráadásul a baloldali vezetésű Ferencváros önkormányzata is követte, amely szintén csatlakozott a felperesekhez.

Karácsony Gergelyék döntése már csak azért is érdekes, mert két évvel ezelőtt még támogatták a beruházást, most azonban mégis felülvizsgálnák a Déli Körvasút fejlesztését.

Karácsony Gergelyék szembemennének korábbi döntésükkel Fotó: Facebook

Mint ismert, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. február 27-én tartott ülésén épp Karácsony Gergely támogatásával mondta ki, hogy a vasútfejlesztés közlekedési, klímavédelmi, környezeti szempontok miatt érdemes a támogatásra és a megvalósításra. A főpolgármester most már azonban visszatáncolna a projekt mögül, melynek oka: el akarja kerülni, hogy lakott területen közlekedjenek zajos tehervonatok. A probléma csak az, hogy a kormány megint több lépéssel a főpolgármester előtt jár: míg a Déli Körvasút a személyszállítást, addig a V0 körgyűrű az áruszállítást hivatott új szintre emelni, a két vasútvonal pedig nem alternatívája egymásnak.

Vitézy Dávid korábbi közlekedésért felelős államtitkár keményen kikelt Karácsonyék döntése ellen, mint mondta, ha Újbuda korábbi álláspontját felülírva engedett is a helyi vasútellenzőknek, a fővárosnak tudnia kell: a vasútfejlesztés környezetvédelem, a vasútfejlesztés megakadályozása pedig az ellenkezője.

Miközben elvileg ugye klímavészhelyzet van 2019 ősze óta Budapesten a Közgyűlés döntése szerint

– írta közösségi oldalán

A korábbi államtitkár szerint a Déli Körvasút fejlesztése egyszerre európai, országos és regionális, budapesti és városkörnyéki érdek. Mint mondja, a távolsági közlekedésben a Déli Körvasút teszi lehetővé a Bécstől Budapesten át Erdélybe tartó nemzetközi vasúti közlekedés fejlesztését ugyanúgy, ahogy a Balaton vagy Győr felől a fővároson át Debrecen vagy Szeged felé a kapcsolatok bővítését.

Bár a tiltakozók gyakran mondják, egyáltalán nem igaz, hogy a Déli Körvasút fejlesztése a teherforgalom bővítése érdekében történne. A vasúti áruszállítás volumene örvendetesen – éppen a klímaváltozásra és a környezeti károkra adott összeurópai közlekedéspolitika eredményeként

– tette hozzá.

A Déli Körvasút régóta kiemelt fontosságú beruházás, korábban az Európai Bizottság is kiválónak értékelte, mivel a projektben érintett vasútvonalszakasz jelenleg az ország legkritikusabb vasúti szűk keresztmetszete (a Budapest−Hegyeshalom−Rajka vasúti fővonal része), ugyanakkor három transzeurópai folyosó (TEN-T) is itt keresztezi egymást. Ha nem valósulna meg a Déli Körvasút, úgy Magyarországot súlyos veszteség érné, és a korábbi mintegy nettó 40 milliárd forint támogatás visszafizetésével járna, amely szintén súlyos költségvetési problémákat okozna hazánknak.

A projekt lényege, hogy több vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a beruházás célja, hogy a vasút versenyképes alternatívát kínáljon a személyautós közlekedésnek, és nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében.

 

 









Top hírek





Hírlevél-feliratkozás